Bu çalışmada Glynn et al. (2007) ve Glynn et al. (2009) tarafından geliştirilen SMQ (Science Motivation Questionnaire) anketi, Türkçeye “Kimya Motivasyon Anketi” (KMA) olarak uyarlanarak anketin güvenirlilik ve geçerliliği incelenmiştir. Anketin uyarlama çalışmasında kullanılan adımlar; Anketin Türkçeye çevrilmesi, Türkçeye çevrilen anketin İngilizce-Türkçe uyumluluğunun değerlendirilmesi, Anketin Türkçe dil geçerliliğinin sağlanması, Anketin İngilizce-Türkçe dil geçerliliği sağlanması (Wilcoxon Eşleştirilmiş Çiftler Testi), ve Türkçeye çevrilen anketin güvenirlik ve geçerlilik analizi (madde analizi, faktör analizi ve güvenirlik katsayısı) dır. Altı temel bileşen ve 30 maddeden oluşan SMQ anketi Türkçe-İngilizce tutarlılığı, madde analizi ve faktör analizi sonuçlarına göre düzenlemeler yapılarak uyarlanmıştır. Çalışmanın örneklemi; 22 öğretim elemanı, 30 lisansüstü ve 308 lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. KMA'nin güvenirlik katsayısı Cronbach Alpha 0.821 olarak hesaplanmıştır. Mevcut çalışmanın sonuçları, KMA'nin öğrencilerin kimya öğrenme motivasyonlarını belirlemek için kullanılabileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Motivasyon, Kimya Motivasyon Anketi, Öz-düzenlemeli Öğrenme.
Abstract
In the present study, Science Motivation Questionnaire (SMQ) developed by Glynn et al. (2007) and Glynn et al. (2009) was adapted to Turkish as Chemistry Motivation Questionnaire (KMA) and then reliability and validity of KMA was determined. In the adaptation following steps were used; i-Translation of the questionnaire from English to Turkish, ii-Assessment of the Equivalency of the questionnaire from English to Turkish, iii-The language validity of the Turkish questionnaire, iv-Assessment of the language validity of the questionnaire in Turkish and English, v-Reliability and validity analysis of the Turkish questionnaire (Item analysis, factor analysis and reliability coefficient). SMQ that was consist of 6 basic components and 30 items is arranged by taking in consideration the results of the factor analysis, item analysis and Turkish-English consistency. Sampling contained 22 lecturers, 30 post graduate students and 308 graduate students. Reliability coefficient (Cronbach Alpha) of KMA was 0.821. The results of the present study show that KMA may be used to determine students' motivation to learn chemistry.
Key Words: Motivation, Chemistry Motivation Questionnaire, Self-Regulated Learning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 9 Issue: 18 |
.