Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerini belirlemektir. Araştırmada ilişkisel ve betimsel tarama modeli birlikte kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim bahar yarıyılında Manas Üniversitesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, yine aynı üniversitede öğrenim gören ve gönüllü olarak ölçeği dolduran 923 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak Şahin (2017) tarafından geliştirilen “Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde. Bağımsız değişkenlerin farklılaşma durumunu hesaplarken, sosyal medya bağımlılık düzeyinin iki kategorik değişkenli olanların farklılaşma durumuna bağımsız örneklemler t-testi, çok değişkenli olanlar da ise ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin aritmetik ortalaması 2.79 olarak hesaplanmıştır. Bu değer ölçeğin değerlendirme aralıkları dikkate alındığında kararsızım seçeneğine denk geldiği görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin sınıf değişkenine göre farklılaşma durumu incelendiğinde sosyal medya bağımlılık düzeyleri sınıf değişkenine göre istatistiki açıdan anlamlı olarak farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
YOK
Sayın editör, emekleriniz için çok teşekkür ederim! İyi çalışmalar dilerim!
The aim of this research is to determine the social media addiction levels of university students. In this study, the relational and descriptive survey models were used together. The population of the research consists of students studying at Manas University in the 2022-2023 academic spring semester. The sample of the study, on the other hand, consists of 923 students studying at the same university and filling out the scale voluntarily. The "Social Media Addiction Scale" developed by Şahin (2017) was used as a data collection tool in the study. In the analysis of data. While calculating the differentiation status of independent variables, independent samples t-test was used for the differentiation status of social media addiction levels of those with two categorical variables, and ANOVA test for multivariate ones. According to the results of the study, the arithmetic mean of the social media addiction levels of university students was calculated as 2.79. Considering the evaluation intervals of the scale, it was seen that this value corresponded to the undecided option. When the differentiation status of the social media addiction levels of university students according to the class variable was examined, it was concluded that the social media addiction levels differed statistically significantly according to the class variable. According to another result, it was seen that the social media addiction levels of the students differed statistically significantly according to the family monthly income variable and the social media addiction levels according to the monthly income variable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2025 |
Submission Date | June 4, 2024 |
Acceptance Date | November 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 245 |