Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ile liderlik yönelimleri
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, nicel yaklaşıma uygun olarak
tarama deseninde, 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi ve Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde
psikolojik danışma ve rehberlik ile sınıf öğretmenliği programlarında öğrenimlerine
devam eden 405 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “Eleştirel
Düşünme Eğilimi” ile “Liderlik Yönelimi” ölçekleri ve kişisel bilgi formundan
oluşan veri toplama araçları kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen
adaylarının demografik özellikleri için betimsel istatistikler, değişkenler arası
ilişkilerin belirlenmesinde t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson Çarpım
Momentler Korelasyon Analizi ve eleştirel düşünme eğiliminin liderlik
yönelimleri üzerindeki yordayıcı gücünü incelemek için Çoklu Doğrusal Regresyon
Analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara bakıldığında öğretmen adaylarının
üniversite, cinsiyet, program-sınıf ve anne eğitim düzeyi ile eleştirel düşünme
eğilimleri ve üniversite, program ve sınıf ile liderlik yönelimleri arasında
anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Araştırma sonucuna göre öğretmen
adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile liderlik yönelimleri arasında orta
düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Eleştirel düşünme
eğilimlerinden özellikle analitiklik, meraklılık ve kendine güven ile liderlik
yönelimleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmakta ve eleştirel
düşünme eğiliminin bu boyutlarının liderlik yönelimlerinin güçlü yordayıcıları
olduğu anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.