BibTex RIS Cite

AN INVESTIGATION OF SCHOOL PRINCIPALS’ LEVELS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ACCORDING TO THE TEACHERS’ PERCEPTIONS IN TERMS OF DIFFERENT VARIABLES

Year 2012, Volume: 42 Issue: 194, 149 - 165, 01.05.2012

Abstract

The aim of this research is to analyze primary school principals’ emotional
intelligence levels according to the perceptions of the teachers in terms of
different variables. The teachers and school principals in Karabük province form
the population of the research and the sample population of the research is
teachers and school principals who work in primary schools in central district
of Karabük province. As a data collection instrument, “Emotional Intelligence
Inventory” which validity and reliability studies of both have been made were
carried out to 226 teachers and teachers are wanted to evaluate their school principals.
According to the research findings gained, teacher perceptions related to
high school managers’ emotional intelligence levels show a meaningful difference
according to gender, age, how many years they have been teaching and
working period with the present manager.

ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE OKUL MÜDÜRLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2012, Volume: 42 Issue: 194, 149 - 165, 01.05.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin algılarına göre ilköğretim kurumlarında
görev yapan okul müdürlerinin duygusal zekâ düzeylerini farklı değiş-
kenler açısından incelemektir. Karabük ilinde görev yapan okul müdürleri ve
öğretmenler araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise
Karabük ili merkez ilçesinde ilköğretim kurumlarında görev yapan okul
müdürleri ve öğretmenlerdir. 226 öğretmene veri toplama aracı olarak geçerlik
ve güvenirlik çalışmaları yapılmış olan “Duygusal Zekâ Ölçeği” uygulanmış ve
öğretmenlerden okul müdürlerini değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre; ilköğretim okul müdürlerinin duygusal zekâ düzeylerine iliş-
kin öğretmen algıları cinsiyete, yaşa, kıdeme ve aynı yönetici ile çalışma süresine
göre anlamlı bir farklılık göstermektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA37VE29DJ
Journal Section Research Article
Authors

Ergün Recepoğlu This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 42 Issue: 194

Cite

APA Recepoğlu, E. (2012). ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE OKUL MÜDÜRLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 149-165.