The
purpose of this study is to determine the relationship between school
administrator’s motivational language and teacher burnout. In this research
relational screening model was used. The research sample consists of 348
teachers in 26 schools that were selected randomly from the middle schools
affiliated to the Ministry of National Education at Hatay’s city center in
2017-2018 academic year. Data analyses were performed with the program of SPSS.
Data were collected by “Motivational Language Scale” and “Teacher Burnout
Scale”. According to the study findings, motivational language used by school
administrator negatively and significiantly predicts teacher burnout. While
directing-giving sub-dimension of motivational language significantly predicts
teacher burnout, empathetic and meaning-making sub-dimensions do not predict.
This study has revealed one of the main assumptions of Motivational Language
Theory that leaders have to use all three sub-facets of motivational language
together properly to get effective outputs has not been confirmed by the
context of a decrease in teacher burnout. It is crucial for school
administrator to invest in developing and strengthening motivational language
and especially its directing-giving component in order to reduce teacher
burnout.
Bu
çalışmanın amacı okul yöneticisinin motivasyonel dili ile öğretmen tükenmişliği
arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Hatay il merkezinde bulunan kamu
ortaokullarında 2017–2018 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan
öğretmenler arasından yansız olarak seçilmiş 33 okulda çalışan 348 öğretmen
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Motivasyonel Dil Ölçeği” ve “Öğretmen
Tükenmişlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS programı ile analiz
edilmiştir. Araştırma bulgularına göre; okul yöneticisinin kullandığı
motivasyonel dil öğretmen tükenmişliğini negatif ve anlamlı olarak
yordamaktadır. Ayrıca, motivasyonel dilin yönlendirici dil alt boyutu öğretmen
tükenmişliğini anlamlı olarak yordarken, empatik dil ve anlam oluşturucu dil
alt boyutları öğretmen tükenmişliğini anlamlı olarak yordamamaktadır. Bu
çalışma; liderler, etkili sonuçlara ulaşmak için motivasyonel dilin her üç
unsurunu da uygun bir şekilde birlikte kullanmalılar, şeklindeki Motivasyonel
Dil Teorisi’nin ana varsayımlarından birinin öğretmen tükenmişliğindeki azalış
bağlamında geçerli olmadığını göstermiştir. Öğretmen tükenmişliğini azaltmak
isteyen okul yöneticisinin öğretmenler tarafından algılanan motivasyonel dilini
ve özellikle yönlendirici alt boyutunu geliştirmeleri önemli görülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.