Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Argümana Dayalı Sorgulama Öğretiminin 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Argümantasyon Seviyelerine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 2, 778 - 798, 31.08.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.342569

Öz

“Kuvvet
ve Enerji” ünitesinin öğretiminde argümana dayalı sorgulama yönteminin 7. sınıf
öğrencilerinin akademik başarılarına, argümantasyon seviyelerine ve tartışmaya
katılma isteklerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilen çalışmada yarı
deneysel desen kullanılmıştır. Örneklem amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak
belirlenmiş olup İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesindeki bir ortaokulun yedinci
sınıf şubeleri arasından iki şube deney grubu (27 kişi) ve kontrol grubu (28
kişi) olarak seçilmiştir. Dersler, deney grubunda argümana dayalı sorgulama
öğretim modeline uygun hazırlanan modüller çerçevesindeki etkinlikler
kullanılarak, kontrol grubunda ise geleneksel laboratuvar yöntemi doğrultusunda
hazırlanan deney föyleri kullanılarak işlenmiştir. Nicel veriler; Tartışmacı
Anketi (TA) ile araştırmacı tarafından hazırlanan Başarı Testinin (BT) deneysel
işlem öncesinde ön-test ve deneysel işlem sonrasında son-test olarak
uygulanmasıyla toplanırken nitel veriler öğrencilerin yaptıkları her deney
sonrası bireysel olarak yazdıkları raporlardan uygulama başında, ortasında ve
sonunda yazılanların Erduran, Simon ve Osborne (2004) tarafından geliştirilen
argümantasyon seviyeleri modeline göre analiz edilmesiyle elde edilmiştir. Verilerinin
analizi için bağımsız örneklemler t-testi ve bağımlı örneklemler t-testi
yapılmıştır. Bireysel öğrenci raporları öncelikle Argümantasyon Seviyeleri
Modeli ile analiz edilmiş, daha sonra t-testi uygulanmıştır. Araştırmanın
sonucunda “Argüman Dayalı Sorgulama” yöntemini temel alan laboratuvar
eğitiminin geleneksel yönteme göre, Fen Bilimleri dersinde öğrencilerin
akademik başarılarını ve argümantasyon seviyelerini arttırmada, geleneksel
yönteme göre daha etkili olduğu ancak öğrencilerin tartışmaya yönelik
eğilimlerinde ise bir değişim meydana getirmediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Anderson, R. D. (2007). Inquiry as an organizing theme for science curricula. s.k. abell ve n.g. lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp.807-830). USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Aymen Peker, A., Apaydın, Z., Taş, E., 2012. Isı yalıtımını argümantasyonla anlama: ilköğretim 6. sınıf öğrencileri ile durum çalışması. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 4, Sayı 8, 79-100.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, N. D. (2015). Argümantasyona dayalı sorgulayıcı eğitim modelinin 10. Sınıf öğrencilerinin gaz kavramlarını anlamalarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Chinn, C. A., & Malhotra, B. A. (2002). Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 86(2), 175-218.
  • Demircioglu, T. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının laboratuvar eğitiminde argüman temelli sorgulamanın etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana, Türkiye.
  • Doğan, O.K. (2014). Mesleğe yeni başlayan fen öğretmenlerinin pedagojik ve epistemolojik inançları ve sınıf içi uygulamaları: Boylamsal durum çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84(3), 287-312.
  • Duschl, R., & Osborne, J. (2002). Supporting and promoting argumentation discourse. Studies in Science Education, 38, 39–72.
  • Ekiz, D., (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Furtak, E. M. (2006). The Dilemma of Guidance in Scientific Inquiry Teaching. Stanford University, Stanford, CA.
  • Infante, D. A., & Rancer, A. S. (1982). A conceptualization and measure of argumentativeness. Journal of Personality Assessment, 46, 72-80.
  • Karamustafaoğlu, S., & Havuz, A. C. (2016). Araştırma Sorgulamaya Dayalı Öğrenme ve Etkililiği/Inquiry Based Learning and Its Effectiveness. International Journal of Assessment Tools in Education (IJATE), 3(1).
  • Kaya, O.N. ve Kılıç, Z. (2008). Development of Elementary School Students‟ Argumentativeness in Science Courses. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 87–95.
  • MEB (2013). İlköğretim fen bilimleri dersi (3., 4., 5., 6., 7., 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • NRC. (1996). National Science Education Standards. Washington, DC:: National Academy Press.
  • Osborne, J., Erduran, S. & Simon, S. (2004). Enhancing the quality of argument in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020.
  • Sampson, V., & Clark, D. (2008). Assessment of the ways students generate arguments in science education: Current perspectives and recommendations for future directions. Science Education, 92(3), 447-472.
  • Sampson, V., Enderle, P., Grooms, J., & Witte, S. (2013). Writing to learn by learning to write during the school science laboratory: Helping middle and high school students develop argumentative writing skills as they learn core ideas. Science Education, 97(5), 643-670.
  • Sampson, V., & Gleim, L. (2009). Argument-driven inquiry to promote the understanding of important concepts & practices in biology. The American biology teacher, 71(8), 465-472.
  • Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J.P. (2011). Argument-driven ınquiry as a way to help students learn how to participate in scientific argumentation and craft written arguments: An exploratory study. Science Education, 95(2), 217-257.
  • Sözen, K. (2010). Sorgulayıcı Öğrenme Ve Programlı Öğretim Yöntemlerine Göre İşlenen Biyoloji Laboratuvarı Uygulamalarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yağbasan, R., & Kanlı, U. (2008). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmedeki yeterliliği. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1), 91-125.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Aktaş Bu kişi benim

Özgür Kıvılcan Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, T., & Doğan, Ö. K. (2018). Argümana Dayalı Sorgulama Öğretiminin 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Argümantasyon Seviyelerine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 778-798. https://doi.org/10.17860/mersinefd.342569

Cited By



















Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.