Aim of the study is to describe 10-14 years old students’ television
watching profile. A survey which consists of 44 questions was applied to 442
students in a state school to find out their television watching profile.
At homes children generally have more than one (1,7) television, and
families usually use living room for watching. Children mostly watch television
at 5 pm to 8 pm. So we conclude that in those hours their parents are at home
and children watch television with them. By this data we believe that watching
television is a family event and so children’s television watching profile also
reflecting families’ profile. Almost one of third (%29,9) of children addicted to
television while half of children watch three hours a day. There is a big difference
according to children, between what they watch and what they should do
Bu araştırma, ilköğretim 4-8. sınıflardaki çocukların televizyon izleme
profilini ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Araştırma bir devlet okulunda 442
öğrenciyle yapılmıştır. Çocukların televizyon izleme profilini ortaya çıkarmak
amacıyla 44 soruluk bir anket uygulanmıştır.
Evlerde genelde birden fazla (1,7) televizyon bulunduğu ve bunun
genellikle ailenin ortak yaşam alanı olan oturma odasında izlendiği saptanmış-
tır. Televizyon en çok 17:00-20:00 saatleri arasında izlenmektedir. Hafta içi ve
hafta sonu bu saatlerde anne ve babanın genellikle evde oldukları düşünülürse,
öğrencilerin büyük çoğunluğunun televizyonu bir aile etkinliği olarak izledikleri
görülecektedir. İzlenen programlar ve televizyonun evdeki konumu öğrencilerin
televizyon izleme profillerinin büyük oranda aileyi de yansıttığını göstermektedir.
Öğrencilerin üçte birine yakını (%29,9) televizyon bağımlısı, yaklaşık
yarısı da günde üç (3) saat veya daha fazla televizyon izlemektedir. Öğrencilerin
izlemeleri gerektiğini düşündükleri ile izledikleri programlar büyük
oranda farklıdır.
Other ID | JA94VZ98KF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 187 |