Research Article
BibTex RIS Cite

Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği

Year 2021, , 422 - 436, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.781148

Abstract

Kimlik, bireye toplum tarafından dayatılan ve birey tarafından kabul görerek içselleşen bir algı formudur. Erkeğin ayrıcalıklı kimliğe sahip olması, kadının ise ondan daha aşağı ve daha az haklara sahip kimlik unsurlarıyla kuşatılması feminist paradigmanın problematik alanında yer almaktadır. Kadına ve erkeğe dayatılan bu kimlik sürecinin ise mekân ile ayrılmaz bir ilişkisi bulunmaktadır. Bu çalışma kadın kimliğinin oluşmasında mekânı ön planda tutarak, süper kadın kimliği üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, Michael Patrick King tarafından yönetilen ve 2010 tarihinde gösterime giren Sex and the City 2 filmi inceleme alanı olarak seçilmiş ve bu filmde yer alan dört kadın karaktere ‘süper kadın’ kimliği üzerinden niteliksel bir analiz yapılmıştır. Çalışma, filmdeki kadın kimliği ve mekân arasındaki ilişkiyi feminist medya çalışmaları temelinde ele almaktadır. Çalışmada süper kadın kimliği, kadın-kimlik ve mekân ilişkileri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmede New York ve Abu Dabi şehirleri kadın kimliğini belirleyen temel mekânlar olarak kabul edilmiş ve iki şehir arasındaki kadın kimlikleri ve davranış şekilleri incelenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular neticesinde New York ve Abu Dabi şehirlerinde yaşayan kadın kimliklerinin inşa edilmesinde mekân unsurunun ön planda olduğu ortaya çıkarılmıştır. Bunun yanında filmde kadınların her ne kadar Süper Kadın olarak sunulmasına karşın, filmin alt metninde Castells’in meşrulaştırıcı kimlik unsuru içine yerleştirilmesi dikkat çekmektedir.

References

  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek: eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik (Çev: A. Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Best,S. ve Kellner,D. (1998). Postmodern teori: eleştirel soruşturmalar (Çev: M. Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür (Çev: E. Kılıç).İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davidoff, L. (2016). Feminist tarih yazımında sınıf ve cinsiyet. A. Durakbaşa (Yay. Haz.) (Çev: Z. Ateşer-S. Somuncuoğlu). İstanbul. İletişim Yayınları. Davis, F. (1997). Moda, kültür, kimlik (Çev: Ö. Arıkan). İstanbul: Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Donovan, J. (2014). Feminist teori: entelektüel gelenekler (Çev: A. Bora- Meltem A. Gevrek- F. Sayılan). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hall, S. (1998). Eski ve yeni kimlikler, eski ve yeni etniklikler. Anthony D. King. (Der.) Kültür Küreselleşme ve Dünya Sistemi: Kimlik Temsilinin Çağdaş Koşulları içinde(Çev: G. Seçkin-Ü.H. Yolsal)(ss. 63-90). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • J. J. Everett, ve S. M. Martino .(2014). Superwomen on the big screen: how media portrayals affect female viewers. Journal of Behavioral Health. s. 145-148. DOI: 10.5455/jbh.20140604080944
  • Kandiyoti, D. (2011). Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: kimlikler ve toplumsal dönüşümler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kellner, D. (2001).Popüler kültür ve popüler kimliklerin inşası . (Çev: G. Seçkin). Doğu Batı, Yıl. 4, Sayı.15, 195-226.
  • M. B. Haralovich, ve A. L. Press (2012) New feminist television studies: queries ınto postfeminist television. The Communication Review, 15:3, 163-166, DOI: 10.1080/10714421.2012.714697
  • Özden, Z. (2004). Film eleştirisi: film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. İstanbul: İmge Yayınları. Özyurt, C. (2005). Küreselleşme sürecinde kimlik ve farklılaşma. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Rousseau, J.J.(2018). Emile: bir çocuk büyüyor. Ü. Akagündüz (Yay. Haz.) İstanbul: Selis Kitaplar.
  • Ryan K. ve Kellner D. (2010). Politik kamera: çağdaş hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. (Çev: E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Martino, S. ve Lauriano, S.(2013). Feminist identity and the superwoman ideal. Journal of Behavioral Health. 2013; 2(2): 167-172 ISSN: 2146-8346 .available at www.scopemed.org . DOI: 10.5455/jbh.20130224082826
  • Sennett, R. (2011) Ten ve taş: batı uygarlığında beden ve şehir (Çev: T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Steeves, H.L. (1994). Feminist teoriler ve medya çalışmaları. (Der. ve Çev: M. Küçük). Medya, İktidar, İdeoloji içinde. (ss.105-168). Ankara: Ark Yayınları. Kim, S. (2008) Feminist discourse and the hegemonic role of mass media, Feminist Media Studies içinde, 8:4, 391-406, DOI: 10.1080/14680770802420303.
  • Van Zoonen, L. (1997). Medyaya feminist yaklaşımlar. Medya Kültür Siyaset içinde. S. İrvan (Der.) (ss. 467-511) Ankara: Ark Yayınevi.
  • Weeks, K. (2012). Feminist Öznelerin Kuruluşu. (Çev: İ. Özküralpli). İstanbul: Otonom Yayınları.
  • Woolstonecraft, M. (2007). Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. (Çev.: D. Hakyemez). İstanbul: Kültür Yayınları.
Year 2021, , 422 - 436, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.781148

Abstract

References

  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek: eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik (Çev: A. Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Best,S. ve Kellner,D. (1998). Postmodern teori: eleştirel soruşturmalar (Çev: M. Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür (Çev: E. Kılıç).İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davidoff, L. (2016). Feminist tarih yazımında sınıf ve cinsiyet. A. Durakbaşa (Yay. Haz.) (Çev: Z. Ateşer-S. Somuncuoğlu). İstanbul. İletişim Yayınları. Davis, F. (1997). Moda, kültür, kimlik (Çev: Ö. Arıkan). İstanbul: Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Donovan, J. (2014). Feminist teori: entelektüel gelenekler (Çev: A. Bora- Meltem A. Gevrek- F. Sayılan). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hall, S. (1998). Eski ve yeni kimlikler, eski ve yeni etniklikler. Anthony D. King. (Der.) Kültür Küreselleşme ve Dünya Sistemi: Kimlik Temsilinin Çağdaş Koşulları içinde(Çev: G. Seçkin-Ü.H. Yolsal)(ss. 63-90). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • J. J. Everett, ve S. M. Martino .(2014). Superwomen on the big screen: how media portrayals affect female viewers. Journal of Behavioral Health. s. 145-148. DOI: 10.5455/jbh.20140604080944
  • Kandiyoti, D. (2011). Cariyeler, bacılar, yurttaşlar: kimlikler ve toplumsal dönüşümler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kellner, D. (2001).Popüler kültür ve popüler kimliklerin inşası . (Çev: G. Seçkin). Doğu Batı, Yıl. 4, Sayı.15, 195-226.
  • M. B. Haralovich, ve A. L. Press (2012) New feminist television studies: queries ınto postfeminist television. The Communication Review, 15:3, 163-166, DOI: 10.1080/10714421.2012.714697
  • Özden, Z. (2004). Film eleştirisi: film eleştirisinde temel yaklaşımlar ve tür filmi eleştirisi. İstanbul: İmge Yayınları. Özyurt, C. (2005). Küreselleşme sürecinde kimlik ve farklılaşma. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Rousseau, J.J.(2018). Emile: bir çocuk büyüyor. Ü. Akagündüz (Yay. Haz.) İstanbul: Selis Kitaplar.
  • Ryan K. ve Kellner D. (2010). Politik kamera: çağdaş hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. (Çev: E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Martino, S. ve Lauriano, S.(2013). Feminist identity and the superwoman ideal. Journal of Behavioral Health. 2013; 2(2): 167-172 ISSN: 2146-8346 .available at www.scopemed.org . DOI: 10.5455/jbh.20130224082826
  • Sennett, R. (2011) Ten ve taş: batı uygarlığında beden ve şehir (Çev: T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Steeves, H.L. (1994). Feminist teoriler ve medya çalışmaları. (Der. ve Çev: M. Küçük). Medya, İktidar, İdeoloji içinde. (ss.105-168). Ankara: Ark Yayınları. Kim, S. (2008) Feminist discourse and the hegemonic role of mass media, Feminist Media Studies içinde, 8:4, 391-406, DOI: 10.1080/14680770802420303.
  • Van Zoonen, L. (1997). Medyaya feminist yaklaşımlar. Medya Kültür Siyaset içinde. S. İrvan (Der.) (ss. 467-511) Ankara: Ark Yayınevi.
  • Weeks, K. (2012). Feminist Öznelerin Kuruluşu. (Çev: İ. Özküralpli). İstanbul: Otonom Yayınları.
  • Woolstonecraft, M. (2007). Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. (Çev.: D. Hakyemez). İstanbul: Kültür Yayınları.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Muhsine Sekmen 0000-0001-5493-9927

Aslı Yurdigül 0000-0001-5333-9751

Publication Date January 26, 2021
Submission Date August 16, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Sekmen, M., & Yurdigül, A. (2021). Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 422-436. https://doi.org/10.33206/mjss.781148
AMA Sekmen M, Yurdigül A. Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği. MJSS. January 2021;10(1):422-436. doi:10.33206/mjss.781148
Chicago Sekmen, Muhsine, and Aslı Yurdigül. “Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, no. 1 (January 2021): 422-36. https://doi.org/10.33206/mjss.781148.
EndNote Sekmen M, Yurdigül A (January 1, 2021) Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 1 422–436.
IEEE M. Sekmen and A. Yurdigül, “Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği”, MJSS, vol. 10, no. 1, pp. 422–436, 2021, doi: 10.33206/mjss.781148.
ISNAD Sekmen, Muhsine - Yurdigül, Aslı. “Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/1 (January 2021), 422-436. https://doi.org/10.33206/mjss.781148.
JAMA Sekmen M, Yurdigül A. Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği. MJSS. 2021;10:422–436.
MLA Sekmen, Muhsine and Aslı Yurdigül. “Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 1, 2021, pp. 422-36, doi:10.33206/mjss.781148.
Vancouver Sekmen M, Yurdigül A. Kadın Kimlik Mekân: Sex And The City 2 Filminde Süper Kadın Kimliği. MJSS. 2021;10(1):422-36.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155