İnsanların
nasıl ve niçin alışveriş yaptıklarının belirleyicileri, uzun yıllar boyunca
birçok insan için önemli bir konu haline gelmiştir. Bu durum çeşitli tüketici
tipolojilerinin araştırılması üzerinde önemli bir etkiye sahip olmuştur. Bu
bağlamda bu araştırmanın amacı Türk dünyası ülkeleri olan Azerbaycan,
Kazakistan, Kırgızistan, Türkiye ve Türkmenistan’da yaşayan tüketicilerin karar
verme tarzları arasında farklılık olup olmadığını incelemektir. Araştırma
kapsamında kolayda örnekleme yöntemine göre seçilen ve Türk dünyası ülkelerinde
yaşayan 511 kişiye yüz yüze anket tekniği ile ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda
Türkmenistan’da yaşayan tüketicilerin araştırmaya konu olan diğer ülkelerdeki tüketicilere
kıyasla moda ürünleri takip ettikleri, kaliteye daha fazla ağırlık verdikleri,
marka odaklılık ve eğlence odaklılık faktörlerinde de benzer bir karar verme
tarzına sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Başka bir ifadeyle, Türkmenistan’da
yaşayan tüketicilerin karar verme tarzı açısından araştırmaya konu olan diğer
ülkelerde yaşayan tüketicilerden bariz şekilde ayrıştığı ve öne çıktığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Determinants of how and why people shop have become an important issue for many people for many years. This situation has had a significant impact on the investigation of various consumer typologies. In this context, the purpose of this research is to examine whether there are any differences between the decision-making style of consumers living in Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Turkey and Turkmenistan of Turkish World Countries. In the scope of the research, 511 people living in Turkish world countries and selected according to easy sampling method were reached with face to face survey technique. It has emerged in consequence of research that consumers living in Turkmenistan compared to consumers in other countries subject to research follow fashion products, give more weight to quality, have a similar decision-making style in terms of brand focus and entertainment focus factors. In other words, it has made out that Consumers living in Turkmenistan clearly differentiate and stand out from consumers in other countries subject to research subject in terms of decision-making.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2020 |
Submission Date | April 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)