Investigation of Transition Between Representations of the Data Processing Learning Area in Secondary School Mathematics Textbooks
Yıl 2024,
Cilt: 12 Sayı: 2, 600 - 627, 24.12.2024
Caner Kaya
,
Mihriban Hacısalihoğlu Karadeniz
Öz
The aim of this study is to determined the types of representations and transitions between representations in the questions of data processing learning domain in middle school mathematics textbooks. This study was conducted by adopting the document analysis method, one of the qualitative research designs. In this study, middle school 5th-8th grade mathematics textbooks published on the Education Information Network in the 2020-2021 academic year were evaluated. Grade mathematics textbooks published on the Education Information Network in the 2020-2021 academic year were evaluated. The data obtained were analyzed using the “Framework for Identifying and Coding Transitions between Representations” consisting of 21 codes. In this study, it was determined that “table and graph” representations were mostly used in the questions at all grade levels examined. When the transitions between representations in the questions in the textbooks were analyzed, it was determined that transitions from “table and graph” to other types of representations were predominant in textbooks at all grade levels. Based on the results obtained in the study, it is recommended that open-ended questions, multiple-choice questions, examples and exercises that will be examples of numerical representation and model representations should be added to the questions in the textbooks to be prepared in the future.
Kaynakça
- Altıntaş, Ş., & Keskin, C. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 7. sınıf ders kitabı. Ankara: Ekoyay Yayıncılık.
- Altun, M. (2015). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (11. Baskı). Bursa: Aktüel Yayınları.
- Avcı, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin VUSTAT ve TİNKERPLOTS yazılımlarının veri işleme öğrenme alanında kullanılabilirliği ile ilgili görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Mersin.
- Aytar, F. B. (2022). Matematik dersi öğretim programlarının veri işleme öğrenme alanına ilişkin karşılaştırmalı analizi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Ana Bilim Dalı, Gaziantep.
- Ayyıldız, H., & Cansız Aktaş, M. (2022). 8. sınıf matematik ders kitaplarının ve LGS matematik sorularının PISA temsil yeterliği açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 475-489.
- Baki, A. (2018). Matematiği öğretme bilgisi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Baloğlu Demir, S. (2022). Ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinin cebir konusunda çoklu temsiller arasındaki geçiş becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Kayseri.
- Bargagliotti, A., Franklin, C., Arnold, P., Gould, R., Johnson, S., Perez, L, & Spangler, D. (2020). Pre-K-12 guidelines for assessment and instruction in statistics education ıı (GAISE II): A framework for statistics and data science education. American Statistical Association and National Council of Teachers of Mathematics, 1-126.
- Batur, A. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin istatistiği öğretme bilgilerinin karakterizasyonu (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı, Trabzon.
- Bektaş, M., Kahraman, S., & Temel, Y. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Bilen, O. (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik 5. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: Tuna Matbaacılık.
- Böge, H., & Akıllı, R. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Cırıtçı, H., Gönen, İ., Araç, D., Özarslan, M., Pekcan, N., & Şahin, M. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 5. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Clements, D. H. (1999). ‘Concrete’ manipulatives, concrete ideas. Contemporary Issues in Early Childhood, 1(1): 45–60.
- Çağlayan, N., Dağıstan, A., & Korkmaz, B. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çetin, Ö., Aksakal, U., Ertürk, Ü., Şay, G., & Tığlı, İ. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Çomarlı, S. K. (2018). Ortaokul matematik öğretmelerinin veri işleme öğrenme alanına ilişkin problem kurma becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bilim Dalı, Bartın.
- Çomarlı, S. K., & Gökkurt Özdemir, B. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin veri işleme öğrenme alanına yönelik serbest problem kurma becerilerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1600-1637.
- Dayan, M. (2021). Matematik dersi öğretim programlarının veri işleme alanının istatiksel akıl yürütme açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Gaziantep.
- Delport, D. H. (2021). Teaching first-year statistics students with COVID-19 real-world data: Graphs. Teaching Statistics, 43, 36-43.
- Demiral, B. T. (2022). Ortaokul matematik ders kitaplarındaki geometri ve ölçme öğrenme alanı etkinlik ve problemlerinin yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Eskişehir.
- Dilegelen, Y. (2018). 5. Sınıf ders kitaplarının ilişkilendirme becerisi açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Bilim Dalı, Gaziantep.
- Doluzengin, B. (2019). Gerçekçi matematik eğitiminin altıncı sınıf öğrencilerinin istatiksel düşünme becerilerine, başarı güdülerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fem Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Denizli.
- Eroğlu, D., Camcı, F., & Tanışlı, D. (2019). Ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin kesir bilgilerinin yapılandırılmasına ilişkin tahmini öğrenme yol haritası: Bir öğretim tasarımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45). 116-143.
- Fennell, F. S., & Rowan T. (2001). Representation: An important process. Teaching and Learning Mathematics, 7(5), 288-292.
- Franekel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
- Gagatsis, A., Christou, C., & Elia I. (2004). The nature of multiple representations in de¬veloping mathematical relationships. University of Palermo, Department of Mathematics, Italy.
- GAISE, 2016. College Report ASA Revision Committee. 2016. Guidelines for assessment and instruction in statistics education college report 2016.
- Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, & E. Molina-Portillo (Edt), Actas Del Tercer Congreso İnternacional Virtual De Educación Estadística, 1-15.
- Goldin, G. A., & Kaput, J. J. (1996). A joint perspective on the idea of representation in learning and doing mathematics. In Steffe, L. P., Nesher, P., Cobb, P., Goldin, G. A., & Greer, B. (Eds), Theories of mathematical learning (pp. 397-430), Mahwah, NJ; Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Gökçe, R. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin istatiksel akıl yürütmeye ilişkin alan ve pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Denizli.
- Gökmen, A., Budak, A., & Ertekin, E. (2016). İlköğretim öğretmenlerinin matematik öğretiminde somut materyal kullanmaya yönelik inançları ve sonuç beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1213-1228.
- Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report, (2005). A curriculum framework for PreK-12 statistics education. The American Statistical Association.
- Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Gün, S. (2021). 8. Sınıf matematik ders kitabı sorularının matematiksel süreç becerilerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Siirt.
- Günay, K. (2022). Fen bilimleri 5, 6, 7 ve 8. Sınıf ders kitaplarının gösterim türleri ve gösterimler arası geçişler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Giresun.
- Gürbüz, R., & Şahin, S. (2015). 8. Sınıf öğrencilerinin çoklu temsiller arasındaki geçiş becerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1869-1888.
- Güven, B., Öztürk, T., & Özmen, Z. M. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin istatistiksel süreç yaşantılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40, 343-363.
- Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2016). Beşinci sınıf öğrencilerinin veri işleme konusundaki kazanımlara ulaşabilme durumlarının belirlenmesi. Mediterranean Journal of Humanities, 6(1), 2021-236.
- Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2022a). Matematik oynuyorum-oyunla matematik öğretimi 5 ve 6. sınıflar için (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2022b). Matematik oynuyorum-oyunla matematik öğretimi 7 ve 8. sınıflar için (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Hafiyusholeh, M., Budayasa, K., & Siswono, T. Y. E. (2018). Statistical literacy: High school students in reading, interpreting and presenting data. In Journal of Physics: Conference Series, 12-36.
- Hahs-Vaughn, D. L., Acquaye, H., Griffith, M. D., Jo, H., Matthews, K., & Acharya, P. (2017). Statistical literacy as a function of online versus hybrid course delivery format for an ıntroductory graduate statistics course. Journal of Statistics Education, 25(3), 112-121.
- Halpern, D. F. (1997). Critical thinking across the curriculum: A brief edition of thought and knowledge. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Hatch, J.A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: State University of New York Press.
- İncikabı, S. (2016). Ortaokul matematik ders kitaplarının farklı temsilleri kullanım biçimlerinin araştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Kastamonu.
- İncikabı, S., & Biber, A. Ç. (2018). Ortaokul matematik ders kitaplarında yer verilen temsiller arası ilişkilendirmeler. Kastamonu Education Journal, 26(3), 729-740.
- Janvier, C., Girardon, C., & Morand, J. (1993). Mathematicalsymbols and representations. Research ideas for the classroom: High school mathematics, 79-102.
- Kantar, M. (2022). Veri işleme öğrenme alanının VUstat yazılımı etkinlikleriyle öğretiminin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal öğrenmelerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Niğde.
- Kara, F. (2017). Alıncı sınıf öğrencilerinin kesirlerde toplama ve çıkarma işlemlerinde farklı temsilleri kullanma becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Kastamonu.
- Keskin Oğan, A., & Öztürk, S. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 7. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Koparan, T. (2015). İstatistiksel okuryazarlık modelleri ve bileşenlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Education, 4(3), 16-28.
- Koparan, T., & Güven, B. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin istatistiksel düşünme seviyelerindeki farklılaşma üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 12(1), 158-178.
- Kwon, O. N., Park, J. H., & Park, J. S. (2006). Cultivating divergent thinking in mathematics through an openended approach. Asia Pacific Education Review, 7(1), 51-61.
- Mercan, S. (2020). 9. Sınıf öğrencilerinin çoklu temsil transfer becerilerinin incelenmesi: denklem ve eşitsizlikler (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ana Bilim Dalı, Karaman.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded source book: qualitative dataanalysis. London: Sage Publications.
- Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitativeresearch (16. Baskı). Sage publcations.
National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], (2000). Principals and standards for mathematics. Reston, VA: NCTM.
- Özçakır Sümen, Ö. (2021). İlkokul öğrencilerinin matematiksel bilgiyi farklı temsil biçimlerine dönüştürebilme becerileri. EKEV Akademi Dergisi, 87, 507-524
- Özdemir, Ç. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: Öğün Yayınları.
- Özer, T. (2018). İlkokul matematik ders kitaplarındaki kesirler konusu ile ilgili örneklerin ve alıştırmaların incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Kastamonu.
- Özmen, Z. M., & Baki, A. (2019). 5-8. Sınıf matematik öğretim programının istatistik okuryazarlığı bağlamında incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1063-1082.
- Santia, I. (2019). Exploring mathematical representations in solving ill-structured problems: The case of quadratic function. Journal on Mathematics Education, 10(3), 365-378.
- Scott, J. (1990). A matter of record: Documentary sources in social research. Polity Press.
- Senk, S. L., Beckmann, C. E., & Thompson, D. R. (1997). Assessment and grading in high school mathematics classrooms. Journal for Research in Mathematics Education, 28(2), 187-215.
- Serfiçeli, Z., & Atmaz, D. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8. sınıf ders kitabı. Ankara: KÖK-e Yayıncılık.
- Sert, Ö. (2007). Sekizinci sınıf öğrencilerinin cebir kavramlarının farklı temsil biçimleri arasında dönüşüm yapma becerileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fen ve Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Sevim, K. (2019). Veri işleme öğrenme alanının ortaokul matematik ders kitaplarında işlenişinin öğretim programı açısından değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Sezgin, A. N. (2019). Çoklu temsillerle öğretimin 7. Sınıf öğrencilerinin matematiksel anlama seviyelerine ve cebirsel problem çözme sürecine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Shaughnessy, J. M. (2007). Research on Statistics Learning and Reasoning. In F. K. Lester (Eds), The Second Handbook of Research on Mathematics (pp. 957-1010). NCTM.
- Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
- Tosun, T., & Özen Ünal, D. (2019). Veri ve olasılık öğrenme alanlarında yapılmış çalışmaların içerik analizi. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 244-261.
- Uyanık, S., & Özmen, Z. M. (2023). Ortaokul matematik ders kitaplarında veri işleme öğrenme alanındaki grafiklerin grafiksel yeterlikler çerçevesinde incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 582-606.
- Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2016). Veri ve istatistik kavramlarının geliştirilmesi. S. DURMUŞ (ed.), İlkokul ve ortaokul matematiği içinde, (543-580, ss.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Yağız, H. G. (2023). 8. Sınıf öğrencilerinin veri işleme süreçlerindeki istatiksel akıl yürütme düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Yanık, H. B., Özdemir, G. & Eryılmaz Çevirgen, A. (2017). Ortaokul matematik ders kitaplarında yer alan veri işlemeye yönelik görevlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 45-61.
- Yeniçırak, Ö. (2020). Ortaokul matematik öğretmenlerinin veri işleme öğrenme alanına ilişkin öğretmen pratikleri: Merkezi eğilim ölçüleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Trabzon.
- Yeşildere İmre, S., Akkoç, H., & Baştürk Şahin, B. N. (2017). Ortaokul öğrencilerinin farklı temsil biçimlerini kullanarak matematiksel genelleme yapma becerileri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 103-129.
- Yeşilova, Ö. (2013). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecindeki davranışları ve problem çözme başarı düzeyleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, Z., & Albayrak, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin farklı temsil biçimlerine göre doğrusal ilişki konusunu anlama düzeylerinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 11-26.
- Yılmaz, G. (2016). Ortaokul matematik öğretmenlerinin çoklu temsilleri kullanarak kesirlerle toplama ve çıkarma işlemlerini öğretme yaklaşımlarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir.
Ortaokul Matematik Ders Kitaplarında Ele Alınan Veri İşleme Öğrenme Alanının Temsiller Arası Geçiş Durumlarının İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 12 Sayı: 2, 600 - 627, 24.12.2024
Caner Kaya
,
Mihriban Hacısalihoğlu Karadeniz
Öz
Bu çalışmanın amacı, ortaokul matematik ders kitaplarındaki veri işleme öğrenme alanına ait sorulardaki temsil türleri ile temsiller arası geçiş durumlarının belirlenmesidir. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemi benimsenerek yürütülmüştür. Bu çalışmada, 2020-2021 öğretim yılında Eğitim Bilişim Ağı üzerinden yayınlanmış olan, ortaokul 5-8. Sınıf matematik ders kitapları değerlendirilmeye alınmıştır. Elde edilen veriler 21 koddan oluşan “Temsiller Arası Geçiş Durumlarını Belirleme ve Kodlama Çerçevesi” kullanılarak analiz edilmiştir. Bu çalışmada incelenen tüm sınıf düzeylerindeki sorularda en çok “tablo ve grafik” temsillere yer verildiği belirlenmiştir. Ders kitaplarındaki sorularda yer alan temsiller arası geçiş durumları göre incelendiğinde; tüm sınıf düzeyindeki ders kitaplarında “tablo ve grafik” temsil türünden diğer temsil türlerine geçişlerin çoğunlukta olduğu belirlenmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak gelecekte hazırlanacak ders kitaplarındaki sorulara, numerik temsil ve model temsillere örnek olacak açık uçlu soru, çoktan seçmeli soru, örnek ve alıştırmaların eklenmesi önerilmektedir.
Kaynakça
- Altıntaş, Ş., & Keskin, C. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 7. sınıf ders kitabı. Ankara: Ekoyay Yayıncılık.
- Altun, M. (2015). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (11. Baskı). Bursa: Aktüel Yayınları.
- Avcı, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin VUSTAT ve TİNKERPLOTS yazılımlarının veri işleme öğrenme alanında kullanılabilirliği ile ilgili görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Mersin.
- Aytar, F. B. (2022). Matematik dersi öğretim programlarının veri işleme öğrenme alanına ilişkin karşılaştırmalı analizi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Ana Bilim Dalı, Gaziantep.
- Ayyıldız, H., & Cansız Aktaş, M. (2022). 8. sınıf matematik ders kitaplarının ve LGS matematik sorularının PISA temsil yeterliği açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 475-489.
- Baki, A. (2018). Matematiği öğretme bilgisi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Baloğlu Demir, S. (2022). Ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinin cebir konusunda çoklu temsiller arasındaki geçiş becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Kayseri.
- Bargagliotti, A., Franklin, C., Arnold, P., Gould, R., Johnson, S., Perez, L, & Spangler, D. (2020). Pre-K-12 guidelines for assessment and instruction in statistics education ıı (GAISE II): A framework for statistics and data science education. American Statistical Association and National Council of Teachers of Mathematics, 1-126.
- Batur, A. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin istatistiği öğretme bilgilerinin karakterizasyonu (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı, Trabzon.
- Bektaş, M., Kahraman, S., & Temel, Y. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Bilen, O. (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik 5. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: Tuna Matbaacılık.
- Böge, H., & Akıllı, R. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Cırıtçı, H., Gönen, İ., Araç, D., Özarslan, M., Pekcan, N., & Şahin, M. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 5. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Clements, D. H. (1999). ‘Concrete’ manipulatives, concrete ideas. Contemporary Issues in Early Childhood, 1(1): 45–60.
- Çağlayan, N., Dağıstan, A., & Korkmaz, B. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çetin, Ö., Aksakal, U., Ertürk, Ü., Şay, G., & Tığlı, İ. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Çomarlı, S. K. (2018). Ortaokul matematik öğretmelerinin veri işleme öğrenme alanına ilişkin problem kurma becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bilim Dalı, Bartın.
- Çomarlı, S. K., & Gökkurt Özdemir, B. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin veri işleme öğrenme alanına yönelik serbest problem kurma becerilerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1600-1637.
- Dayan, M. (2021). Matematik dersi öğretim programlarının veri işleme alanının istatiksel akıl yürütme açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Gaziantep.
- Delport, D. H. (2021). Teaching first-year statistics students with COVID-19 real-world data: Graphs. Teaching Statistics, 43, 36-43.
- Demiral, B. T. (2022). Ortaokul matematik ders kitaplarındaki geometri ve ölçme öğrenme alanı etkinlik ve problemlerinin yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Eskişehir.
- Dilegelen, Y. (2018). 5. Sınıf ders kitaplarının ilişkilendirme becerisi açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Bilim Dalı, Gaziantep.
- Doluzengin, B. (2019). Gerçekçi matematik eğitiminin altıncı sınıf öğrencilerinin istatiksel düşünme becerilerine, başarı güdülerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fem Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Denizli.
- Eroğlu, D., Camcı, F., & Tanışlı, D. (2019). Ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin kesir bilgilerinin yapılandırılmasına ilişkin tahmini öğrenme yol haritası: Bir öğretim tasarımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45). 116-143.
- Fennell, F. S., & Rowan T. (2001). Representation: An important process. Teaching and Learning Mathematics, 7(5), 288-292.
- Franekel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
- Gagatsis, A., Christou, C., & Elia I. (2004). The nature of multiple representations in de¬veloping mathematical relationships. University of Palermo, Department of Mathematics, Italy.
- GAISE, 2016. College Report ASA Revision Committee. 2016. Guidelines for assessment and instruction in statistics education college report 2016.
- Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, & E. Molina-Portillo (Edt), Actas Del Tercer Congreso İnternacional Virtual De Educación Estadística, 1-15.
- Goldin, G. A., & Kaput, J. J. (1996). A joint perspective on the idea of representation in learning and doing mathematics. In Steffe, L. P., Nesher, P., Cobb, P., Goldin, G. A., & Greer, B. (Eds), Theories of mathematical learning (pp. 397-430), Mahwah, NJ; Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Gökçe, R. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin istatiksel akıl yürütmeye ilişkin alan ve pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Denizli.
- Gökmen, A., Budak, A., & Ertekin, E. (2016). İlköğretim öğretmenlerinin matematik öğretiminde somut materyal kullanmaya yönelik inançları ve sonuç beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1213-1228.
- Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report, (2005). A curriculum framework for PreK-12 statistics education. The American Statistical Association.
- Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Gün, S. (2021). 8. Sınıf matematik ders kitabı sorularının matematiksel süreç becerilerine göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Siirt.
- Günay, K. (2022). Fen bilimleri 5, 6, 7 ve 8. Sınıf ders kitaplarının gösterim türleri ve gösterimler arası geçişler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı, Giresun.
- Gürbüz, R., & Şahin, S. (2015). 8. Sınıf öğrencilerinin çoklu temsiller arasındaki geçiş becerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1869-1888.
- Güven, B., Öztürk, T., & Özmen, Z. M. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin istatistiksel süreç yaşantılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40, 343-363.
- Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2016). Beşinci sınıf öğrencilerinin veri işleme konusundaki kazanımlara ulaşabilme durumlarının belirlenmesi. Mediterranean Journal of Humanities, 6(1), 2021-236.
- Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2022a). Matematik oynuyorum-oyunla matematik öğretimi 5 ve 6. sınıflar için (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2022b). Matematik oynuyorum-oyunla matematik öğretimi 7 ve 8. sınıflar için (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Hafiyusholeh, M., Budayasa, K., & Siswono, T. Y. E. (2018). Statistical literacy: High school students in reading, interpreting and presenting data. In Journal of Physics: Conference Series, 12-36.
- Hahs-Vaughn, D. L., Acquaye, H., Griffith, M. D., Jo, H., Matthews, K., & Acharya, P. (2017). Statistical literacy as a function of online versus hybrid course delivery format for an ıntroductory graduate statistics course. Journal of Statistics Education, 25(3), 112-121.
- Halpern, D. F. (1997). Critical thinking across the curriculum: A brief edition of thought and knowledge. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Hatch, J.A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: State University of New York Press.
- İncikabı, S. (2016). Ortaokul matematik ders kitaplarının farklı temsilleri kullanım biçimlerinin araştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Kastamonu.
- İncikabı, S., & Biber, A. Ç. (2018). Ortaokul matematik ders kitaplarında yer verilen temsiller arası ilişkilendirmeler. Kastamonu Education Journal, 26(3), 729-740.
- Janvier, C., Girardon, C., & Morand, J. (1993). Mathematicalsymbols and representations. Research ideas for the classroom: High school mathematics, 79-102.
- Kantar, M. (2022). Veri işleme öğrenme alanının VUstat yazılımı etkinlikleriyle öğretiminin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal öğrenmelerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Niğde.
- Kara, F. (2017). Alıncı sınıf öğrencilerinin kesirlerde toplama ve çıkarma işlemlerinde farklı temsilleri kullanma becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Kastamonu.
- Keskin Oğan, A., & Öztürk, S. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 7. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Koparan, T. (2015). İstatistiksel okuryazarlık modelleri ve bileşenlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Education, 4(3), 16-28.
- Koparan, T., & Güven, B. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin istatistiksel düşünme seviyelerindeki farklılaşma üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 12(1), 158-178.
- Kwon, O. N., Park, J. H., & Park, J. S. (2006). Cultivating divergent thinking in mathematics through an openended approach. Asia Pacific Education Review, 7(1), 51-61.
- Mercan, S. (2020). 9. Sınıf öğrencilerinin çoklu temsil transfer becerilerinin incelenmesi: denklem ve eşitsizlikler (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ana Bilim Dalı, Karaman.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded source book: qualitative dataanalysis. London: Sage Publications.
- Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitativeresearch (16. Baskı). Sage publcations.
National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], (2000). Principals and standards for mathematics. Reston, VA: NCTM.
- Özçakır Sümen, Ö. (2021). İlkokul öğrencilerinin matematiksel bilgiyi farklı temsil biçimlerine dönüştürebilme becerileri. EKEV Akademi Dergisi, 87, 507-524
- Özdemir, Ç. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: Öğün Yayınları.
- Özer, T. (2018). İlkokul matematik ders kitaplarındaki kesirler konusu ile ilgili örneklerin ve alıştırmaların incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Kastamonu.
- Özmen, Z. M., & Baki, A. (2019). 5-8. Sınıf matematik öğretim programının istatistik okuryazarlığı bağlamında incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1063-1082.
- Santia, I. (2019). Exploring mathematical representations in solving ill-structured problems: The case of quadratic function. Journal on Mathematics Education, 10(3), 365-378.
- Scott, J. (1990). A matter of record: Documentary sources in social research. Polity Press.
- Senk, S. L., Beckmann, C. E., & Thompson, D. R. (1997). Assessment and grading in high school mathematics classrooms. Journal for Research in Mathematics Education, 28(2), 187-215.
- Serfiçeli, Z., & Atmaz, D. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8. sınıf ders kitabı. Ankara: KÖK-e Yayıncılık.
- Sert, Ö. (2007). Sekizinci sınıf öğrencilerinin cebir kavramlarının farklı temsil biçimleri arasında dönüşüm yapma becerileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fen ve Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Sevim, K. (2019). Veri işleme öğrenme alanının ortaokul matematik ders kitaplarında işlenişinin öğretim programı açısından değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Sezgin, A. N. (2019). Çoklu temsillerle öğretimin 7. Sınıf öğrencilerinin matematiksel anlama seviyelerine ve cebirsel problem çözme sürecine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Shaughnessy, J. M. (2007). Research on Statistics Learning and Reasoning. In F. K. Lester (Eds), The Second Handbook of Research on Mathematics (pp. 957-1010). NCTM.
- Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
- Tosun, T., & Özen Ünal, D. (2019). Veri ve olasılık öğrenme alanlarında yapılmış çalışmaların içerik analizi. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 244-261.
- Uyanık, S., & Özmen, Z. M. (2023). Ortaokul matematik ders kitaplarında veri işleme öğrenme alanındaki grafiklerin grafiksel yeterlikler çerçevesinde incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 582-606.
- Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2016). Veri ve istatistik kavramlarının geliştirilmesi. S. DURMUŞ (ed.), İlkokul ve ortaokul matematiği içinde, (543-580, ss.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Yağız, H. G. (2023). 8. Sınıf öğrencilerinin veri işleme süreçlerindeki istatiksel akıl yürütme düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
- Yanık, H. B., Özdemir, G. & Eryılmaz Çevirgen, A. (2017). Ortaokul matematik ders kitaplarında yer alan veri işlemeye yönelik görevlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 45-61.
- Yeniçırak, Ö. (2020). Ortaokul matematik öğretmenlerinin veri işleme öğrenme alanına ilişkin öğretmen pratikleri: Merkezi eğilim ölçüleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Trabzon.
- Yeşildere İmre, S., Akkoç, H., & Baştürk Şahin, B. N. (2017). Ortaokul öğrencilerinin farklı temsil biçimlerini kullanarak matematiksel genelleme yapma becerileri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 103-129.
- Yeşilova, Ö. (2013). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecindeki davranışları ve problem çözme başarı düzeyleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, Z., & Albayrak, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin farklı temsil biçimlerine göre doğrusal ilişki konusunu anlama düzeylerinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 11-26.
- Yılmaz, G. (2016). Ortaokul matematik öğretmenlerinin çoklu temsilleri kullanarak kesirlerle toplama ve çıkarma işlemlerini öğretme yaklaşımlarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir.