Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri

Year 2022, Volume: 15 Issue: 2, 166 - 177, 31.08.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.972603

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşlerini belirlemektir. Yöntem: Tanımlayıcı türdeki araştırmanın evrenini, 20 Aralık 2019-15 Ocak 2020 tarihleri arasında Türkiye’nin güneyindeki bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümü ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfında öğrenim gören öğrenciler (N=695), örneklemini ise 252 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalara İlişkin Görüşleri Anketi ile toplandı. Analizler yüzde, frekans, ortalama, standart sapma ve Pearson Ki-kare testiyle değerlendirildi. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.04±1.32’dir. Öğrencilerin hemşirelik mesleğini seçme nedeni olarak ilk sırada, kolay iş bulma imkanının (%64.7) geldiği belirlendi. Öğrencilerin %58.7’si klinik uygulamalar sırasında öğretim elemanı ile sorun yaşadığını belirtti. Öğrencilerin klinik uygulamalarda öğretim elemanlarından beklentileri, klinikte vakaları uygun örnekle açıklamaları (%98.8), öğrenciyi hasta başında eleştirmemeleri, rencide etmemeleri (%98), adil bir yaklaşım sergilemeleri (%98) olarak belirlendi. Kolay iş bulma, iyi para kazanma ve aile isteği nedenleriyle hemşirelik mesleğini seçme ile cinsiyet arasında istatistiksel olarak anlamlı zayıf ilişki olduğu saptandı (p<0.05). Kolay iş bulma ve insanlara yardım etme isteği nedeniyle hemşirelik mesleğini seçme ile sınıf düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı zayıf ilişki olduğu saptandı (p<0.05). Klinik uygulamalar sırasında hastanın tedavi ve bakım uygulamalarını öğretim elemanı ile birlikte yapmayı isteme durumu ile sınıf düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı zayıf ilişki olduğu belirlendi (p<0.05). Ayrıca klinik uygulamalar sırasında öğretim elemanı ile sorunlar yaşama durumu ile yaş ve sınıf düzeyleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı zayıf ilişki olduğu belirlendi (p<0.05). Sonuç: Öğretim elemanlarının klinik eğitimde öğrencileri anlamaya dayalı yaklaşım sergilemeleri, öğrencilerin motivasyonlarını artırıcı etkileşimlerde bulunmaları ve öğrenci değerlendirmelerini objektif kriterlere göre yapmaları önerilmektedir. Öğrenci hemşireler uygun klinik öğrenme fırsatları ve deneyimlerini kapsayacak şekilde öğrenme modelleriyle desteklenmelidir

Supporting Institution

Yok.

Project Number

Yok.

References

  • 1.Hossein KM, Fatemeh D, Fatemeh OS, Katri VJ, Tahareh B. Teaching style in clinical nursing education: A qualitative study of Iranian nursing teachers' experiences. Nurse Education in Practice. 2010;10:8–12. doi: 10.1016/j.nepr.2009.01.016.
  • 2.Karadağ G, Parlar Kılıç S, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. Taf Preventive Medicine Bulletin. 2013;12:665-672. doi: 10.5455/pmb.1-1353569323.
  • 3.Özbasan A, Bayram A. Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerini etkileyen faktörler: Sistematik derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(2):124-145.
  • 4.D’Souza MS, Venkatesaperumal R, Radhakrishnan J, Balachandran S. Engagement in clinical learning environment among nursing students: role of nurse educator. Open Journal of Nursing. 2013;3:25–32. doi: 10.4236/ojn.2013.31004.
  • 5.Karabulut N, Yaman Aktaş Y, Küçük Alemdar D. The relationship of clinical learning environment to nursing students’ academic motivation. Kontakt. 2015;17(1):e6-e12.
  • 6.Bourgeois S, Drayton N, Brown AM. An innovative model of supportive clinical teaching and learning for undergraduate nursing students: A cluster model. Nurse Education in Practice. 2011;11(2):114-118. doi: 10.1016/j.nepr.2010.11.005.
  • 7.Gidman J, McIntosch A, Melling K, Smith D. Students perceptions of support in practice. Nurse Education in Practice. 2011;11(6):351–358. doi: 10.1016/j.nepr.2011.03.005. 8.Alpar R. Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. 5. Baskı. Ankara, Detay Yayıncılık, 2016.
  • 9.Ertuğrul M, Şahin E. Erkek hemşirelik öğrencilerinin doğum ve kadın hastalıkları dersi klinik uygulamaları sonrasındaki görüşleri ve tecrübeleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;24(2):212-219.
  • 10.Tokur Kesgin M, Çıtak Bilgin N, Ayhan F. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin görüşleri: genel uygulama dersi örneği. Social Sciences Studies Journal. 2018;4(22):3805-3816. doi: 10.26449/sssj.818.
  • 11.Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5(1):16-22.
  • 12. Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Thought and expectations of nursing students through education and professional. Gaziantep Medical Journal. 2015;25(1):26-31.
  • 13. Özden D, Özveren H, Gülnar E. Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018;11(1):41-47.
  • 14. Sweet, L, Broadbent J. Nursing students’ perceptions of the qualities of a clinical facilitator that enhance learning. Nurse Education in Practice. 2017;22:30-36. doi: 10.1016/j.nepr.2016.11.007.
  • 15. Tambağ H, Turan Z, Can R. Hemşirelik öğrencilerinin klinik öğrenim çevresi ile ilgili görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;33(1):96-110.
  • 16. Akman G, Baltacı N, Metin A, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin klinik öğrenme çevresine yönelik algıları. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;4(2):69-76.
  • 17. Bott G, Mohide A, Lawlor Y. A clinical teaching technique for nurse preceptors: the five minute preceptor. Journal of Professional Nursing. 2011;27(1):35-42. doi: 10.1016/j.profnurs.2010.09.009.
  • 18. Kapucu S, Bulut H. Turkish nursing students’ views of their clinical learning environment: a focus group study. Pakıstan Journal Of Medıcal Scıences. 2011;27(5):1149-1153. 19. Öner Altıok H, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013;13(2):747-766.
  • 20. Serçekuş P, Başkale H. Nursing students' perceptions about clinical learning environment in Turkey. Nurse Education In Practice. 2016;17:134-138. doi: 10.1016/j.nepr.2015.12.008.
  • 21. Turan Bahçeoğlu G, Tan M, Dayapoğlu N. Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(3):170-179.
  • 22. Kristofferzon ML, Mårtensson G, Mamhidir AG, Löfmark A.Nursing students' perceptions of clinical supervision: The contributions of preceptors, head preceptors and clinical lecturers. Nurse Educ. Today. 2013;33(10):1252–1257. doi: 10.1016/j.nedt.2012.08.017.
  • 23. Jansson I, Ene KW. Nursing students’ evaluation of quality indicators during learning in clinical practice. Nurse Education In Practice. 2016;20:17-22. doi: 10.1016/j.nepr.2016.06.002.
  • 24. Atasoy I, Sütütemiz N. Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2014;22(2):94-104.
  • 25. Biçer S, Ceyhan YŞ, Şahin F. Hemşirelik öğrencileri ve klinik hemşirelerin klinik uygulamada öğrenciye yapılan rehberlik ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2015;23(3):215-223.
  • 26. Partlak Günüşen N, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimde verilen geribildirime yönelik görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(3):197- 204.
  • 27. Helminen K, Tossavainen K, Turunen H. Assessing clinical practice of student nurses: Views of teachers, mentors and students. Nurse Education Today. 2014;34(8):1161–1166. doi: 10.1016/j.nedt.2014.04.007.
  • 28. Henderson A, Cooke M, Creedy DK, Walker R. Nursing students' perceptions of learning in practice environments: A review. Nurse Education Today. 2012;32(3):299-302. doi: 10.1016/j.nedt.2011.03.010.
  • 29. Brown L, Herd K, Humpries G, Paton M. The role of the lecture in practice placements: What do students think?. Nurse Education in Practice. 2005;5(2):84–90. doi: 10.1016/j.nepr.2004.03.006.
  • 30. Wu XV, Enskär K, Lee CC, Wang W. A systematic review of clinical assessment for undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2015;35(2):347–359. doi: 10.1016/j.nedt.2014.11.016.

Opinions of nursing students on clinical practices

Year 2022, Volume: 15 Issue: 2, 166 - 177, 31.08.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.972603

Abstract

Aim: The aim of this study was to determine the views of nursing students on clinical practices. Method: The population of the cross-sectional study consists of second, third and fourth year students (N=695) studying at a state university in the south of Turkey between 20 December 2019 and 15 January 2020, and the sample was consisted of 252 students. Data were collected by Personal Information Form and Nursing Students' Views of Clinical Practice Questionnaire. Analyzes were evaluated with percentage, frequency, mean, standard deviation and Pearson Chi-square test. Results: The mean age of the students was 21.04±1.32. It was determined that the first reason for choosing the nursing profession was the opportunity to find a job easily (64.7%). 58.7% of the students stated that they had problems with the instructor during clinical practices. The expectations of the students from the instructors in clinical practice were determined as explaining the cases with appropriate examples in the clinic (98.8%), not criticizing the student at the bedside (98%), and displaying a fair approach (98%). It was determined that there was a statistically significant weak correlation between gender and choosing the nursing profession due to easy job finding, good income and family desire (p<0.05). It was found that there was a statistically significant weak correlation between choosing the nursing profession due to the desire to find a job easily and helping people and their grade levels (p<0.05). There was a statistically significant weak correlation between the patient's willingness to perform treatment and care practices together with the instructor during clinical applications and their grade level (p<0.05). In addition, it was determined that there was a statistically significant weak correlation between the status of experiencing problems with the instructor during clinical applications and age and class levels (p<0.05). Conclusion: It is recommended that faculty members demonstrate an understanding- based approach to students in clinical education, engage in interactions that increase students' motivation, and make student evaluations according to objective criteria. Student nurses should be supported by learning models that include appropriate clinical learning opportunities and experiences

Project Number

Yok.

References

  • 1.Hossein KM, Fatemeh D, Fatemeh OS, Katri VJ, Tahareh B. Teaching style in clinical nursing education: A qualitative study of Iranian nursing teachers' experiences. Nurse Education in Practice. 2010;10:8–12. doi: 10.1016/j.nepr.2009.01.016.
  • 2.Karadağ G, Parlar Kılıç S, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. Taf Preventive Medicine Bulletin. 2013;12:665-672. doi: 10.5455/pmb.1-1353569323.
  • 3.Özbasan A, Bayram A. Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerini etkileyen faktörler: Sistematik derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(2):124-145.
  • 4.D’Souza MS, Venkatesaperumal R, Radhakrishnan J, Balachandran S. Engagement in clinical learning environment among nursing students: role of nurse educator. Open Journal of Nursing. 2013;3:25–32. doi: 10.4236/ojn.2013.31004.
  • 5.Karabulut N, Yaman Aktaş Y, Küçük Alemdar D. The relationship of clinical learning environment to nursing students’ academic motivation. Kontakt. 2015;17(1):e6-e12.
  • 6.Bourgeois S, Drayton N, Brown AM. An innovative model of supportive clinical teaching and learning for undergraduate nursing students: A cluster model. Nurse Education in Practice. 2011;11(2):114-118. doi: 10.1016/j.nepr.2010.11.005.
  • 7.Gidman J, McIntosch A, Melling K, Smith D. Students perceptions of support in practice. Nurse Education in Practice. 2011;11(6):351–358. doi: 10.1016/j.nepr.2011.03.005. 8.Alpar R. Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. 5. Baskı. Ankara, Detay Yayıncılık, 2016.
  • 9.Ertuğrul M, Şahin E. Erkek hemşirelik öğrencilerinin doğum ve kadın hastalıkları dersi klinik uygulamaları sonrasındaki görüşleri ve tecrübeleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;24(2):212-219.
  • 10.Tokur Kesgin M, Çıtak Bilgin N, Ayhan F. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin görüşleri: genel uygulama dersi örneği. Social Sciences Studies Journal. 2018;4(22):3805-3816. doi: 10.26449/sssj.818.
  • 11.Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5(1):16-22.
  • 12. Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Thought and expectations of nursing students through education and professional. Gaziantep Medical Journal. 2015;25(1):26-31.
  • 13. Özden D, Özveren H, Gülnar E. Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018;11(1):41-47.
  • 14. Sweet, L, Broadbent J. Nursing students’ perceptions of the qualities of a clinical facilitator that enhance learning. Nurse Education in Practice. 2017;22:30-36. doi: 10.1016/j.nepr.2016.11.007.
  • 15. Tambağ H, Turan Z, Can R. Hemşirelik öğrencilerinin klinik öğrenim çevresi ile ilgili görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2017;33(1):96-110.
  • 16. Akman G, Baltacı N, Metin A, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin klinik öğrenme çevresine yönelik algıları. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;4(2):69-76.
  • 17. Bott G, Mohide A, Lawlor Y. A clinical teaching technique for nurse preceptors: the five minute preceptor. Journal of Professional Nursing. 2011;27(1):35-42. doi: 10.1016/j.profnurs.2010.09.009.
  • 18. Kapucu S, Bulut H. Turkish nursing students’ views of their clinical learning environment: a focus group study. Pakıstan Journal Of Medıcal Scıences. 2011;27(5):1149-1153. 19. Öner Altıok H, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013;13(2):747-766.
  • 20. Serçekuş P, Başkale H. Nursing students' perceptions about clinical learning environment in Turkey. Nurse Education In Practice. 2016;17:134-138. doi: 10.1016/j.nepr.2015.12.008.
  • 21. Turan Bahçeoğlu G, Tan M, Dayapoğlu N. Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(3):170-179.
  • 22. Kristofferzon ML, Mårtensson G, Mamhidir AG, Löfmark A.Nursing students' perceptions of clinical supervision: The contributions of preceptors, head preceptors and clinical lecturers. Nurse Educ. Today. 2013;33(10):1252–1257. doi: 10.1016/j.nedt.2012.08.017.
  • 23. Jansson I, Ene KW. Nursing students’ evaluation of quality indicators during learning in clinical practice. Nurse Education In Practice. 2016;20:17-22. doi: 10.1016/j.nepr.2016.06.002.
  • 24. Atasoy I, Sütütemiz N. Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2014;22(2):94-104.
  • 25. Biçer S, Ceyhan YŞ, Şahin F. Hemşirelik öğrencileri ve klinik hemşirelerin klinik uygulamada öğrenciye yapılan rehberlik ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2015;23(3):215-223.
  • 26. Partlak Günüşen N, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimde verilen geribildirime yönelik görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(3):197- 204.
  • 27. Helminen K, Tossavainen K, Turunen H. Assessing clinical practice of student nurses: Views of teachers, mentors and students. Nurse Education Today. 2014;34(8):1161–1166. doi: 10.1016/j.nedt.2014.04.007.
  • 28. Henderson A, Cooke M, Creedy DK, Walker R. Nursing students' perceptions of learning in practice environments: A review. Nurse Education Today. 2012;32(3):299-302. doi: 10.1016/j.nedt.2011.03.010.
  • 29. Brown L, Herd K, Humpries G, Paton M. The role of the lecture in practice placements: What do students think?. Nurse Education in Practice. 2005;5(2):84–90. doi: 10.1016/j.nepr.2004.03.006.
  • 30. Wu XV, Enskär K, Lee CC, Wang W. A systematic review of clinical assessment for undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2015;35(2):347–359. doi: 10.1016/j.nedt.2014.11.016.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Hilal Altundal 0000-0001-6186-0280

Ladin Yağtu 0000-0001-8487-591X

Nazlı Can Denizhan 0000-0002-8786-9918

Gamze Güneşli 0000-0001-8700-9208

Mualla Yılmaz 0000-0003-2685-4306

Project Number Yok.
Publication Date August 31, 2022
Submission Date July 16, 2021
Acceptance Date December 27, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Altundal, H., Yağtu, L., Denizhan, N. C., Güneşli, G., et al. (2022). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 166-177. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.972603
AMA Altundal H, Yağtu L, Denizhan NC, Güneşli G, Yılmaz M. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. August 2022;15(2):166-177. doi:10.26559/mersinsbd.972603
Chicago Altundal, Hilal, Ladin Yağtu, Nazlı Can Denizhan, Gamze Güneşli, and Mualla Yılmaz. “Hemşirelik bölümü öğrencilerinin Klinik Uygulamalara ilişkin görüşleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15, no. 2 (August 2022): 166-77. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.972603.
EndNote Altundal H, Yağtu L, Denizhan NC, Güneşli G, Yılmaz M (August 1, 2022) Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15 2 166–177.
IEEE H. Altundal, L. Yağtu, N. C. Denizhan, G. Güneşli, and M. Yılmaz, “Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri”, Mersin Univ Saglık Bilim derg, vol. 15, no. 2, pp. 166–177, 2022, doi: 10.26559/mersinsbd.972603.
ISNAD Altundal, Hilal et al. “Hemşirelik bölümü öğrencilerinin Klinik Uygulamalara ilişkin görüşleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15/2 (August 2022), 166-177. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.972603.
JAMA Altundal H, Yağtu L, Denizhan NC, Güneşli G, Yılmaz M. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2022;15:166–177.
MLA Altundal, Hilal et al. “Hemşirelik bölümü öğrencilerinin Klinik Uygulamalara ilişkin görüşleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 15, no. 2, 2022, pp. 166-77, doi:10.26559/mersinsbd.972603.
Vancouver Altundal H, Yağtu L, Denizhan NC, Güneşli G, Yılmaz M. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulamalara ilişkin görüşleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2022;15(2):166-77.

MEU Journal of Health Sciences Assoc was began to the publishing process in 2008 under the supervision of Assoc. Prof. Gönül Aslan, Editor-in-Chief, and affiliated to Mersin University Institute of Health Sciences. In March 2015, Prof. Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz undertook the Editor-in Chief position and since then he has been in charge.

Publishing in three issues per year (April - August - December), it is a multisectoral refereed scientific journal. In addition to research articles, scientific articles such as reviews, case reports and letters to the editor are published in the journal. Our journal, which has been published via e-mail since its inception, has been published both online and in print. Following the Participation Agreement signed with TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park in April 2015, it has started to accept and evaluate online publications.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by Turkey Citation Index since November 16, 2011.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by ULAKBIM Medical Database from the first issue of 2016.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by DOAJ since October 02, 2019.

Article Publishing Charge Policy: Our journal has adopted an open access policy and there is no fee for article application, evaluation, and publication in our journal. All the articles published in our journal can be accessed from the Archive free of charge.

154561545815459

Creative Commons Lisansı
This work is licensed with Attribution-NonCommercial 4.0 International.