Research Article
BibTex RIS Cite

Attitudes of physician candidates towards medical education and related variables

Year 2022, Volume: 15 Issue: 3, 531 - 537, 31.12.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706

Abstract

Aim: Attitudes that are tried to be gained to physician candidates during the medical education process are important in increasing the quality of both the medical education given and the health service that the physician candidates will provide throughout their professional life. In the study, it was aimed to reveal what affects the attitudes and attitudes of physician candidates towards medical education in the pre- and post-pandemic period. Method: A total of 368 physician candidates, 50.5% male and 49.5% female, were included in the study. The Attitude Scale towards Medical Education and a questionnaire consisting of questions that may affect their attitudes were applied. Variables affecting attitudes were determined with univariate and multivariate analysis methods. Results: Being female, having a high grade point average and high attendance rate caused an increase in attitude scores towards medical education, while increasing age, choosing the Faculty of Medicine due to family desire and other reasons and the presence of a physician in the family caused a decrease in attitude scores. Conclusion: It was seen that the attitudes of the physician candidates were related to their voluntarily choosing the department they studied and their gender. In addition, it was determined that the academic success and the duration of the lectures of the physician candidates who had a positive attitude towards medical education increased.

References

  • Altmann TK. Attitude: a concept analysis. Nursing forum. 2008;43(3):144–150. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2008.00106.x
  • Rocklage MD, Fazio RH. Attitude Accessibility as a Function of Emotionality. Personality & social psychology bulletin. 2018;44(4):508–520. https://doi.org/10.1177/0146167217743762
  • Bechler CJ, Tormala ZL, Rucker DD. The Attitude-Behavior Relationship Revisited. Psychological science. 2021;32(8):1285–1297. https://doi.org/10.1177/0956797621995206
  • Violato E, King S. Disruption and innovation in interprofessional attitude assessment. Journal of interprofessional care. 2021;35(3):325–327. https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1758045
  • Alıcı D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2013;38(268):318-331.
  • Selvi H, Başhan İ. Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Tıp Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;15 (3):803-814 . doi:10.17860/mersinefd.550687
  • Tengiz F, Babaoğlu A, Koç E, Pamuk G. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Preklinik ve Klinik Eğitim Dönemlerinin Karşılaştırılması. 2020;19(57):26-36
  • Alavi M, Seng JH, Mustaffa MS, Ninggal MT, Amini M, Latif AA. Attention, Impulsiveness, and Gender in Academic Achievement Among Typically Developing Children. Perceptual and motor skills.2019;126(1):5–24. https://doi.org/10.1177/0031512518809163
  • Lynn CD, Howells ME, Stein MJ. Family and the field: Expectations of a field-based research career affect researcher family planning decisions. PloS one. 2018;13(9):e0203500. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203500
  • Hanna A, Rounds J. How accurate are interest inventories? A quantitative review of career choice hit rates. Psychological bulletin. 2020;146(9):765–796. https://doi.org/10.1037/bul0000269

Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler

Year 2022, Volume: 15 Issue: 3, 531 - 537, 31.12.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706

Abstract

Amaç: Hekim adaylarına tıp eğitimi sürecinde kazandırılmaya çalışılan tutumlar hem verilen tıp eğitiminin hem de hekim adaylarının meslek yaşamları boyunca verecekleri sağlık hizmetinin kalitesinin artırılmasında önemlidir. Çalışmada pandemi öncesi ve sonrası dönemde hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumlarını ve tutumları ile ilişkili değişkenleri ortaya koymak amaçlanmıştır. Yöntem: %50.5 erkek, %49.5’i kadın olmak üzere toplam 368 hekim adayı çalışmaya dahil edilmiştir. Tıp Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği ve tutumları ile ilgili sorulardan oluşan anket formu uygulanmıştır. Tek değişkenli ve çok değişkenli analiz yöntemleri ile tutumları ile ilişkili değişkenler tespit edilmiştir. Bulgular: Kadın olmak, genel not ortalamasının ve derslere devam oranının yüksek olması tıp eğitimine yönelik tutum puanlarının artmasına neden olurken, yaşın artması, aile isteği ve diğer sebeplerle Tıp Fakültesi’ni tercih etmiş olmak ve ailede hekim varlığı tutum puanlarının azalmasına neden olmaktadır. Sonuç: Hekim adaylarının tutumlarının okudukları bölümü gönüllü olarak seçmeleri ve cinsiyetleri ile ilişkili olduğu görülmüştür. Ayrıca tıp eğitimine olumlu tutumu olan hekim adaylarının, akademik başarılarının ve derslere devam sürelerinin arttığı saptanmıştır.

References

  • Altmann TK. Attitude: a concept analysis. Nursing forum. 2008;43(3):144–150. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2008.00106.x
  • Rocklage MD, Fazio RH. Attitude Accessibility as a Function of Emotionality. Personality & social psychology bulletin. 2018;44(4):508–520. https://doi.org/10.1177/0146167217743762
  • Bechler CJ, Tormala ZL, Rucker DD. The Attitude-Behavior Relationship Revisited. Psychological science. 2021;32(8):1285–1297. https://doi.org/10.1177/0956797621995206
  • Violato E, King S. Disruption and innovation in interprofessional attitude assessment. Journal of interprofessional care. 2021;35(3):325–327. https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1758045
  • Alıcı D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2013;38(268):318-331.
  • Selvi H, Başhan İ. Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Tıp Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;15 (3):803-814 . doi:10.17860/mersinefd.550687
  • Tengiz F, Babaoğlu A, Koç E, Pamuk G. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Preklinik ve Klinik Eğitim Dönemlerinin Karşılaştırılması. 2020;19(57):26-36
  • Alavi M, Seng JH, Mustaffa MS, Ninggal MT, Amini M, Latif AA. Attention, Impulsiveness, and Gender in Academic Achievement Among Typically Developing Children. Perceptual and motor skills.2019;126(1):5–24. https://doi.org/10.1177/0031512518809163
  • Lynn CD, Howells ME, Stein MJ. Family and the field: Expectations of a field-based research career affect researcher family planning decisions. PloS one. 2018;13(9):e0203500. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203500
  • Hanna A, Rounds J. How accurate are interest inventories? A quantitative review of career choice hit rates. Psychological bulletin. 2020;146(9):765–796. https://doi.org/10.1037/bul0000269
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Selvi 0000-0002-3513-0003

İbrahim Başhan 0000-0002-0034-2727

Asena Ayça Özdemir 0000-0002-0108-1880

Publication Date December 31, 2022
Submission Date April 27, 2022
Acceptance Date September 12, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Selvi, H., Başhan, İ., & Özdemir, A. A. (2022). Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(3), 531-537. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706
AMA Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA. Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Univ Saglık Bilim derg. December 2022;15(3):531-537. doi:10.26559/mersinsbd.1109706
Chicago Selvi, Hüseyin, İbrahim Başhan, and Asena Ayça Özdemir. “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik Tutumları Ve ilişkili değişkenler”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15, no. 3 (December 2022): 531-37. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706.
EndNote Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA (December 1, 2022) Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15 3 531–537.
IEEE H. Selvi, İ. Başhan, and A. A. Özdemir, “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler”, Mersin Univ Saglık Bilim derg, vol. 15, no. 3, pp. 531–537, 2022, doi: 10.26559/mersinsbd.1109706.
ISNAD Selvi, Hüseyin et al. “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik Tutumları Ve ilişkili değişkenler”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15/3 (December 2022), 531-537. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706.
JAMA Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA. Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2022;15:531–537.
MLA Selvi, Hüseyin et al. “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik Tutumları Ve ilişkili değişkenler”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 15, no. 3, 2022, pp. 531-7, doi:10.26559/mersinsbd.1109706.
Vancouver Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA. Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2022;15(3):531-7.

MEU Journal of Health Sciences Assoc was began to the publishing process in 2008 under the supervision of Assoc. Prof. Gönül Aslan, Editor-in-Chief, and affiliated to Mersin University Institute of Health Sciences. In March 2015, Prof. Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz undertook the Editor-in Chief position and since then he has been in charge.

Publishing in three issues per year (April - August - December), it is a multisectoral refereed scientific journal. In addition to research articles, scientific articles such as reviews, case reports and letters to the editor are published in the journal. Our journal, which has been published via e-mail since its inception, has been published both online and in print. Following the Participation Agreement signed with TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park in April 2015, it has started to accept and evaluate online publications.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by Turkey Citation Index since November 16, 2011.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by ULAKBIM Medical Database from the first issue of 2016.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by DOAJ since October 02, 2019.

Article Publishing Charge Policy: Our journal has adopted an open access policy and there is no fee for article application, evaluation, and publication in our journal. All the articles published in our journal can be accessed from the Archive free of charge.

154561545815459

Creative Commons Lisansı
This work is licensed with Attribution-NonCommercial 4.0 International.