The aim of this experimental study is to determine whether there is a
difference in attitude to mathematics between the experiment group, for whom
different teaching methods (such as discovery, dramatization, question-answer
and game techniques) designed according to the principles of whole learning,
and the control group, who were instructed using traditional techniques, in the
teaching of whole numbers in 7th Grade Mathematics. The study was carried
out in an elementary school in the Asian side of İstanbul with Grade 7 students.
An experimental group and a control group were used in this research. The
study was followed by a t test to determine whether or not the techniques used
in the research had a significant effect on attitudes to mathematics. The results
of the t test showed that, in the attitude of the students in the experiment group,
who were instructed using different teaching methods in accordance with the
principles of whole learning, there was a positive change. Also, while there was
a positive change in the experiment group as far as interest in mathematics lessons,
the perceived usefulness of mathematics and the perceived success level in
mathematics are concerned, it was discovered that, the traditional methods, although
they did not change the attitudes to mathematics, they had a positive
effect on the perceived usefulness of mathematics.
Bu deneysel çalışmanın amacı, ilköğretim 7.sınıf matematik dersinde“Tamsayılar” konusunun öğretiminde tam öğrenme ilkeleri doğrultusundafarklı öğretim yöntemleri-nin (buluş yöntemi, canlandırma (dramatizasyon),soru-cevap yöntemi, oyunlarla öğretim ve bulmacalar gibi.) uygulandığı deneygrubu ile geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubunun matematik tutumları arasında farklılığın olup olmadığını belirlemektir. Araştırmaİstanbul ili Anadolu yakasındaki bir ilköğretim okulunun 7. sınıf öğrencileriüzerinde yapılmıştır. Araştırmada bir deney ve bir kontrol grubu kullanılmıştır.Uygulama sonucunda kullanılan yöntemlerin öğrencilerin matematik tutumları üzerinde etkisininin anlamlı olup olmadığını belirlemek için t testi yapılmıştır. Yapılan t testleri sonucunda, derslerin tam öğrenme ilkeleri doğrultusundafarklı öğretim yöntemleriyle işlenen deney grubu öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumları olumlu yönde değişmiştir. Ayrıca, deney grubu öğrencilerin, matematik dersine olan ilgi, matematiğin algılanan yararları ve matematikte algılanan başarı düzeylerinde olumlu yönde değişim olurken, geleneksel yöntemin öğrencilerinin matematik tutumlarını değiştirmemesine rağmen,matematiğin algılanan yararları üzerinde olumlu bir değişim yaptığı bulunmuştur
Other ID | JA66CC75DZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 39 Issue: 184 |