Abstract
Araştırma, 2018 yılında yenilenen Türkçe Dersi Öğretim Programı
temelinde hazırlanan ortaokul Türkçe ders kitaplarının derse hazırlık, ders işleme
süreci, ölçme ve değerlendirme ile metinlerin öğretime uygunluğu açılarından
olumlu ve olumsuz yönlerinin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Yeni oluşan bir durumun incelenmesi ve konunun güncel
olması araştırmanın önemini göstermektedir. Araştırma, nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması (case study) ile yürütülmüştür. Araştırmanın
çalışma grubunu, Ordu ilinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda 2018-
2019 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Yarıyılı’nda görev yapan ve çalışmaya gönüllü
katılan 20 Türkçe öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı, yarı
yapılandırılmış görüşme formudur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla
elde edilen veriler, MAXQDA 12 nitel veri analizi programına aktarılmış ve
içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Türkçe öğretmenleri, ortaokul
Türkçe ders kitaplarının ders hazırlığı açısından olumlu yönlerinin üzerinde,
ders işleme süreci açısından olumlu ve olumsuz yönlerine ilişkin eşit düzeyde,
ölçme ve değerlendirme açısından olumsuz yönlerinin üzerinde ve metinlerin
öğretime uygunluğu açısından ise olumsuz yönlerinin üzerinde daha fazla görüş
belirtmişlerdir. Bu bağlamda ortaokul Türkçe ders kitaplarının derse hazırlık
(bilgiye sınırlı erişim, yayınevi farklılığı, tek kaynağa bağlılık vb.), ders işleme
süreci (benzer etkinliklerin olması, ders saati yetersizliği, yanlışlıkların olması,
yaratıcılığı sınırlaması vb.), ölçme ve değerlendirme (soru yetersizliği, sınav
sistemiyle uyumsuzluk, değerlendirme çeşitliliğinin yetersizliği vb.), metinlerin
öğretime uygunluğu (metinlerin uzun olması, sınıf düzeyine uygun olmaması,
dikkat çekici olmaması, metin çeşitliliğin azlığı vb.) yönlerinden ortaya
çıkan olumsuzluklarının giderilerek ders kitaplarının daha etkili ve verimli
kullanılması sağlanmalıdır.