Children comes at the beginning of part that most affected from television,
even been dependent, in nowadays society. Children who is on stage of
growing up of detection level and ability to interpret, exposure to effects of
understanding of television broadcasting, especially with starting of the publication
thematic television channels. In this study, with case of Elaziğ, examined
on that positive or negative effects of television on children, understanding of
publishing of thematic child television channels, viewpoint of primary school
student to thematic child channel, expectations of primary school student from
family child channels and effects of child channel on children. According to findings
from research have been identified that the majority of the sample group
watching television an average of 1 to 2 hours per day, most prefer to watch cartoons
and children’s program, in addition to serial films for adults watching by
the children and broadcasting contain violence reach the children.
Televizyonun günümüz toplumunda en fazla etkilediği hatta bağımlılıkyaptığı kesimlerin başında çocuklar gelmektedir. Olayları algılama düzeyleri veyorumlama yetenekleri gelişme aşamasında olan çocuklar, özellikle tematikçocuk kanallarının yayına başlamasıyla birlikte yeni bir televizyon yayıncılığıanlayışının etkilerine maruz kalmışlardır. Bu çalışmada Elazığ örneğinden hareketle, televizyonun çocukları üzerindeki potansiyel olumlu ve olumsuz etkileri,tematik çocuk kanallarının yayıncılık anlayışı, ilköğretim öğrencilerinin tematik çocuk kanallarına bakış açıları, aileden ve çocuk kanallarından beklentileri,çocuk kanallarının yayınlarının çocuklar üzerindeki etkileri üzerinde durulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; örneklem grubunun büyükbir çoğunluğunun günde ortalama 1 ila 2 saat arasında televizyon izlediği, ençok çizgi film ve çocuk programı izlemeyi tercih ettiği, bunun yanında yetişkinlere yönelik dizi filmlerin de çocuklar tarafından takip edildiği ve şiddet içerikli yayınların çocuklara ulaştığı tespit edilmiştir
Other ID | JA38KZ83BC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 42 Issue: 194 |