Investigation of Relationship between Studying Approach and Academic Self-Efficacy of Computer Education and Instructional Technologies Department Students.The aim of this study was to investigate the studying approaches of CEIT students, and to determine the relation between the studying approaches and academic self-efficacy. This study was designed as survey model. The study group was consisting of 147 CEIT students at the Trakya University, Department of Computer Education and Instruction Technology in 2011-2012 academic year. “Study Process Questionnaire” and the “Academic Self-Efficacy Scale” were used for the collect of data. During the data analysis, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test, t-test and the oneway ANOVA were used. It is possible to say that the mean of deep approach and surface approach scores concerning the CEIT students’ studying approaches were identified as being moderate level and academic self-efficacy level was high. The surface studying approaches differed according to gender. A positive and medium level relation was identified between the deep approach to studying of CEIT students and their perceptipon of academic self-efficacy.
Bu araştırmanın amacı, BT Öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarını incelemek ve ders çalışma yaklaşımının akademik öz-yeterlik ile ilişkisini ortaya koymaktır. Araştırma tarama modeli biçiminde desenlenmiştir. Çalışma evrenini 2011-2012 öğretim yılında Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören 147 BT Öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerinin toplanması için “Ders çalışma yaklaşımı ölçeği” ve “Akademik öz-yeterlik ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis testi, t-testi ve tek yönlü ANOVA testlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen temel bulgular, BT Öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarından Derin yaklaşım ve Yüzeysel yaklaşım ortalama puanlarının orta düzeyde ve Akademik öz-yeterlik algısının yüksek düzeyde olduğu olduğunu göstermektedir. Bulgular yüzeysel ders çalışma yaklaşımının cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterdiğini göstermektedir. BT Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri sınıf düzeyi ile derin ders çalışma yaklaşımı arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır. Bulgular ayrıca BT Öğretmen adaylarının Derin ders çalışma yaklaşımı ile Akademik öz-yeterlik algıları arasında ilişki olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 1 |
The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.