Bu araştırmanın amacı, öğretmenler arası mesleki
işbirliği konusunda öğretmenlerin tutumlarını belirlemede kullanılabilecek bir
ölçek geliştirmektir. Araştırmada ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi için
yapılan açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA)
için iki farklı gruptan veri toplanmıştır. Birinci çalışma grubunda okulöncesi
eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinden oluşan 273 kişi, ikinci
çalışma grubunda ise 164 kişi bulunmaktadır. AFA sonucunda ölçeğin tek faktörlü
ve 13 maddeden oluşan bir yapıda olduğu belirlenmiştir. Bu tek faktörün
açıkladığı varyans oranı % 41.10’dur. Bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. DFA ile
hesaplanan uyum iyiliği indeksleri şöyledir: χ2/sd=1,475, GFI=.952,
AGFI=.933, IFI=.972, RMR=.025, CFI=.971, NFI=.917, RMSEA=.042. Ölçeğin Cronbach’s
Alfa iç tutarlılık katsayısı .87’dir. Sonuç olarak, öğretmenler arası mesleki
işbirliği konusunda öğretmenlerin tutumlarını belirlemede kullanılabilecek
geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı geliştirilmiştir.
The purpose of this study is to develop a scale which can be used to determine the attitude of teachers to professional cooperation between instructors. Data for the study were collected from two different groups for exploratory factor analysis (AFA) and confirmatory factor analysis (CFA) to determine the reliability of the scale. The first study group consisted of 273 people. They were teachers of preschool education, primary school, high school while in the second study group there were 164 people. As a result, AFA found that the scale has a one-factor structure and consists of 13 points. The dispersion coefficient to this single factor is 41.10%. This structure has been verified with DFA. Correspondence reliability indicators calculated by DFA as following: χ2 / sd = 1475, GFI = 0.952, AGFI = 0.933, IFI = 0.972, RMR = 0.025, CFI = 0.971, NFI = 0.917, RMSEA = 0.042. The coefficient of internal consistency according to Cronbach’s scale is 0.87. As a result a reliable data collecting tool has been developed to determine teachers' attitudes towards professional collaboration between teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2020 |
Submission Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies