Aynı dili konuşan, ortak değer, inanç, dine mensup,
ortak tarihi geçmişe sahip iki ülke Kazakistan ve Türkiye’dir. Bu iki ülke
arasındaki kültürel bağlar ve kardeşlik ilişkileri stratejik ortaklık,
müttefiklik boyutunda olmasına rağmen iki ülke arasındaki ticaret ifade edilen
ilişkilerin düzeyinden oldukça uzaktır. Türkiye tarafından Hindistan'dan bir
yılda ithal edilen motorinin ticaret hacmi Kazakistan ile gerçekleştirilen
yıllık toplam ticaret hacmine neredeyse eşit olması bu duruma bir örnek teşkil
etmektedir. Kazakistan'ın bir kara ülkesi olması ve açık denizlere uzaklığı
ikili ticari ilişkileri kısıtlamaktadır. Buna karşın özellikle karşılıklı
seferlere yeni başlayan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu ticari ilişkileri
geliştirmesi beklenmektedir. Kazakistan'ın iç bölgelerinden Aktav Limanına ve
oradan BTK demiryolu aracılığıyla Mersin'e ulaşan yükler ve karşılıklı seferler
ticari açıdan önemli bir gelişmedir. Aynı zamanda bu gelişme Kazakistan'a
Akdeniz kıyısı ülkeler aracılığıyla Güney Avrupa, Kuzey Afrika ve Ortadoğu'ya
erişimini sağlayarak yeni pazarlara ulaşım imkânı sağlayacaktır. Yapılan bu
çalışmada Bakü-Tiflis-Kars demiryolu Kazakistan-Türkiye arasında karşılıklı
çıkarlarının korunması temelinde ticaret ilişkilerinin arttırılması ile mevcut
potansiyellerinin değerlendirilmesi ve oluşacak ticaretin kültürel etkileşimine
olan etkisi araştırılmaktadır.
Kazakhstan and Turkey are the two countries speaking the same language, sharing common values, belief and religion and having a common historical past. Although the cultural ties and brotherhood relations between these two countries are in the size of strategic partnership and alliance, the trade between the two countries is far from the level of the expressed ties. The fact that the trade volume of diesel imported by Turkey from India for a year is almost equal to the total annual volume of trade carried out by Kazakhstan is an example of this situation. The fact that Kazakhstan is an inland country and away from open seas restricts the bilateral trade relations. However, it is expected that the Baku-Tbilisi-Kars (BTK) railway, which has recently begun with mutual voyages, will develop commercial relations. The cargo, arriving at the port of Aktav from Kazakhstan's inner regions and then to Mersin via the BTK railway from there, and the mutual services are significant developments from commercial point of view. At the same time, this development will provide the access to new markets by enabling Kazakhstan to reach Southern Europe, North Africa and the Middle East through Mediterranean coastal countries. In the study, increasing the commercial ties with the Baku-Tbilisi-Kars railway on the basis of the protection of mutual interests between Kazakhstan and Turkey, the assessment of existing potentials and the effect of the formed trade on the cultural interaction have been investigated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | November 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)