Bu çalışmanın
amacı, fen öğretimi veya fen etkinlikleri yapılan ortamlardaki öğretmenlerin öz
yeterlik inanç düzeyini çeşitli değişkenlerle ölçme işlemi yapabilmek için bir
ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 yılları
arasında Kars il ve ilçe merkezinde görev yapmakta olan okul öncesi, sınıf ve
fen bilgisi öğretmenleri oluşturmaktadır.
Bu araştırma tarama modeline uygun ölçek geliştirme çalışmasıdır. Ölçme
aracının geliştirilmesi için uygun olan süreç sistematik olarak izlenmiştir.
Araştırmada elde edilen veriler uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak
analiz edilmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliğini tespit etmek için ilgili alan
yazın taranmış ve uzman görüşüne başvurulmuştur. Yapı geçerliği için açımlayıcı
faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Açımlayıcı
faktör analizi, Kars il merkezinde 90 okul öncesi, 188 sınıf ve 60 fen bilgisi
olmak üzere toplam 338 öğretmenin oluşturduğu çalışma grubuna uygulanmıştır.
Açımlayıcı faktör analizi yapılan ölçeğin 46 maddeden ve iki boyuttan oluştuğu
tespit edilmiştir. Bu boyutların ve ölçeğin geçerliliğin doğrulanması için doğrulayıcı
faktör analizi yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi, Kars ilçe merkezindeki
42 okul öncesi, 153 sınıf öğretmeni ve 55 fen bilgisi olmak üzere toplam 250
öğretmene uygulanmıştır. Yapılan geçerlilik çalışmaları sonucunda iki faktörlü
yapı olumlu öz yeterlik ve olumsuz öz yeterlik şeklinde adlandırılmıştır. Ölçeğin
güvenirlik çalışması için iç tutarlık katsayısı, madde toplam korelasyonu,
ayırt edicilik ve faktörler arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığını
tespit etmek amacıyla pearson momentler çarpımı korelasyonu hesaplanmıştır. Ölçeğe
ait Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ,946 iken olumlu öz yeterlik boyutu
katsayısının ,933 ve olumsuz öz yeterlik alt boyutuna ait katsayının ,920 olduğu
tespit edilmiştir. Bu bulgular ışığında ölçeğin, fen öğretimi ya da fen
etkinlikleri yapılan ortamlardaki bireylere ait öz yeterlik inancını geçerli ve
güvenilir şekilde ölçtüğü belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.