Research Article
BibTex RIS Cite

2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ

Year 2019, TEMEL EĞİTİM, 149 - 176, 30.12.2019

Abstract

Öz: İlköğretim kurumlarında Türkçe derslerinin öğretimi çok büyük bir önem arz etmektedir.
Konuların öğrencilere daha iyi ve daha kolay öğretilebilmesinde verilen örnekler de bu denli
önemlidir. Cumhuriyet’in kuruluşundan günümüze ilkokul ve ortaokullarda okutulmakta olan Türkçe
dersi konularının öğretiminde, ders kitabı yazarlarının Türk ve dünya edebiyatına mal olmuş ro-
manlardan seçmiş oldukları metinler, söz konusu derslerin eğitim ve öğretimine ne ölçüde katkı
sağladığı bu araştırma kapsamında çeşitli yönleriyle ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, 2018
yılında güncellenen Türkçe Dersi Öğretim Programı ve bu Öğretim Programı doğrultusunda hazırlanarak
2019-2020 eğitim öğretim yılında uygulamaya konulan Türkçe ders kitaplarında Türk ve dünya edebi-
yatından seçilen romanlardan hangilerine yer verildiği, roman türü metinlerin öğretiminde nasıl bir
yol izlendiği, roman türüne ne kadar değinildiğini tespit etmek ve bu doğrultuda değerlendirmelerde
bulunmaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış olup araştırma verileri, doküman inceleme
yöntemiyle top- lanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda roman
türünün öğretimine önem verildiği, bu Öğretim Programı doğrultusunda hazırlanan Türkçe ders
kitaplarında roman türünden metinlere yer verildiği fakat roman türü konusunda yeterince bilgi
verilmediği görülmüştür. Bunun yanı sıra roman türünde metinlerin öğretiminde yazarların esnek
hareket ettiği ve roman türünün öğretiminde sistemli bir yol izlenmediği tespit edilmiştir.

References

  • AKGÜL, Ahmet vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • AKYÜZ, Kenan (1979). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • ATAŞÇİ, Abdullah (2019). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Koza Yayınları, Ankara. CEYLAN, Sabri vd. (2019). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • ÇAPRAZ BARAN, Şule vd. (2019). Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Anıttepe Yayınları, Ankara.
  • ÇETİNKAYA EDİZER, Zeynep ve ÇELİK, Gamze (2012). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Çocukluk Dönemlerinde Okudukları Kitaplar Hakkındaki Görüşleri”, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygu- lama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM), Ankara.
  • DEMİREL, Tuncay (2019). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ekoyay Yayınları, Ankara. ERKAL, Hilal vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Özgün Yayınları, Ankara. ESELİOĞLU, Hilal vd. (2019). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • GÖKÇE, Erten (2012). “İlköğretim Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları”, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM), Ankara.
  • GÜLERYÜZ, Hasan (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Pegema Yayıncılık, Ankara. GÜREL, Zeki vd. (2007). Çocuk Edebiyatı, Öncü Kitap, Ankara. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312239736Türkçe%20Öğretim%20Programı%20 2018.pdf, “Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.Sınıflar)”, MEB, 1 Ocak 2018.
  • http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/86, “Tebliğler Dergisi”, MEB, 15 Haziran 2019.
  • KAFTAN AYAN, Hayriye vd. (2019). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Anka- ra.
  • KARASAR, Niyazi (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. KIR, Tolga vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • NAS, Recep (2004). Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • ORAKÇI, Adem (1997). Atatürk Devri Türk Romanında Öğretmen ve Eğitim, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • YALÇIN, Alemdar (1992). Sosyal ve Siyasi Değişmeler Açısından Cumhuriyet Devri Türk Romanı I, Kilim Ofset, Ankara.
  • YILAR, Ömer ve Turan, Lokman (2007). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Year 2019, TEMEL EĞİTİM, 149 - 176, 30.12.2019

Abstract

References

  • AKGÜL, Ahmet vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • AKYÜZ, Kenan (1979). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • ATAŞÇİ, Abdullah (2019). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Koza Yayınları, Ankara. CEYLAN, Sabri vd. (2019). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • ÇAPRAZ BARAN, Şule vd. (2019). Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Anıttepe Yayınları, Ankara.
  • ÇETİNKAYA EDİZER, Zeynep ve ÇELİK, Gamze (2012). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Çocukluk Dönemlerinde Okudukları Kitaplar Hakkındaki Görüşleri”, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygu- lama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM), Ankara.
  • DEMİREL, Tuncay (2019). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ekoyay Yayınları, Ankara. ERKAL, Hilal vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Özgün Yayınları, Ankara. ESELİOĞLU, Hilal vd. (2019). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • GÖKÇE, Erten (2012). “İlköğretim Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları”, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM), Ankara.
  • GÜLERYÜZ, Hasan (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Pegema Yayıncılık, Ankara. GÜREL, Zeki vd. (2007). Çocuk Edebiyatı, Öncü Kitap, Ankara. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312239736Türkçe%20Öğretim%20Programı%20 2018.pdf, “Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.Sınıflar)”, MEB, 1 Ocak 2018.
  • http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/86, “Tebliğler Dergisi”, MEB, 15 Haziran 2019.
  • KAFTAN AYAN, Hayriye vd. (2019). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Anka- ra.
  • KARASAR, Niyazi (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. KIR, Tolga vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • NAS, Recep (2004). Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • ORAKÇI, Adem (1997). Atatürk Devri Türk Romanında Öğretmen ve Eğitim, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • YALÇIN, Alemdar (1992). Sosyal ve Siyasi Değişmeler Açısından Cumhuriyet Devri Türk Romanı I, Kilim Ofset, Ankara.
  • YILAR, Ömer ve Turan, Lokman (2007). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Adem Orakçı 0000-0002-5702-3532

Serdar Arhan This is me 0000-0002-8054-3632

Publication Date December 30, 2019
Published in Issue Year 2019 TEMEL EĞİTİM

Cite

APA Orakçı, A., & Arhan, S. (2019). 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 149-176.