Tüketiciler satın alma süreçlerinde
rasyonellikten ziyade duygusal dürtülerle hareket ederek kompulsif satın alma
davranışında bulunmaktadır. Kompulsif satın alma davranışında satın alma isteği
tüketicinin hayatını ele geçirmiş ve bir bağımlılık halini almıştır. Kompulsif
satın alımlarda ihtiyaç ürüne değil kontrol edilemeyen dürtüyü gidermeye
yöneliktir. Satın alma sonrasında tüketici maddi ve manevi olarak zor duruma
girmektedir. Bu çalışmanın amacı pazarlama literatüründe nadir rastlanan
konulardan biri olan kompulsif satın alma davranışını ve tüketicilerin
takıntılı olduğu ürünleri incelemektir. Bu amaç kapsamında yüzyüze anket
yöntemi ile kolayda örneklemeyle belirlenen 268 tüketiciden veri toplama yoluna
gidilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde açıklayıcı faktör, bağımsız iki
örneklem t testi, tek yönlü varyans analizinden faydalanılmıştır. Açıklayıcı
faktör analizi sonucunda kompulsif satın alma davranışı alışveriş zevki için
alışveriş, bütçeyi aşan alışveriş, olumsuz sosyalleşme, hipnotize alışveriş ve
pişmanlık olmak üzere beş faktör altında toplanmıştır. Tüketicilerin giyim,
aksesuar ve elektronik ürünlerinde diğer ürün gruplarına kıyasla daha çok
kompulsif satın alımlarda bulunduğu tespit edilmiştir.
Consumers behave in compulsive buying behaviors by acting with emotionally from rationality in their purchasing process. In compulsive buying behavior, the desire to buy captures the consumer's life and become an addiction. The relevant procurement is related aimed at impulse, which can not be controlled, not the product needed. After purchasing, the consumer is in a difficult situation in material and spiritual sense. The purpose of this study is to examine the compulsive buying behavior, one of the rare cases in marketing literature, and the products that consumers are obsessed with. According to this purpose, a questionnaire was used to collect data from 268 consumers by convenience sampling. The explanatory factors in the analysis, the independent sample t test, and one way ANOVA analysis were applied to data. As a result of explanatory factor analysis, compulsive buying behaviors were collected under five factors: shopping for taste, shopping over budget, negative socialization, hypnotized shopping and regret. Consumers have been found to have more compulsive buying in clothing, accessories and electronics compared to other product groups.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2019 |
Submission Date | November 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)