BibTex RIS Cite

THE ORGANIZATIONAL CLIMATE OF PRIMARY SCHOOLS: A Case Study In The Districts Of Şahinbey And Şehitkamil In The City Of Gaziantep

Year 2010, Volume: 40 Issue: 186, 38 - 55, 01.05.2010

Abstract

This study attempted to investigate organizational climate at primary
schools. It was conducted in the districts of Şahinbey and Şehitkamil in
Gaziantep in the academic year of 2004-2005. The sample consisted of 719 teachers
from 31 primary schools in 13 areas. The data were analyzed by using mean,
standart deviation, t-test, one-way analysis of variance and LSD multiple comparison
test. The study indicated that although there was statistically no significant
relationship between the teachers’perception of their schools’organizational
climate with regard to gender and duty variables. On the other hand,
there was a significant relationship between (1) gender and the dimensions of
interference and morale, (2) the school they graduated from and the dimensions
of dissolution and morale, (3) occupational standing and the dimensions of dissolution
and interference, (4) position in school and the dimensions of dissolution
and aloofness of principals. However, there was no significant relationship
between these variables and the remaining dimensions of organizational climate
such as intimacy, direct control, motivation, and consideration.

İLKÖĞRETİM OKULLARININ ÖRGÜT İKLİMİ: Gaziantep İli Şahinbey ve Şehitkamil İlçeleri Örneği

Year 2010, Volume: 40 Issue: 186, 38 - 55, 01.05.2010

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarının örgüt iklimini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2004-2005 öğretim yılında Gaziantep iliŞahinbey ve Şehitkamil merkez ilçelerindeki 13 eğitim bölgesine bağlı 31 ilköğretim okulunda görev yapan 719 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri“ortalama”, “standart sapma”, “t-testi”, “tek yönlü varyans analizi” ve “LSDçoklu karşılaştırmalar testi” ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucundaöğretmenlerin görev yaptıkları okulun örgüt iklimine ilişkin algıları cinsiyet vegörev betimsel değişkenlerine göre istatistiksel bakımdan anlamlı bir farklılıkgöstermemiştir. Ayrıca öğretmenlerin okullarındaki örgüt iklimine ilişkin algılarında (1) yaş değişkenine göre engellenme ve moral boyutunda, (2) mezunoldukları okul değişkenine göre çözülme ve moral boyutunda, (3) meslektekikıdem değişkenine göre çözülme ve engellenme boyutunda, (4) okuldaki kıdemdeğişkenine göre ise çözülme ve yüksekten bakma boyutunda istatistikselbakımdan anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Aynı değişkenlerle örgüt iklimininsamimiyet, yakından kontrol, kendini işe verme ve anlayış gösterme boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA54YE23TC
Journal Section Research Article
Authors

Tokay Gedikoğlu This is me

Filiz Tahaoğlu This is me

Publication Date May 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 40 Issue: 186

Cite

APA Gedikoğlu, T., & Tahaoğlu, F. (2010). İLKÖĞRETİM OKULLARININ ÖRGÜT İKLİMİ: Gaziantep İli Şahinbey ve Şehitkamil İlçeleri Örneği. Milli Eğitim Dergisi, 40(186), 38-55.