Abstract
Bu çalışmanın amacı, ortaokul fen bilimleri eğitiminde tarihte öne çıkmış
Türk-İslam bilginlerine yer verilmesi ve öğretilmesi hakkında fen öğretmenlerinin
(Fen Bilimleri, Fen ve Teknoloji) ve uzmanların görüşlerinin araştırılmasıdır.
Çalışmaya, Türkiye’de görev yapan 144 ortaokul fen öğretmeni ve ülkemiz
üniversitelerinde görev yapan 25 uzmandan oluşan toplam 169 kişi gönüllü
katılmıştır. Anket ve mülakat yoluyla katılımcılardan, doküman incelemesi ile
ders kitapları ve öğretim programlarından elde edilen veriler betimsel analiz
yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçları, Türk-İslam bilginlerinin
fen öğretmenleri tarafından Batı kökenli bilim insanlarına kıyasla yeterince
tanınmadığını ve Türk-İslam bilginlerine derslerde yeterince yer verilmediğini
göstermektedir. Fen Bilimleri öğretmenleri tarafından Türk-İslam bilginlerinin
bilinmesi ve fen derslerinde öğretilmesine dair katılımcıların görüşlerinde belirgin
farklılıklar (örn., önerilen bilim insanları, öğretilmesi uygun görülen sınıf
seviyesi gibi) gözlenmiştir. Sonuçlar, hem öğretmen hem de uzman katılımcılar
tarafından öne çıkarılan ve ortaokul fen derslerinde öğretilmesi uygun görülen
dokuz Türk-İslam bilim insanı olduğunu göstermiştir. Bu kişiler Ali Kuşçu, El-
Birûnî, Farabî, Hârezmî, Hezarfen Ahmet Çelebi, İbn-i Sinâ, Mimar Sinan, Pîrî
Reis ve Uluğ Bey’dir.