Research Article
BibTex RIS Cite

Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Year 2021, , 608 - 618, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.802461

Abstract

Yönetici koçluk davranışı, çalışanların performanslarını üst düzeye ulaştırmak, iş görenlerin kendi güçlü yönlerinin daha fazla farkına varmasını ve gerçek kapasitesini ortaya çıkarmasını sağlamak amacıyla yöneticilerin sergilediği motive edici, yönlendirici, tarafsız ve nesnel bir stratejik ortaklık davranışıdır. İş tatmini ise çalışanların işine, işyerine, iş çevresine karşı duyduğu, olumlu, rahatlatıcı ve huzur verici bir duygu yelpazesidir. Bu çalışmanın amacı yiyecek içecek işletmelerinde çalışanların yönetici koçluk davranışının iş tatmini üzerindeki etkisinin saptanmasıdır. Bu kapsamda Konya ilinde faaliyet gösteren kafelerde çalışanlar üzerinde anket uygulanmıştır. Araştırma kapsamında sosyo-demografik değişkenleri açısından yönetici koçluk davranışının ve çalışan iş tatminin farklılık gösterip göstermediği de ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen bilgiler ışığında yönetici koçluk davranışı düzeyi ile çalışanların iş tatmini düzeyi arasında aynı yönlü orta düzeyde (r=0,451) ilişki olduğu ve yöneticilik koçluk davranışının iş tatmininin %19,5’lik kısmını açıkladığı saptanmıştır. Bu durum yönetici koçluk davranışının iş tatmini üzerinde olumlu yönde bir etki olduğunu ortaya koymaktadır. Yönetici koçluğun iş görenlerin iş tatmini üzerinde pekiştirici etkisini ortaya koyan bu çalışma, örgütlerde bu davranış türünün diğer davranış ölçüt değişkenleri ile ilişkisini ve etkisini koyacak ve farklı örneklemlerde gerçekleşecek diğer çalışmaları yol gösterici niteliktedir.

References

  • Referans1-Akıncı, Z. (2002). Turizm sektöründe işgören iş tatminini etkileyen faktörler: Beş yıldızlı konaklama işletmelerinde bir uygulama. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(4), 1-25.
  • Referans2-Barutçu, E. ve Özbay, Ö. (2009). Koçluk yaklaşımının yönetici ve iş gören üzerine etkilerine ilişkin bir araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (Akad), 1(1), 47-62.
  • Referans3-Barutçugil, İ. (2018). Yönetici için koçluk becerileri. Ankara: Kariyer Yayıncılık.
  • Referans4-Bayram, A., Yıldırım, Y. ve Ergan, S. (2017). Yönetici koçluk davranışı ile içsel pazarlama arasındaki ilişki. III. IBANESS Kongreler Serisi, 71-83.
  • Referans5-Çarıkçı, İ. H. (2000). Çalışanların iş tatminlerini etkileyen kişisel özellikler: Süpermarket çalışanları üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 155-168.
  • Referans6-Ellinger, A. D. (2013). Supportive supervisors and managerial coaching: Exploring their intersections. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 86(3), 310–316
  • Referans7-Feldman, D. C., & Lankau, M. J. (2005). Executive coaching: A review and agenda for future research. Journal of Management, 31(6), 829-848.
  • Referans8-Hagen, M. (2012). Managerial coaching: A review of the literature. Performance Improvement Quarterly, 24(4), 17-39.
  • Referans9-Hamlin, R. G., Ellinger, A. E., & Beattie, R. S. (2008). The emergent “coaching industry”: A wake-up call for HRD professionals. Human Resource Development International, 11, 287-305.
  • Referans10-Witherspoon, R., & White, R. P. (1996). Executive coaching: A continuum of roles. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 48(2), 124-133.
Year 2021, , 608 - 618, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.802461

Abstract

References

  • Referans1-Akıncı, Z. (2002). Turizm sektöründe işgören iş tatminini etkileyen faktörler: Beş yıldızlı konaklama işletmelerinde bir uygulama. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(4), 1-25.
  • Referans2-Barutçu, E. ve Özbay, Ö. (2009). Koçluk yaklaşımının yönetici ve iş gören üzerine etkilerine ilişkin bir araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (Akad), 1(1), 47-62.
  • Referans3-Barutçugil, İ. (2018). Yönetici için koçluk becerileri. Ankara: Kariyer Yayıncılık.
  • Referans4-Bayram, A., Yıldırım, Y. ve Ergan, S. (2017). Yönetici koçluk davranışı ile içsel pazarlama arasındaki ilişki. III. IBANESS Kongreler Serisi, 71-83.
  • Referans5-Çarıkçı, İ. H. (2000). Çalışanların iş tatminlerini etkileyen kişisel özellikler: Süpermarket çalışanları üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 155-168.
  • Referans6-Ellinger, A. D. (2013). Supportive supervisors and managerial coaching: Exploring their intersections. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 86(3), 310–316
  • Referans7-Feldman, D. C., & Lankau, M. J. (2005). Executive coaching: A review and agenda for future research. Journal of Management, 31(6), 829-848.
  • Referans8-Hagen, M. (2012). Managerial coaching: A review of the literature. Performance Improvement Quarterly, 24(4), 17-39.
  • Referans9-Hamlin, R. G., Ellinger, A. E., & Beattie, R. S. (2008). The emergent “coaching industry”: A wake-up call for HRD professionals. Human Resource Development International, 11, 287-305.
  • Referans10-Witherspoon, R., & White, R. P. (1996). Executive coaching: A continuum of roles. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 48(2), 124-133.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Erhan Kılınç 0000-0002-2065-2407

Fatih Varol 0000-0002-0258-5220

Rabia Samur 0000-0002-4748-7659

Publication Date January 26, 2021
Submission Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kılınç, E., Varol, F., & Samur, R. (2021). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 608-618. https://doi.org/10.33206/mjss.802461
AMA Kılınç E, Varol F, Samur R. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. MJSS. January 2021;10(1):608-618. doi:10.33206/mjss.802461
Chicago Kılınç, Erhan, Fatih Varol, and Rabia Samur. “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, no. 1 (January 2021): 608-18. https://doi.org/10.33206/mjss.802461.
EndNote Kılınç E, Varol F, Samur R (January 1, 2021) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 1 608–618.
IEEE E. Kılınç, F. Varol, and R. Samur, “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”, MJSS, vol. 10, no. 1, pp. 608–618, 2021, doi: 10.33206/mjss.802461.
ISNAD Kılınç, Erhan et al. “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/1 (January 2021), 608-618. https://doi.org/10.33206/mjss.802461.
JAMA Kılınç E, Varol F, Samur R. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. MJSS. 2021;10:608–618.
MLA Kılınç, Erhan et al. “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 1, 2021, pp. 608-1, doi:10.33206/mjss.802461.
Vancouver Kılınç E, Varol F, Samur R. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çalışanların Yönetici Koçluk Davranışı Algısının İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. MJSS. 2021;10(1):608-1.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155