In this research, the opinions of the pedagogical formation students about teacher appointment criteria were examined. The study used case science pattern of qualitative research methods. The study group consisted of 52 students from various faculties who received pedagogical formation education in the Faculty of Education of Fırat University. Descriptive analysis was applied on the data obtained and the sample views of the participants were included in the study. According to the results of the study; the students stated that KPSS is not an adequate measurement tool for assignment of teachers and that the academic achievement was taken into consideration and the quality of teachers is ignored. They stated that the oral examination caused favoritism and injustice and therefore was unnecessary. It has been concluded that the expression skill, field knowledge, personality traits and communication skills should be taken into consideration for the teachers to be appointed.
Bu araştırmada öğretmen atama kriterlerine
ilişkin pedagojik formasyon öğrencilerinin görüşleri incelenmiştir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. çalışma
grubunu Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde pedagojik formasyon eğitimi alan
çeşitli fakültelerden öğrencilerin oluşturduğu 52 kişi oluşturmaktadır. Elde
edilen veriler üzerinde içerik analizi uygulanmış ve çalışmada katılımcıların
örnek görüşlerine yer verilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğrenciler
KPSS’nin öğretmen atamaları için yeterli bir ölçme aracı olmadığını, bu sınavla
akademik başarının dikkate alındığını Öğretmen adaylarının alan bilgilerinin
ölçülmesi açısından alan sınavının gerekli olduğunu ifade etmişlerdir. Sözlü
sınavın adam kayırma ve adaletsizliğe neden olduğunu, bu nedenle gereksiz
olduğunu ifade etmişlerdir. Atanacak öğretmenlerde anlatım becerisi, alan
bilgisi, kişilik özellikleri ve iletişim becerilerinin dikkate alınması
gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2019 |
Submission Date | December 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)