Abstract
Bir kavram olarak öğretmen beklentisi, sosyal psikolog Rosenthal ve Jacobson’un
çalışmalarında ve daha sonra birçok araştırmanın konusu olarak literatürde
yer almıştır. Öğretmen özellikleri, mesleki sorunlar, okul yapısı, çevre,
öğrenci profili gibi faktörler öğretmenlerin beklentilerini etkilemektedir. Türkiye’de
2016 yılı itibarıyla uygulanmaya başlayan sözleşmeli aday öğretmenlikle
öğretmenlerin görev süresi, özlük hakları, atama durumları, ek ders ücretleri,
izin vb. haklarına yönelik farklılıklar meydana gelmiştir. Bu farklılaşmayla birlikte
öğretmenlerin beklentileri de farklılaşmıştır. Bu farklılaşmadan kaynaklanan
sorunların çözülememesi ve beklentilerin karşılanamaması, örgüt kültürünün
bozulmasına ve sorunların daha da artmasına neden olmaktadır. Bu bilgiler
doğrultusunda, çalışmanın amacı sözleşmeli aday öğretmenlerin beklentilerinin
incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında
Şırnak ilinin Silopi ilçesinde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Dicle Ortaokulu’nda
görev yapmakta olan 20 sözleşmeli aday öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül tek durum tekniği uygulanmıştır.
Veriler araştırmacı tarafından oluşturulan görüşme formuyla toplanmıştır. Elde
edilen veriler betimsel analiz tekniği ve içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir.
Sonuç olarak, katılımcıların öğretmenler arasında hiyerarşi oluşmaması ve
mesleki motivasyonun artması için özlük haklarının (atama, izin, ek ders vb.)
kadrolularla aynı olması beklentisine sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca katılımcılar,
sözleşmeli aday öğretmenliği doğru uygulanması durumunda mesleki
yeterliği artırması ve öğrencilerin kesintisiz eğitim alması yönünden olumlu bulmaktadırlar.