The purpose of this study was to compare the chemistry questions
asked in access to higher education exams in France, Switzerland, and Turkey.
For this purpose, chemistry questions asked in the baccalaureate exam in
France, matriculation exam in Switzerland, and undergraduate admission
examination in Turkey were examined. A qualitative research method of content
analysis, horizontal and descriptive research method was used in this study. The
results show that access to higher education exams in these countries differ
according to each country’s educational system. There are also similarities and
differences among these countries in chemistry questions asked in access to
higher education exams. Suggestions have been made to improve access to
higher education exams in Turkey.
Bu çalışmada Fransa, İsviçre ve Türkiye’de yükseköğrenime giriş sınavında sorulan kimya sorularını karşılaştırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Fransa’da yapılan bakalorya sınavında, İsviçre’de yapılan olgunluksınavında ve Türkiye’de yapılan lisans yerleştirme sınavında çıkmış kimyasoruları incelenmiştir. Araştırmanın veri çözümlemesi yapılırken nitel araştırmayönteminden içerik analizi ve karşılaştırmalı araştırmalarda kullanılan yatay vetanımlayıcı yaklaşımlar kullanılmıştır. Sonuç olarak yükseköğretime geçişsınavlarının ülkelerin eğitim sistemlerinin özelliklerine göre değiştiği ve sorulankimya sorularıyla ilgili ortak ve farklı noktaların olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Elde edilen bulgular ışığında özellikle Türkiye’deki sınavla ilgili önerilerde bulunulmuştur
Other ID | JA55HS99BZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 43 Issue: 199 |