Bu
çalışmanın amacı, Türkçe ders kitaplarının hangi bilişsel ve üst bilişsel
işlevleri kapsadığını belirlemek ve öğretmenlerin bu işlevlere yönelik algı
durumlarını ortaya koymaktır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden iç içe
geçmiş çoklu durum deseni ile hazırlanmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama
araçları, standartlaştırılmış açık uçlu görüşme soruları, uzman görüşü alınarak
hazırlanmış bilişsel ve üstbilişsel işlevler ölçütü ve doküman analizidir.
Araştırmadan elde edilen veriler, içerik analizi ile kategorize edilmiş ve
açıklanmıştır. Çalışmanın sonucunda, Türkçe ders kitaplarındaki bilişsel ve
üstbilişsel işlevlerin homojen bir dağılım göstermediği ortaya çıkmıştır. Ders
kitaplarında yer alan etkinlikler, kazanımların etkinliğe dönüştürüldüğü
örnekler olmuştur. Üstbilişsel işlevler, ders kitaplarında sonuç odaklı ölçme
değerlendirme araçları olmuş, metin ya da metne bağlı hazırlanan etkinlikler bu
işlevleri geliştirecek şekilde ders kitaplarında yer almamıştır. Öğretmenlerin,
bilişsel ve üstbilişsel işlevler konusunda sezgisel bir öğretim metodu
benimsedikleri, bunun yanında metinleri ve metne bağlı hazırlanan etkinlikleri
bu işlevler bakımından değerlendirmedikleri ortaya çıkmıştır.
biliş üstbiliş metin türkçe ders kitapları öğretmen farkındalığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.