BibTex RIS Cite

COLLEGE STUDENTS’ KNOWLEDGE LEVELS CONCERNING UNIVERSITY GOVERNANCE

Year 2009, Volume: 39 Issue: 184, 44 - 70, 01.10.2009

Abstract

The purpose of this study was to determine knowledge levels of the college
students’ regarding university governance. It was also intended to determine
whether students’ knowledge levels differ significantly in terms of the
variables, including gender, department and grade. The population of the study
comprises of a total number of 4271 students enrolling in İnönü University
Faculty of Education during 2006-2007 academic year. Sample of the study was
consisting of 1029 students chosen from all departments and classes by proportional
cluster sampling method. Data gathered by a survey instrument developed
by the researchers. Frequency distribution, percentage and Chi-square
techniques were performed for the data which were obtained from the survey.
The results showed that students have inadequate knowledge regarding councils/committees
playing a role in university or faculty governance. Results also
indicated that compared to females, males have more accurate knowledge as
regards university governance and, as class level increases knowledge levels of
students also increases too.

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YÖNETİMİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİ*

Year 2009, Volume: 39 Issue: 184, 44 - 70, 01.10.2009

Abstract

Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemektir. Bu bağlamda, öğrencilerin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerinin; cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerinegöre anlamlı fark gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2006–2007 öğretim yılında öğrenimgörmekte olan 4271 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem, evrenden oranlı tabakalı örnekleme yolu ile bütün bölümlerden ve sınıflardan seçilen 1029 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, frekans, yüzdeve Kay-kare teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin; genelde üniversite özelde ise fakülte yönetiminde rol oynayan kurulların yapısı, işleyişi ve görevleri hakkında yetersiz bilgi sahibi oldukları belirlenmiştir. Ayrıcaüniversite yönetimine ilişkin doğru bilgi düzeyinin, erkek öğrencilerde dahayüksek olduğu, sınıf düzeyi yükseldikçe öğrencilerin yönetime ilişkin bilgidüzeylerinin arttığı belirlenmiştir

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA27VS52EA
Journal Section Research Article
Authors

Niyazi Özer This is me

Burhanettin Dönmez This is me

Publication Date October 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 39 Issue: 184

Cite

APA Özer, N., & Dönmez, B. (2009). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE YÖNETİMİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİ*. Milli Eğitim Dergisi, 39(184), 44-70.