Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin ‘İnsan ve Çevre Ünitesi’ndeki Kavramsal Değişimlerinin İncelenmesi: Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Ortamlarının Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 3, 602 - 625, 23.12.2024
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1554156

Öz

Bu çalışmanın amacı, 4. Sınıf fen bilgisi dersi öğretim programında yer alan ‘İnsan ve Çevre Ünitesi’nde ters yüz edilmiş öğrenme modeli kullanılarak; bu modelin öğrencilerin kavramsal değişimlerine etkisini incelemektir. Öğrencilerin deneyimlediği ters yüz edilmiş öğrenme ortamına yönelik görüşlerini tespit etmek de çalışmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Tek gruplu ön test-son test deneysel desenine göre gerçekleştirilen çalışma Mersin il merkezinde yer alan bir devlet okulunda 4. Sınıf düzeyinde öğrenim gören 30 öğrenci ile yürütülmüştür. Kelime ilişkilendirme testi ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları veri toplama aracını oluşturmaktadır. Veri toplama araçları ters yüz edilmiş öğrenme modeli uygulanmadan önce ve uygulandıktan sonra kullanılmıştır. Ters yüz öğrenme modeli ile yürütülen araştırma sürecinde ev ve okul ortamına uygun etkinlikler tasarlanmıştır. Kelime ilişkilendirme testinden elde edilen veriler kesme noktası tekniği ile analiz edilirken görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda, ters yüz edilmiş öğrenme modelinin ‘İnsan ve Çevre Ünitesi’nde kavramsal değişimi sağlamada etkili ve işlevsel bir öğrenme modeli olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler ters yüz edilmiş öğrenme modeline ilişkin olumlu görüş beyan ederken ters yüz edilmiş öğrenmenin eğlenceli ve motive edici olduğunu ifade etmiştir. Bu noktadan hareketle öğrencilerin, ters yüz edilmiş öğrenme modeline ilişkin olumlu deneyimlere sahip olduğu sonucuna ulaşılabilir. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak ters yüz edilmiş öğrenme modeli uygulayıcılarına ve Millî Eğitim Bakanlığı’na yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Abbass, K., Quasim, M. Z., Song, H., Murshed, M., Mahmood, H., & Younis, I. (2022). A review of the global climate change impacts, adaptation, and sustainable mitigation measures. Environmental Science and Pollution Research, 29, 42539-42559. https://doi.org/doi:10.1007/s11356-02-19718-6
  • Baepler, P., Walker, J. D, & Driessen, M. (2014). It's not about seat time: Blending, flipping, and efficiency in active learning classrooms. Computers & Education, 78(2014), 227-236. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.06.006
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students ’cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(134).
  • Bahar, M., & Özatlı, N. S. (2003). Kelime ilişkilendirme yöntemi ile lise 1. Sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5,1.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class everyday. International Society for Technology in Education. Erişim adresi: https://books.google.com.tr/books/about/Flip_Your_Classroom.html?id=YOZCgAAQBAJ&redir_esc=y
  • Birgili, B., Seggie, F. N., & Oğuz, E. (2021). The trends and outcomes of flipped learning research between 2012 and 2018: A descriptive content analysis. Journal of Computer Education, 8(3), 365-394. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00183-y
  • Butt, A. (2014). Student views on the use of a flipped classroom approach: Evidence from Australia. Business Education and Accreditation, 6,33-43.
  • Bülbül, Y. (2017). Proje tabanlı öğrenme yönteminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevresel vatandaşlık düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir karma desen araştırması (Tez No. 490669). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Yayıncılık.
  • Candaş, B., Kıryak, Z., & Özmen, H. (2022). Developing prospective science teachers’ using of chemical knowledge with flipped learning approach in the context of environmental problems. Science Education International, 33(2), 192-202 https://doi.org/10.33828/sei.v33.i2.7
  • Challob, A.I. (2021). The effect of flipped learning on EFL students’ writing performance, autonomy, and motivation. Educ Inf Technol 26, 3743–3769. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10434-1
  • Çakıroğlu, Ü., & Öztürk, M. (2017). Flipped classroom with problem-based activities: Exploring selfregulated learning in a programming language course. Educational Technology & Society, 20(1), 337-349.
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2024). İkili yerleşik öğrenme modeli ile sosyal bilgiler dersinde kavram yanılgılarını giderme: Eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 49(217), 137-157, https://doi: 10.15390/EB.2023.12137
  • Desai, S. V., Jabeen, S. S., Abdul, W. K., & Rao, S. A. (2018). Teaching cross-cultural management: A flipped classroom approach using films. The International Journal of Management Education, 16(3). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2018.07.001.
  • Doğan, Y., Batdı, V., & Yaşar, M. D. (2021). Effectiveness of flipped classroom practices in teaching of science: a mixed research synthesis. Research in Science & Technological Education, 41(1), 393-421. https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1909553
  • Ecevit, T., Balcı, N., Yıldız, M., & Sayan, B. S. (2021). İlkokul düzeyindeki araştırma-sorgulama, argümantasyon ve STEM temelli uygulamalarının tematik içerik analizi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1100-1129.
  • Ercan, F., Taşdere, A., & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Fokides, E., & Arvaniti, P. A. (2020). Evaluating the effectiveness of 360 videos when teaching primary school subjects related to environmental education. Journal of Pedagogical Research, 4(3), 203-222.
  • Güven Demir, E. (2018). Ters yüz sınıf modeline dayalı uygulamaların ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve planlama becerilerine etkisi (Tez No. 51931719). [Doktora tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Hayırsever, F., & Orhan, A. (2018). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin kuramsal analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 572-596. https://doi.org/10.17860/mersinefd.431745
  • Jeong, J. S., González-Gómez, D., Conde-Núñez, Sánchez-Cepeda, J. S., & Nevado Gibello, R. (2020, Mart). Climate change education for primary school: Perception examination through a flipped learning of teaching intervention. INTED2020 Proceedings Book. 14th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain
  • Karakaş, H., Doğan, A., & Sarıkaya, R. (2016). Etkinlik temelli eğitimin üstün yetenekli öğrencilerin ekolojik ayak izi farkındalığına etkisi. Turkish Studies, 11(3), 1365-1386.
  • Karlson, G., & Johanson, S. (2016). The flipped classroom: a model for active student learning. Portland.
  • Kaya, M. F., & Taşdere, A. (2016). İlkokul Türkçe eğitimi için alternatif bir ölçme değerlendirme tekniği: Kelime ilişkilendirme testi (KİT). Electronic Turkish Studies, 11(9).803-820. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9499
  • Korucuk, M., & Engin, A. O. (2023). Ters-yüz öğrenmenin öğrencilerin yaratıcı düşünme eğilimlerine, iletişim becerilerine, güdülenmelerine ve başarılarına etkisi. Trakya Journal of Education, 13(1), 534-558. https://doi.org/10.24315/tred.1064907
  • Leatherman, J. L, & Cleveland, L. M. (2020). Student exam performance in flipped classroom sections is similar to that in active learning sections, and satisfaction with the flipped classroom hinges on attitudes toward learning from videos. Journal of Biological Education, 54(3), 328–344. https://doi.org/10.1080/00219266.2019.1575266.
  • Lopez Collazo, Z. S., Rodríguez Jiménez, A., & Dávila Valdés, Y. (2019). Pedagogical experience in the implementation of the inverted class in the academic training process. ECIPeru Magazine, 59-65.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2022). Çevre eğitimi ve iklim değişikliği öğretim programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Hayat bilgisi dersi öğretim programı, Ankara.
  • Moreno-Guerrero, A.J., Romero-Rodríguez, J. M., López-Belmonte, J., & Alonso-García,S. (2020). Flipped learning approach as educational ınnovation in water literacy. Water, 12, 574-586, https://doi.org/10.3390/w12020574
  • Novita, R. D., Aminatun, T., & Daryono, R. W. (2022). E-Modules through flipped classroom and PBL models on environmental pollution material to ıncrease problem-solving ability. Journal of Education Technology, 6(4), 744-754, https://doi.org/10.23887/jet.v6i4.51656
  • Ökmen, B. (2020). Basamaklandırılmış ters yüz öğrenme modeli öğretim sürecinin geliştirilmesi (Tez No. 608900). [Doktora tezi, Düzce Üniversitesi].
  • Özdemir, S. M., & Gündoğan Önderöz, F., (2022). Teachers' opinions on teaching primary reading and writing through distance education during the Covid-19 pandemic period. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 4(1), 34-50. https://doi.org/10.51535/tell.1123629
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47, 220-228
  • Rodriguez, M., Diaz, I., Gonzalez, E. J., & González-Miquel, M. (2018). Motivational active learning: An integrated approach to teaching and learning process control. Education for Chemical Engineers, 24(1), 7-12.
  • Sletten, S. R. (2017). Investigating fipped learning: Student self-regulated learning, perceptions, and achievement in an introductory biology course. Journal of Science and Educational Technology, 26(1), 347-358.
  • Su, C.Y., & Chen, C.H. (2018). İnvestigating the effects of flipped learning, student question generation, and instant response technologies on students’ learning motivation, attitudes, and engagement: A structural equation modeling. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2453-2466. https://doi.org/10.29333/ejmste/89938
  • Urquiza-Fuentes, J. (2020). Increasing students’ responsibility and learning outcomes using partial flipped classroom in a language processors course. IEEE Access, 8. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3039628
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Investigation of Primary School Students' Conceptual Changes in Human and Environment Unit: The Effect of Flipped Learning Environments

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 3, 602 - 625, 23.12.2024
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1554156

Öz

The purpose of this study is to examine the effect of the “Human and Environment” unit in the 4th grade science curriculum on conceptual change using the flipped learning model. Another aim of the study is to determine the views of the students on the flipped learning environment they experienced. The study, which was carried out according to case study, was conducted with 30 students studying at the 4th grade level in a public school located in the city center of Mersin. Word association test and semi-structured interview questions constitute the data collection tool. Data collection tools were used before and after the flipped learning model was implemented. In the research process conducted with the flipped learning model, activities suitable for home and school environments were designed. While the data obtained from the word association test were analyzed using the cut-off technique, the data obtained from the interviews were analyzed using content analysis. As a result of the research, it was determined that the flipped learning model was an effective and functional learning model in providing conceptual change in the "Human and Environment" unit. Students expressed positive views on the flipped learning model, stating that flipped learning was fun and motivating. From this point, it can be concluded that students have positive experiences with the flipped learning model. Based on the research results, recommendations were made to practitioners and the Ministry of National Education for the implementation of the flipped learning model.

Kaynakça

  • Abbass, K., Quasim, M. Z., Song, H., Murshed, M., Mahmood, H., & Younis, I. (2022). A review of the global climate change impacts, adaptation, and sustainable mitigation measures. Environmental Science and Pollution Research, 29, 42539-42559. https://doi.org/doi:10.1007/s11356-02-19718-6
  • Baepler, P., Walker, J. D, & Driessen, M. (2014). It's not about seat time: Blending, flipping, and efficiency in active learning classrooms. Computers & Education, 78(2014), 227-236. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.06.006
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students ’cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(134).
  • Bahar, M., & Özatlı, N. S. (2003). Kelime ilişkilendirme yöntemi ile lise 1. Sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5,1.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class everyday. International Society for Technology in Education. Erişim adresi: https://books.google.com.tr/books/about/Flip_Your_Classroom.html?id=YOZCgAAQBAJ&redir_esc=y
  • Birgili, B., Seggie, F. N., & Oğuz, E. (2021). The trends and outcomes of flipped learning research between 2012 and 2018: A descriptive content analysis. Journal of Computer Education, 8(3), 365-394. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00183-y
  • Butt, A. (2014). Student views on the use of a flipped classroom approach: Evidence from Australia. Business Education and Accreditation, 6,33-43.
  • Bülbül, Y. (2017). Proje tabanlı öğrenme yönteminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevresel vatandaşlık düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir karma desen araştırması (Tez No. 490669). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Yayıncılık.
  • Candaş, B., Kıryak, Z., & Özmen, H. (2022). Developing prospective science teachers’ using of chemical knowledge with flipped learning approach in the context of environmental problems. Science Education International, 33(2), 192-202 https://doi.org/10.33828/sei.v33.i2.7
  • Challob, A.I. (2021). The effect of flipped learning on EFL students’ writing performance, autonomy, and motivation. Educ Inf Technol 26, 3743–3769. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10434-1
  • Çakıroğlu, Ü., & Öztürk, M. (2017). Flipped classroom with problem-based activities: Exploring selfregulated learning in a programming language course. Educational Technology & Society, 20(1), 337-349.
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2024). İkili yerleşik öğrenme modeli ile sosyal bilgiler dersinde kavram yanılgılarını giderme: Eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 49(217), 137-157, https://doi: 10.15390/EB.2023.12137
  • Desai, S. V., Jabeen, S. S., Abdul, W. K., & Rao, S. A. (2018). Teaching cross-cultural management: A flipped classroom approach using films. The International Journal of Management Education, 16(3). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2018.07.001.
  • Doğan, Y., Batdı, V., & Yaşar, M. D. (2021). Effectiveness of flipped classroom practices in teaching of science: a mixed research synthesis. Research in Science & Technological Education, 41(1), 393-421. https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1909553
  • Ecevit, T., Balcı, N., Yıldız, M., & Sayan, B. S. (2021). İlkokul düzeyindeki araştırma-sorgulama, argümantasyon ve STEM temelli uygulamalarının tematik içerik analizi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1100-1129.
  • Ercan, F., Taşdere, A., & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Fokides, E., & Arvaniti, P. A. (2020). Evaluating the effectiveness of 360 videos when teaching primary school subjects related to environmental education. Journal of Pedagogical Research, 4(3), 203-222.
  • Güven Demir, E. (2018). Ters yüz sınıf modeline dayalı uygulamaların ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve planlama becerilerine etkisi (Tez No. 51931719). [Doktora tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi].
  • Hayırsever, F., & Orhan, A. (2018). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin kuramsal analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 572-596. https://doi.org/10.17860/mersinefd.431745
  • Jeong, J. S., González-Gómez, D., Conde-Núñez, Sánchez-Cepeda, J. S., & Nevado Gibello, R. (2020, Mart). Climate change education for primary school: Perception examination through a flipped learning of teaching intervention. INTED2020 Proceedings Book. 14th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain
  • Karakaş, H., Doğan, A., & Sarıkaya, R. (2016). Etkinlik temelli eğitimin üstün yetenekli öğrencilerin ekolojik ayak izi farkındalığına etkisi. Turkish Studies, 11(3), 1365-1386.
  • Karlson, G., & Johanson, S. (2016). The flipped classroom: a model for active student learning. Portland.
  • Kaya, M. F., & Taşdere, A. (2016). İlkokul Türkçe eğitimi için alternatif bir ölçme değerlendirme tekniği: Kelime ilişkilendirme testi (KİT). Electronic Turkish Studies, 11(9).803-820. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9499
  • Korucuk, M., & Engin, A. O. (2023). Ters-yüz öğrenmenin öğrencilerin yaratıcı düşünme eğilimlerine, iletişim becerilerine, güdülenmelerine ve başarılarına etkisi. Trakya Journal of Education, 13(1), 534-558. https://doi.org/10.24315/tred.1064907
  • Leatherman, J. L, & Cleveland, L. M. (2020). Student exam performance in flipped classroom sections is similar to that in active learning sections, and satisfaction with the flipped classroom hinges on attitudes toward learning from videos. Journal of Biological Education, 54(3), 328–344. https://doi.org/10.1080/00219266.2019.1575266.
  • Lopez Collazo, Z. S., Rodríguez Jiménez, A., & Dávila Valdés, Y. (2019). Pedagogical experience in the implementation of the inverted class in the academic training process. ECIPeru Magazine, 59-65.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2022). Çevre eğitimi ve iklim değişikliği öğretim programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Hayat bilgisi dersi öğretim programı, Ankara.
  • Moreno-Guerrero, A.J., Romero-Rodríguez, J. M., López-Belmonte, J., & Alonso-García,S. (2020). Flipped learning approach as educational ınnovation in water literacy. Water, 12, 574-586, https://doi.org/10.3390/w12020574
  • Novita, R. D., Aminatun, T., & Daryono, R. W. (2022). E-Modules through flipped classroom and PBL models on environmental pollution material to ıncrease problem-solving ability. Journal of Education Technology, 6(4), 744-754, https://doi.org/10.23887/jet.v6i4.51656
  • Ökmen, B. (2020). Basamaklandırılmış ters yüz öğrenme modeli öğretim sürecinin geliştirilmesi (Tez No. 608900). [Doktora tezi, Düzce Üniversitesi].
  • Özdemir, S. M., & Gündoğan Önderöz, F., (2022). Teachers' opinions on teaching primary reading and writing through distance education during the Covid-19 pandemic period. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 4(1), 34-50. https://doi.org/10.51535/tell.1123629
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47, 220-228
  • Rodriguez, M., Diaz, I., Gonzalez, E. J., & González-Miquel, M. (2018). Motivational active learning: An integrated approach to teaching and learning process control. Education for Chemical Engineers, 24(1), 7-12.
  • Sletten, S. R. (2017). Investigating fipped learning: Student self-regulated learning, perceptions, and achievement in an introductory biology course. Journal of Science and Educational Technology, 26(1), 347-358.
  • Su, C.Y., & Chen, C.H. (2018). İnvestigating the effects of flipped learning, student question generation, and instant response technologies on students’ learning motivation, attitudes, and engagement: A structural equation modeling. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2453-2466. https://doi.org/10.29333/ejmste/89938
  • Urquiza-Fuentes, J. (2020). Increasing students’ responsibility and learning outcomes using partial flipped classroom in a language processors course. IEEE Access, 8. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3039628
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Serin 0000-0002-1208-5553

Feride Ercan Yalman 0000-0003-1037-1473

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 22 Eylül 2024
Kabul Tarihi 2 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Serin, G., & Ercan Yalman, F. (2024). İlkokul Öğrencilerinin ‘İnsan ve Çevre Ünitesi’ndeki Kavramsal Değişimlerinin İncelenmesi: Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Ortamlarının Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 602-625. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1554156

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.