Verilerin işlenmesi ile elde edilen enformasyonun, herkesin anlayacağı ve ondan yararlanacağı bir formda ortaya konulması noktasında veri gazeteciliğinde görselleştirme ve görsel hikâye anlatımı oldukça önemlidir. Ancak haber görselleştirmesi ile infografiğin, haberin okunabilirliği ve anlaşılabilirliğine katkısı üzerine yapılan çalışmalar kısıtlıdır. Ayrıca haberin etkili bir sunumu ve okuyucu için kolay anlaşılır olması çerçevesinde görsel öğeler ile infografik haberin hangi ilkelere bağlı kalınarak tasarlanacağı konusu belirsizlik taşımaktadır. Bu iki durumun açıklığa kavuşturulması amacıyla karma yöntem araştırmasına başvurulmuştur. Veri toplama yöntemi olarak gözlem, görüşme ve kavrama testinden yararlanılmıştır. Yapılandırılmış laboratuvar ortamında göz izleme cihazı ile infografik haber okuma çalışması gerçekleştirilmiştir. Bulgular doğrultusunda infografik haber tasarım ilkeleri ortaya konulmuştur. Farklı bir örneklem grubu oluşturularak geleneksel haber metni ile infografik haber okuma süreleri karşılaştırılmış ve kavrama testi uygulanmıştır. Sonuçlar infografik tasarımın haberin akılda kalıcılığını arttırdığı ve okuma süresini kısalttığını göstermiştir.
Visualization and visual storytelling in data journalism are highly important with respect to presenting the information obtained by processing data in a form that everyone understands and benefits from. However, studies on the contribution of news visualization and infographic to the readability and understandability of news are limited. In addition, on what principles the visual elements and infographic news will be designed is unclear within the framework of being an effective presentation and easily understandable for the reader of the news. In order to clarify these two situations, mixed-method research has been applied. Observation, interview, and comprehension test were used as data collection method. An infographic news reading study was carried out with an eye tracking device in a structured laboratory environment. Infographic news design principles were presented in accordance with the findings. The duration of reading an ordinary news document and reading infographic news was compared by forming a different sample group, and a comprehension test was applied. The results have shown that infographic design increased the memorability of the news and shortened the reading duration.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2021 |
Submission Date | April 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)