Abstract
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nda yeni göreve başlayan aday gümrük
muhafaza ve gümrük muayene memurlarına yönelik olarak gerçekleştirilen
hizmet içi eğitim çalışmalarının aday personelin görüşlerine dayalı olarak analiz
edildiği bu çalışma tarama modelinde nitel bir araştırmadır. Çalışmada yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
Ocak 2017 – Mayıs 2017 tarihleri arasında gerçekleştirilen Aday Gümrük Muayene
ve Muhafaza Memur Yetiştirme Eğitimlerine katılan personel arasından
rastgele seçilen 29 kişi oluşturmuştur. Araştırma kapsamında elde edilen verilere
dayalı olarak ulaşılan sonuçlara göre, katılımcılar hizmet içi eğitimlerden
genel olarak memnundur. Hemen hemen bütün katılımcılar verilen teorik eğitimin
yeterli olduğunu ancak teori-pratik bütünlüğü sağlamakta bazı problemler
yaşandığını dile getirmişlerdir. Katılımcıların büyük kısmı eğitimin altyapısını
yeterli bulmaktadır. Katılımcılar özellikle taşrada nasıl ortamlarda çalıştıklarını,
ne gibi zorluklar yaşadıklarını bilen, onları anlayabilecek, mevzuata hâkim olduğu
kadar uygulamaya dönük de rehberlik sunabilen eğiticilere ihtiyaç olduğunu
dile getirmişlerdir. Yine katılımcıların eğitim programlarının ders içerikleri ve
sürelerinin tekrar gözden geçirilme talebi üzerinde durulabilir. Bu açıdan, bazı
derslerin saatlerinin azaltılıp yerine, daha fazla pratik içeren derslerin ağırlığının
arttırılması ve program süresinin buna göre belirlenmesi dikkat çekici önerilerdendir.
Son olarak, katılımcılardan üzerinde durduğu bir diğer konu başlığı sosyal
yaşamı kolaylaştırıcı desteklerin sağlanmasıdır.