Review
BibTex RIS Cite

Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Matematiksel Kavram Yanılgılarına Yönelik Türkiye’de Yapılan Çalışmaların Sistematik Derlemesi

Year 2021, Volume: 17 Issue: 3, 535 - 556, 22.12.2021
https://doi.org/10.17860/mersinefd.933804

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2014-2020 yılları arasında 5-12. sınıf düzeyindeki matematiksel kavram yanılgılarına yönelik yürütülen çalışmaların sistematik olarak derlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda incelenen çalışmaların konu alanı ve yöntemsel eğilimleri belirlenmiştir. İlgili alan yazın ERIC, Web of Science, Science Direct, Dergipark ve Ulusal Tez Merkezi olmak üzere beş farklı veri tabanı üzerinden taranmıştır. Alan yazın taraması araştırmacılar tarafından belirlenen veri arama protokolüne göre yapılmış ve veriler Yayın Sınıflama Formu aracılığıyla toplanmıştır. Sistematik derleme için dahil etme kriterlerine göre seçilen 46 çalışma bu araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Matematiksel kavram yanılgısı çalışmalarının konu alanı eğilimleri incelendiğinde çalışmaların lise kademesine kıyasla ortaokul kademesinde yoğunlaştığı görülmektedir. Ayrıca lise kademesinde en fazla çalışmanın sayılar ve cebir öğrenme alanında yapıldığı görülmüştür. Benzer şekilde ortaokul kademesinde çalışmaların sayılar ve işlemler ile cebir öğrenme alanlarında yoğunluk gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaların yöntemsel eğilimleri incelendiğinde ise nitel yöntemlerin nicel yöntemlere kıyasla daha fazla kullanıldığı görülmüştür. İncelenen çalışmaların veri toplama araçlarında ise ağırlıklı olarak açık uçlu sorular içeren başarı testlerinin kullanıldığı tespit edilmiştir.

References

  • Adıgüzel, T., Şimşir, F., Çubukluöz, Ö. & Özdemir, B. G. (2018). Master's Theses and Doctoral Dissertations on Misconceptions in Mathematics and Science Education in Turkey: A Thematic Analysis. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 57-92. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/38072/411387.
  • Akbulut, E. S. (2018). The effect of using smart boards on eliminating misconceptions in algebra of secondary school 7th grade students. (Publication no. 537898) [Master’s thesis, Dokuz Eylül University]. Council of Higher Education Thesis Center.

The Systematic Review of the Studies Conducted in Turkey on the Mathematical Misconceptions of Middle and High School Students

Year 2021, Volume: 17 Issue: 3, 535 - 556, 22.12.2021
https://doi.org/10.17860/mersinefd.933804

Abstract

The aim of this study is to make a systematic review of the studies conducted between 2014- 2020 in Turkey on the mathematical misconceptions of 5th-12th grade students. In accordance with this aim, the subject areas and methodological approaches of the studies were determined. The relevant literature was reviewed using five databases, which are ERIC, Web of Science, Science Direct, Dergipark, and the Council of Higher Education Thesis Center. The review was conducted based on the data search protocol determined by the researchers, and the data were collected using the Publications Classification Form. A total of 46 selected studies were systematically reviewed. When the subject areas of the studies were examined, it was seen that the studies mostly focused on middle school rather than high school. In addition, the majority of the studies on high school focused on the learning areas of numbers and algebra. Similarly, the studies on middle school mostly concentrated on the learning areas of numbers and operations and algebra. When the methodological approaches of the studies were examined, it was seen that qualitative methods were used more than quantitative methods. As for the data collection tools of the reviewed studies, it was revealed that achievement tests including open-ended questions were mainly used.

References

  • Adıgüzel, T., Şimşir, F., Çubukluöz, Ö. & Özdemir, B. G. (2018). Master's Theses and Doctoral Dissertations on Misconceptions in Mathematics and Science Education in Turkey: A Thematic Analysis. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 57-92. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/38072/411387.
  • Akbulut, E. S. (2018). The effect of using smart boards on eliminating misconceptions in algebra of secondary school 7th grade students. (Publication no. 537898) [Master’s thesis, Dokuz Eylül University]. Council of Higher Education Thesis Center.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education, Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Bahadır Yıldız 0000-0003-4816-3071

Gülsen Demirci 0000-0001-7597-9530

Koray Akdeniz This is me 0000-0002-6343-4514

Selen Galiç 0000-0002-3524-6428

Selin Güneş This is me 0000-0002-1665-7643

Tuba Kavuncu 0000-0001-8028-5330

Tuğçe Mayan Yıldız This is me 0000-0001-7249-8694

Yeşim Ozansak Topcu 0000-0002-7472-8614

Publication Date December 22, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Yıldız, B., Demirci, G., Akdeniz, K., Galiç, S., et al. (2021). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Matematiksel Kavram Yanılgılarına Yönelik Türkiye’de Yapılan Çalışmaların Sistematik Derlemesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 535-556. https://doi.org/10.17860/mersinefd.933804

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.