Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ile liderlik yönelimleri
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, nicel yaklaşıma uygun olarak
tarama deseninde, 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi ve Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde
psikolojik danışma ve rehberlik ile sınıf öğretmenliği programlarında öğrenimlerine
devam eden 405 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “Eleştirel
Düşünme Eğilimi” ile “Liderlik Yönelimi” ölçekleri ve kişisel bilgi formundan
oluşan veri toplama araçları kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen
adaylarının demografik özellikleri için betimsel istatistikler, değişkenler arası
ilişkilerin belirlenmesinde t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson Çarpım
Momentler Korelasyon Analizi ve eleştirel düşünme eğiliminin liderlik
yönelimleri üzerindeki yordayıcı gücünü incelemek için Çoklu Doğrusal Regresyon
Analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara bakıldığında öğretmen adaylarının
üniversite, cinsiyet, program-sınıf ve anne eğitim düzeyi ile eleştirel düşünme
eğilimleri ve üniversite, program ve sınıf ile liderlik yönelimleri arasında
anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Araştırma sonucuna göre öğretmen
adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile liderlik yönelimleri arasında orta
düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Eleştirel düşünme
eğilimlerinden özellikle analitiklik, meraklılık ve kendine güven ile liderlik
yönelimleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmakta ve eleştirel
düşünme eğiliminin bu boyutlarının liderlik yönelimlerinin güçlü yordayıcıları
olduğu anlaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 2 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.