The objective of the study is to determine the opinions and experiences of teacher candidates related with academic dishonesty. Descriptive survey model has been used in present study. The sample of this study consists of 1119 teacher candidates enrolled at Dumlupınar University. The data were collected through the survey developed by researchers and analyzed using descriptive statistical techniques. According to the study results, it was found that more than half of the teacher candidates considered academic dishonesty behaviors as unethical (%59.2) and felt guilty when they behaved in such way (53.5%). Also, teacher candidates indicated that preventive measures should be taken (60.2%). However, the study showed that 95% of the teacher candidates engaged in academic dishonesty behavior for at least one time during their higher education lives, and only 7.1% of the teacher candidates were warned or punished by their instructors. On the other hand, more than half of the teacher candidates stated that the attitudes of instructors and proctors had an impact on academic dishonesty behaviors (55.6%) and academic honesty may be learned (55.6%). The academic dishonesty behaviors of the teacher candidates mostly focused on cheating in exams, and the most frequent ones were informing the students of other classes about the content of an exam after it and letting another student look at one's exam paper. The major reasons for academic dishonesty were indicated as the desire to get high marks, intense exam content, not being able to understand the lesson/subject, need for help, fear of failure and the desire to satisfy family expectations, and knowing that everybody does it
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının akademik usulsüzlük konusundaki görüş ve deneyimlerini belirlemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Dumlupınar Üniversitesi’nde öğrenim gören 1119 öğretmen adayı üzerinde gerçekleştirilen araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen anket yoluyla toplanmıştır. Veriler frekans, yüzde ve aritmetik ortalama kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının yarıdan fazlası akademik usulsüzlüğün etik olmadığını (%59.2), engellenmesine yönelik önlemler alınması gerektiğini (%60.2) ve bu yönde bir davranış sergilediklerinde suçluluk duyduklarını (%53.5) belirtmiştir. Buna rağmen %95 oranında öğretmen adayının yükseköğretim hayatı boyunca akademik usulsüzlük içeren bir davranış sergilediği, sadece %7.1’inin öğretim elemanları tarafından uyarıldığı ve cezalandırıldığı görülmüştür. Öte yandan öğretmen adaylarının çoğunluğu akademik dürüstlüğün öğretilebileceğine (%55.9) ve öğretim elemanlarının ve gözetmenlerin tutumunun akademik usulsüzlük davranışlarında etkili olduğuna (%55.6) inanmaktadır. Öğretmen adaylarının sıklıkla gerçekleştirdikleri akademik usulsüzlük davranışları sınavlarda kopya çekme üzerine yoğunlaşmıştır. En sık gerçekleştirilen akademik usulsüzlük davranışları sınav sonrasında diğer sınıftaki öğrencilere sınavın içeriği hakkında bilgi vermek, bir başka öğrencinin sınav kâğıdına bakmasına izin vermek biçimindedir. Yüksek not alma isteği, içeriğin çok yoğun olması, dersi/konuyu anlayamama, yardıma gereksinim duyma, başarısız olma korkusu ve ailenin beklentilerine yanıt verme isteği, herkesin yaptığını bilmek ise öğretmen adaylarının akademik usulsüzlük yapmalarında en fazla etkili olan nedenler olarak belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 2 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.