The microscope that is an important material used in scientific studies is also seen as a tool for learning in science in schools from the first years. Having the ability to use a microscope is required in order to be able to act independently of the students from the teacher and to lead their own researches by using psychomotor skills. However, having the ability to use a microscope of the teachers that will provide students with this skill is also thought to be important. From this point of view, the problem statement of the study has determined as "How is the Pre-Service Science Teachers’ Microscope Usage Knowledge and does the information vary according to grade level?" As the scope of the study consists of pre-service science teachers at universities in Istanbul, and the sample of the study consists of a total of 273 pre-service science teachers studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grade of the Department of Education Science at the university selected from the same province in the 2010-2011 academic year. The study is a screening model revealing the pre-service science teachers’ microscope usage knowledge. “Microscope usage knowledge scale” developed by researchers and consisting of the subscales such as examination of the image, technical information and terms, sectioning and the sectors in which these are used was applied to the sample group. The scale comprises of 23 questions that can be answered as 'yes', 'no' and 'i don't know' and of 2 open-ended questions that the descriptions take place in. The data obtained from the scale were evaluated quantitatively using SPSS and the data obtained from the open-ended questions were evaluated qualitatively by content analysis in the research. Compared to the total scores obtained from the microscope usage knowledge measuring instrument, it was founded that there were the significant differences in each grade level from the 1st class to the 4th class and it was identified that this difference is in favor of the teachers in the upper class generally
Science education laboratory applications microscope usage knowledge
Mikroskop kullanım bilgi ve becerisinin fen bilgisi öğretmen adaylarında bulunması gereken önemli nitelikler arasında olduğu düşünülmektedir. Buradan hareketle çalışmanın problem cümlesi “fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgileri hangi düzeydedir?” olarak belirlenmiş ve çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini İstanbul’da bulunan üniversitelerdeki fen bilgisi öğretmenliği öğrencileri oluştururken, örneklemini 2010-2011 eğitim-öğretim yılında aynı ilden seçilen bir üniversitenin Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 1, 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 273 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma öğrencilerin mikroskop kullanım bilgilerini ortaya koyan tarama modelindedir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ve görüntünün incelenmesi, teknik bilgi ve terimler, kesit alma ve kullanıldığı sektörler alt boyutlarından oluşan “Mikroskop kullanım bilgisi ölçeği” örneklem grubuna uygulanmıştır. Ölçekte öğrencilerin evet, hayır veya bilmiyorum şeklinde yanıtlama yapabilecekleri 23 madde ve açıklamalarda bulundukları iki açık uçlu soru yer almaktadır. Araştırmada ölçekten elde edilen veriler SPSS ile nicel ve açık uçlu sorulardan elde edilen veriler ise içerik çözümlemesiyle nitel olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin mikroskop kullanım bilgisi ölçme aracından elde ettikleri toplam puanlar karşılaştırıldığında 1. sınıftan 4. sınıfa doğru her bir sınıf seviyesinde anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiş ve bu farklılığın her bir karşılaştırma için üst düzey sınıfta bulunan öğrenciler lehine olduğu saptanmıştır.
Fen eğitimi laboratuvar uygulamaları mikroskop kullanım bilgisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.