Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes of physician candidates towards medical education and related variables

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 3, 531 - 537, 31.12.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706

Öz

Aim: Attitudes that are tried to be gained to physician candidates during the medical education process are important in increasing the quality of both the medical education given and the health service that the physician candidates will provide throughout their professional life. In the study, it was aimed to reveal what affects the attitudes and attitudes of physician candidates towards medical education in the pre- and post-pandemic period. Method: A total of 368 physician candidates, 50.5% male and 49.5% female, were included in the study. The Attitude Scale towards Medical Education and a questionnaire consisting of questions that may affect their attitudes were applied. Variables affecting attitudes were determined with univariate and multivariate analysis methods. Results: Being female, having a high grade point average and high attendance rate caused an increase in attitude scores towards medical education, while increasing age, choosing the Faculty of Medicine due to family desire and other reasons and the presence of a physician in the family caused a decrease in attitude scores. Conclusion: It was seen that the attitudes of the physician candidates were related to their voluntarily choosing the department they studied and their gender. In addition, it was determined that the academic success and the duration of the lectures of the physician candidates who had a positive attitude towards medical education increased.

Kaynakça

  • Altmann TK. Attitude: a concept analysis. Nursing forum. 2008;43(3):144–150. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2008.00106.x
  • Rocklage MD, Fazio RH. Attitude Accessibility as a Function of Emotionality. Personality & social psychology bulletin. 2018;44(4):508–520. https://doi.org/10.1177/0146167217743762
  • Bechler CJ, Tormala ZL, Rucker DD. The Attitude-Behavior Relationship Revisited. Psychological science. 2021;32(8):1285–1297. https://doi.org/10.1177/0956797621995206
  • Violato E, King S. Disruption and innovation in interprofessional attitude assessment. Journal of interprofessional care. 2021;35(3):325–327. https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1758045
  • Alıcı D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2013;38(268):318-331.
  • Selvi H, Başhan İ. Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Tıp Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;15 (3):803-814 . doi:10.17860/mersinefd.550687
  • Tengiz F, Babaoğlu A, Koç E, Pamuk G. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Preklinik ve Klinik Eğitim Dönemlerinin Karşılaştırılması. 2020;19(57):26-36
  • Alavi M, Seng JH, Mustaffa MS, Ninggal MT, Amini M, Latif AA. Attention, Impulsiveness, and Gender in Academic Achievement Among Typically Developing Children. Perceptual and motor skills.2019;126(1):5–24. https://doi.org/10.1177/0031512518809163
  • Lynn CD, Howells ME, Stein MJ. Family and the field: Expectations of a field-based research career affect researcher family planning decisions. PloS one. 2018;13(9):e0203500. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203500
  • Hanna A, Rounds J. How accurate are interest inventories? A quantitative review of career choice hit rates. Psychological bulletin. 2020;146(9):765–796. https://doi.org/10.1037/bul0000269

Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 3, 531 - 537, 31.12.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706

Öz

Amaç: Hekim adaylarına tıp eğitimi sürecinde kazandırılmaya çalışılan tutumlar hem verilen tıp eğitiminin hem de hekim adaylarının meslek yaşamları boyunca verecekleri sağlık hizmetinin kalitesinin artırılmasında önemlidir. Çalışmada pandemi öncesi ve sonrası dönemde hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumlarını ve tutumları ile ilişkili değişkenleri ortaya koymak amaçlanmıştır. Yöntem: %50.5 erkek, %49.5’i kadın olmak üzere toplam 368 hekim adayı çalışmaya dahil edilmiştir. Tıp Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği ve tutumları ile ilgili sorulardan oluşan anket formu uygulanmıştır. Tek değişkenli ve çok değişkenli analiz yöntemleri ile tutumları ile ilişkili değişkenler tespit edilmiştir. Bulgular: Kadın olmak, genel not ortalamasının ve derslere devam oranının yüksek olması tıp eğitimine yönelik tutum puanlarının artmasına neden olurken, yaşın artması, aile isteği ve diğer sebeplerle Tıp Fakültesi’ni tercih etmiş olmak ve ailede hekim varlığı tutum puanlarının azalmasına neden olmaktadır. Sonuç: Hekim adaylarının tutumlarının okudukları bölümü gönüllü olarak seçmeleri ve cinsiyetleri ile ilişkili olduğu görülmüştür. Ayrıca tıp eğitimine olumlu tutumu olan hekim adaylarının, akademik başarılarının ve derslere devam sürelerinin arttığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Altmann TK. Attitude: a concept analysis. Nursing forum. 2008;43(3):144–150. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2008.00106.x
  • Rocklage MD, Fazio RH. Attitude Accessibility as a Function of Emotionality. Personality & social psychology bulletin. 2018;44(4):508–520. https://doi.org/10.1177/0146167217743762
  • Bechler CJ, Tormala ZL, Rucker DD. The Attitude-Behavior Relationship Revisited. Psychological science. 2021;32(8):1285–1297. https://doi.org/10.1177/0956797621995206
  • Violato E, King S. Disruption and innovation in interprofessional attitude assessment. Journal of interprofessional care. 2021;35(3):325–327. https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1758045
  • Alıcı D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2013;38(268):318-331.
  • Selvi H, Başhan İ. Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Tıp Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;15 (3):803-814 . doi:10.17860/mersinefd.550687
  • Tengiz F, Babaoğlu A, Koç E, Pamuk G. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutumları: Preklinik ve Klinik Eğitim Dönemlerinin Karşılaştırılması. 2020;19(57):26-36
  • Alavi M, Seng JH, Mustaffa MS, Ninggal MT, Amini M, Latif AA. Attention, Impulsiveness, and Gender in Academic Achievement Among Typically Developing Children. Perceptual and motor skills.2019;126(1):5–24. https://doi.org/10.1177/0031512518809163
  • Lynn CD, Howells ME, Stein MJ. Family and the field: Expectations of a field-based research career affect researcher family planning decisions. PloS one. 2018;13(9):e0203500. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203500
  • Hanna A, Rounds J. How accurate are interest inventories? A quantitative review of career choice hit rates. Psychological bulletin. 2020;146(9):765–796. https://doi.org/10.1037/bul0000269
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Selvi 0000-0002-3513-0003

İbrahim Başhan 0000-0002-0034-2727

Asena Ayça Özdemir 0000-0002-0108-1880

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2022
Kabul Tarihi 12 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Selvi, H., Başhan, İ., & Özdemir, A. A. (2022). Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(3), 531-537. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706
AMA Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA. Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. Aralık 2022;15(3):531-537. doi:10.26559/mersinsbd.1109706
Chicago Selvi, Hüseyin, İbrahim Başhan, ve Asena Ayça Özdemir. “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik Tutumları Ve ilişkili değişkenler”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15, sy. 3 (Aralık 2022): 531-37. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706.
EndNote Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA (01 Aralık 2022) Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15 3 531–537.
IEEE H. Selvi, İ. Başhan, ve A. A. Özdemir, “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler”, Mersin Univ Saglık Bilim Derg, c. 15, sy. 3, ss. 531–537, 2022, doi: 10.26559/mersinsbd.1109706.
ISNAD Selvi, Hüseyin vd. “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik Tutumları Ve ilişkili değişkenler”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15/3 (Aralık 2022), 531-537. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.1109706.
JAMA Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA. Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2022;15:531–537.
MLA Selvi, Hüseyin vd. “Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik Tutumları Ve ilişkili değişkenler”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 15, sy. 3, 2022, ss. 531-7, doi:10.26559/mersinsbd.1109706.
Vancouver Selvi H, Başhan İ, Özdemir AA. Hekim adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumları ve ilişkili değişkenler. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2022;15(3):531-7.

MEÜ Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir. 

Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019'dan beri DOAJ tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.


Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.

154561545815459   

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.