In this study, the opinions of primary school parents about the pandemic process due to COVID-19 were examined. The scanning model was adopted in the research. A total of 177 primary school parents (31 male and 146 female) participated in the study. The semi-structured interview form developed by the researchers was used as the data collection tool. The data were analyzed by content analysis method. According to the findings obtained from the research, primary school children and parents are concerned about the pandemic period. Parents are concerned more about education, health and technology addiction, respectively. Children most often questioned what the virus is and when they return to school. With regard to the pandemic, parents mostly suggested their children that protecting themselves from the virus and the process is temporary. The use of technology had increased during the pandemic for both parents and children. The majority of primary school children actively participated in online education activities. Most of the parents found online education activities necessary but insufficient. Most children were willing to return to school. Parents thought that the pandemic period had positive and negative aspects in terms of family relations.
Bu araştırmada ilkokul velilerinin COVİD-19’a bağlı pandemi süreci ile ilgili görüşleri incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmanın verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır. Araştırmaya 31’i erkek 146’sı kadın, 177 ilkokul velisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; ilkokul dönemindeki çocuklar ve veliler pandemi dönemi ile ilgili kaygılıdır. Veliler sırasıyla en çok eğitim, sağlık ve teknoloji bağımlılığı konusunda kaygılıdır. Çocuklar en çok virüsün ne olduğunu ve okula ne zaman döneceklerini sorgulamaktadır. Veliler pandemi ile ilgili olarak çocuklarına en çok virüsten korunma yollarını ve sürecin geçici olduğunu telkin etmektedir. Hem velilerin hem de çocukların pandemi sürecinde teknoloji kullanımı artmıştır. İlkokul çocuklarının büyük çoğunluğu uzaktan eğitim faaliyetlerine aktif katılmaktadır. Velilerin çoğunluğu uzaktan eğitim faaliyetlerini gerekli ama yetersiz bulmaktadır. Çocukların büyük çoğunluğu okula dönmeye isteklidirler. Veliler pandemi döneminin aile ilişkileri açısından olumlu ve olumsuz yönleri olduğunu düşünmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 2 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.