Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Eğitsel Matematik Oyunlarının Kullanımına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, , 662 - 683, 29.12.2019
https://doi.org/10.17860/mersinefd.619983

Öz

Bu araştırmanın amacı Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin matematik
öğretiminde eğitsel matematik oyunlarının (EMO) kullanımına ilişkin görüşlerini
incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim
(fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme
yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre belirlenmiş ve
2017-2018 eğitim öğretim döneminde Osmaniye ilinde farklı okullarda görev yapan
ve farklı kıdemlerde olan araştırmaya katılmaya gönüllü 15 ortaokul matematik
öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak 11 sorudan
oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesi ve yorumlanması içerik analizi ile yapılmıştır. Yapılan araştırma
ortaokul matematik öğretmenlerinin, eğitsel matematik oyunlarının, ortaokul
matematik öğretim programındaki kazanımları gerçekleştirmede etkili olduğunu
düşündüklerini göstermektedir. Ayrıca katılımcılar, EMO’ların matematik
derslerinde kullanılmasının gerekli ve etkili olduğunu, matematiğe karşı olan
önyargıların azaltacağını ve bu sayede matematik dersini soyutluktan kurtarıp
daha somut ve eğlenceli hale getireceğini belirtmişlerdir. Bununla beraber
öğretmenler sınıf içi uygulamalar esnasında bazı sıkıntılarla (sınıf
yönetiminin zorlaşması, oyunların çok fazla zaman alması, her kazanım için oyun
hazırlamanın kolay olmaması, kalabalık sınıflarda kullanımının zor olması vb.)
karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Araştırmanın sonunda bu sorunların
giderilmesine yönelik önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • 1) Akman, B. (2002). Okulöncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).2) Altun, M. (2010). Matematik Öğretimi (Eğitim Fakülteleri ve İlköğretim Öğretmenleri İçin) (7.Basım). Bursa: Alfa Yayınları.3) Arı, K., Savaş, E. ve Konca, Ş.(2010). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Kaygısının Nedenlerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 211-230.4) Backlund, P., & Hendrix, M. (2013). Educational games-are they worth the effort? A literature survey of the effectiveness of serious games. In Games and virtual worlds for serious applications (VS-GAMES), 2013 5th international conference on (pp. 1-8). 5) Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi -1. ve 5. Sınıflar. Ankara: Pegem Akademi.6) Berberoğlu, G., & Kalender, İ. (2005). Öğrenci Başarısının Yıllara, Okul Türlerine, Bölgelere Göre İncelenmesi: Öss Ve Pısa Analizi. Journal of Educational Sciences & Practices, 4(7).7) Bilgin, T., & Acar,C. (2007). İlköğretım Iı. Kademede Matematık Konularının Öğretımınde Aktıf Öğrenme Yöntemlerının Kullanımını Yaygınlaştırma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 115-130.8) Bourgonjon, J., Valcke, M., Soetaert, R., & Schellens, T. (2010). Students’ perceptions about the use of video games in the classroom. Computers & Education, 54(4), 1145-1156.9) Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. 10) Çankaya, S. ve Karamete, A. (2008). Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Öğrencilerin11) Çelen, F. K., Çelik, A., & Seferoğlu, S. S. (2011). Türk eğitim sistemi ve PISA sonuçları. Akademik bilişim, 2(4), 1-9.12) Çelik, S. (2013). İlköğretim matematik derslerinde kullanılan alternatif öğretim yöntemlerinin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması (Master's thesis, ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü)13) Çilenti, K. (1991). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim (Geliştirilmiş 4.Baskı). Ankara:14) Delice, A., Aydın, E., & Kardeş, D. (2009). Öğretmen adayı gözüyle matematik ders kitaplarında görsel öğelerin kullanımı.15) Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı, E. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal16) Doruk, B. K., & Umay, A. (2011). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41).17) Duru, A., & Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38).18) Erdoğan, A , Eryılmaz Çevirgen, A , Atasay, M . (2017). Oyunlar ve Matematik Öğretimi: Stratejik Zekâ Oyunlarının Sınıflandırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10. Cilt , 287-31119) Erdoğan, A. (2012). İnteraktif Bir Matematik Sergisinin Matematiğin Popülerleştirilmesine Olan Katkısının İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1).20) ERGUN, M. (1980). “Oyun ve Oyuncak Uzerine”, Milli Eğitim-I/1, s.102-119.21) Ersoy, Y. (2003) "Teknoloji Destekli Matematik Egitimi-l: Gelişmeler, Polilikalar Ve Stratejiler" Ersoy, Y. ilköğretim-Online 2(1),18-27Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (4), 115-127.22) Flewellıng, G. (2003). “Sense Making: Changing the Game Played in the Typical Classroom.” Australian Mathematics Teacher Journal, 58(1): 8-16.Geliştirme. (4. basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.23) Göker, L. (1993). Matematiğin Evrenselliği. Eğitim Dergisi. 4, 41-47.24) Güven, Y. (1998). Erken Çocuklukta Yaş, Cinsiyet, Sosyo-Kültür Gibi Faktörlerin Çocuğun Formal ve İnformal Matematik Yeteneği İle İlişkisi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi25) Işık, A., Bekdemir, M. (1998) "Matematigin Dogas! Ve EgitimdekiYen" Çağdaş Egitim Dergisi Temmuz-Ağustos, 245-248Kadıoğlu Matbaası.26) Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.27) KILIÇ, H., ASLAN-TUTAK, F., & ERTAŞ, G. (2014). TIMSS merceğiyle ortaokul matematik öğretim programındaki değişiklikler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).28) Köroğlu, H., & Yeşildere, S. (2002). ilköğretim ıı. kademede matematik konularının öğretiminde oyunlar ve senaryolar.29) Kutluca, T., & Akın, M. (2013). Somut materyallerle matematik öğretimi: dört kefeli cebir terazisi kullanımı üzerine nitel bir çalışma. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 4(1).30) Lee, Y.L. (2008). Enhancement of fractions from playing a game. Universitiy of Otago. Retrieved 23.11.16 from.31) Linehan, C., Kirman, B., Lawson, S., & Chan, G. (2011, May). Practical, appropriate, empirically-validated guidelines for designing educational games. In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems (pp. 1979-1988). ACM.Matematik Dersine ve Eğitsel Bilgisayar Oyunlarına Yönelik Tutumlarına32) MEB (2006). Eğitsel Oyunlar Dersi Oğretim Programı, 12. Sınıf, Ankara.33) MEB (2017). Matematik Dersi Öğretimi Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.34) Moralı, S., & Uğurel, I. (2010) Ortaöğretim Matematik Derslerinde Oyunların Kullanılabilirliği. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 328-352.35) Nesin, A. (2015). Matematik ve Oyun (Popüler Matematik Kitapları) İstanbul: Nesin Yayınevi.36) Özgenç, N. (2010). Oyun temelli matematik etkinlikleriyle yürütülen öğrenme ortamlarından yansımalar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.37) Pesen, C. ve Odabaş, A. (2000). Matematik Öğretimi. Mikro Yayınevi. Konya38) Randel, J. M. & Morris, B. A. (1992). The Effectiveness of games for educational purposes: A Review of Recent Research., Simulation & Gaming, 23(3).39) Tural Sönmez, M. (2012). 6. Sınıf matematik derslerinde web üzerinden sunulan eğitsel matematik oyun-larının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.40) Tural, H. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Oyun ve Etkinliklerle Öğretimin Erise ve Tutuma Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.41) Uğurel, I. (2003). Orta Öğretimde Oyunlar ve Etkinlikler ile Matematik Öğretimine ilişkin Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.42) UMAY, A. (2002). Öteki matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).43) Uyanık, Ö.& Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2).44) Üzel, D. (2007). Gerçekçi matematik eğitimi (RME) destekli eğitimin ilköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde öğrenci başarısına etkisi.45) Xu, Y. (2010). Children’s social play sequence: Parten’s classic theory revisited. Early Child Development and Care, 180(4), 489-498.46) Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. baskı)., Ankara: Seçkin Yayınları.47) Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Özata Bu kişi benim 0000-0001-7983-5593

Orkun Coşkuntuncel 0000-0002-0599-1881

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özata, M., & Coşkuntuncel, O. (2019). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Eğitsel Matematik Oyunlarının Kullanımına İlişkin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 662-683. https://doi.org/10.17860/mersinefd.619983

Cited By










Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.