Abstract
Türkçe öğretiminin temel amacı öğrencilerin anlama ve anlatma becerilerini
geliştirmektir. Dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma olarak bilinen
dört temel dil becerisinin öğrencide hedeflenen düzeyde şekillenmesi öğrencinin
söz varlığıyla doğru orantılıdır. Bu sebeple Türkçe dersinin en önemli materyali
olan ders kitaplarında söz varlığı öğretimi, birbirinden farklı yöntem-tekniklerle
başarılı bir biçimde yapılmalıdır. Bu araştırmanın amacı, söz varlığı öğretimi
açısından ortaokul Türkçe ders kitaplarını incelemektir. Nitel olarak planlanan
araştırmada doküman analizi yöntemine başvurulmuştur. 2018 Türkçe Dersi
Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar)’na göre
hazırlanan ve 2018-2019 eğitim-öğretim yılında okutulan bütün Türkçe kitapları,
araştırmanın inceleme nesnesini teşkil etmektedir. Türkçe ders kitaplarındaki
verilere ulaşmak için içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre
kitaplarda ortaokul düzeyinde kullanılmaya uygun olan bazı yöntem-tekniklere
hiç yer verilmediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca kullanılan yöntem-tekniklerin sıklık
dağılımında bir düzen yoktur. Araştırmanın genel sonucunda Türkçe ders kitaplarının
söz varlığı öğretimi yöntem-teknikleri açısından çeşitlilik sunmadığı ve
yetersiz olduğu yargısına ulaşılmıştır. Bu araştırmada ulaşılan bulgu ve sonuçların
program hazırlayanlara ve ders kitabı yazarlarına geri bildirim vererek katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.