Eğitim,
benimsenen felsefi ekole göre şekillenerek, felsefenin gösterdiği yolda toplumu
geleceğe taşıyacak planlı etkinlikler bütünüdür. Her toplum, benimsediği
ideolojik felsefe doğrultusunda gençlerini eğitmek, geleceğini tesadüflere
bırakmadan garanti altına almak ister. Türkiye Cumhuriyetin kurucuları, özü
itibarıyla bireyi, bilimi, aklı merkeze alan, yaparak-yaşayarak öğrenmeyi
vurgulayan ve demokratik yaşam biçimini hedefleyen Pragmatik felsefeyi
benimsemiş, bu felsefi ekolün öğretileri doğrultusunda bir eğitim sistemi
kurmaya yönelmişlerdir. Bu çalışmada amaç, eğitimi “kasıtlı kültürleme” sürecine döndüren eğitim programını ve onunla
ilgili tüm unsurların belirlenmesinde, planlanmasında ve uygulanmasında felsefenin
rolünü etraflıca ele alarak, felsefe ile eğitim programı ve onun tüm öğelerinin
etkileşimi üzerinde durmaktadır. Çünkü eğitimin uzak, genel ve özel amaçlarını
ve doğal olarak eğitim programlarının tüm öğelerini ele alış biçimimizi
etkileyen faktörler, felsefi niteliklidir. Ayrıca toplum, birey, konu alanı ile
ilgili tüm bilgi ve değerler hakkında inceleme yaparken ne arayıp, neye önem
vereceğimizi, felsefi görüş ve tutumlarımız tayin etmektedir. Dolayısıyla, bir
felsefi vaziyet almak ve bundan hareketle sayıtlılarımızı eleştirip
geliştirerek eğitim programlarının temeline koymak, benimsenen felsefi ekole
göre bilimsel ve sistemli bir eğitim yaklaşımı geliştirmek için gereklidir. Bu
açıdan bakılınca, her eğitim sisteminin temelinde bir felsefi ekol olması
gerektiği açıktır. Tasarlanan tüm eğitim programları; öğrenciye kazandırmak
üzere belirlenen aday hedeflerin belirlenmesinde, bu hedeflerin işaret ettiği
değerli bilgilerin bir araya getirilmesinde, belirlenen bilgilerin öğrenciye
kazandırılması sürecinde düzenlenen öğrenme yaşantılarının düzenlenmesinde ve
tüm bunların sonunda etkililiğinin kontrolünü belirleyen değerlendirme
aşamalarında, felsefenin yol göstericiliğine ihtiyaç duyar. Bu çalışmanın,
eğitim programlarının geliştirilmesi sürecinde felsefenin iş görüsünü açığa
kavuşturma açısından önemli bir katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir. Bu
amaç çerçevesinde, çalışma, şu araştırma sorusu kapsamında yürütülmüştür;
Eğitim programları ve unsurlarının geliştirilmesinde, felsefenin katkıları
nelerdir? Araştırma, literatür ve kaynak tarama yöntemleri kullanılarak
geliştirilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 2 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.