Amaç: Yaşamın adölesan döneminde fiziksel, davranışsal değişimler meydana gelmektedir. Bu çalışmanın amacı 11-20 yaş arası adölesanların sosyal eğilimlerini, Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği ile değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği; adölesanların eğilimleriyle ilişkli 26 soruyu içeren 6 faktörden oluşmaktadır. Çalışmaya Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği’indeki soruları cevaplayarak tamamlayan 585 adölesan dahil edildi. Anketler değerlendirildikten sonra faktör skorlarının genel ortalaması ile ölçeğin total skoru hesaplandı. Katılımcıların yaş gruplarına göre özelliklerinin ve niteliklerin tanımlayıcı analizleri yapıldı.
Sonuçlar: 345/585 (%58,9) katılımcının düzenli kitap okuma alışkanlığı mevcuttu. Çalışmada düzenli kitap okumanın sosyal uyumu geliştirdiği, kitap okuyanların aile ilişkilerinin, okul başarılarının daha iyi olduğu, düzenli kitap okuyanlarda madde kullanımının daha az görüldüğü ve kitap okumayla birlikte hedeflerin ve ideallerin iyileştiği gözlendi. Ayrıca sosyal uyum üzerine cinsiyetin (269 kız,316 erkek), şiddetten kaçınma ve okul statüsü üzerine yaş aralığının (11-14 yaş arası 192/585 (%32,8), 15-17 yaş arası 199/585 (%34), 18-20 yaş arası 194/585 (%33,2)katılımcı), aile statüsü üzerine düzenli spor yapmanın (210/585 (%35,8) katılımcı) etkili olduğu bulundu.
Tartışma: Adölesan dönem bireyin toplumdaki rolünü belirleyen önemli bir dönemdir. Birçok faktörün bu dönem üzerinde etkisi bulunmaktadır. Sonuç olarak daha önce oluşturulmuş Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği tanımlayıcı özelliklerin sosyal eğilimler üzerindeki etkilerini araştırmak için kullanılabilmektedir. Ayrıca bu çalışmada düzenli kitap okumanın ve egzersiz yapmanın adölesan döneme etkileri de gösterilmiştir. Bu bulgular adölesan dönemin iyileştirilmesinde yararlı olabilirler.
Amaç: Yaşamın adölesan döneminde fiziksel, davranışsal değişimler meydana gelmektedir. Bu çalışmanın amacı 11-20 yaş arası adölesanların sosyal eğilimlerini, Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği ile değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği; adölesanların eğilimleriyle ilişkli 26 soruyu içeren 6 faktörden oluşmaktadır. Çalışmaya Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği’indeki soruları cevaplayarak tamamlayan 585 adölesan dahil edildi. Anketler değerlendirildikten sonra faktör skorlarının genel ortalaması ile ölçeğin total skoru hesaplandı. Katılımcıların yaş gruplarına göre özelliklerinin ve niteliklerin tanımlayıcı analizleri yapıldı.
Sonuçlar: 345/585 (%58,9) katılımcının düzenli kitap okuma alışkanlığı mevcuttu. Çalışmada düzenli kitap okumanın sosyal uyumu geliştirdiği, kitap okuyanların aile ilişkilerinin, okul başarılarının daha iyi olduğu, düzenli kitap okuyanlarda madde kullanımının daha az görüldüğü ve kitap okumayla birlikte hedeflerin ve ideallerin iyileştiği gözlendi. Ayrıca sosyal uyum üzerine cinsiyetin (269 kız,316 erkek), şiddetten kaçınma ve okul statüsü üzerine yaş aralığının (11-14 yaş arası 192/585 (%32,8), 15-17 yaş arası 199/585 (%34), 18-20 yaş arası 194/585 (%33,2)katılımcı), aile statüsü üzerine düzenli spor yapmanın (210/585 (%35,8) katılımcı) etkili olduğu bulundu.
Tartışma: Adölesan dönem bireyin toplumdaki rolünü belirleyen önemli bir dönemdir. Birçok faktörün bu dönem üzerinde etkisi bulunmaktadır. Sonuç olarak daha önce oluşturulmuş Fatih Sosyal Eğilimler Ölçeği tanımlayıcı özelliklerin sosyal eğilimler üzerindeki etkilerini araştırmak için kullanılabilmektedir. Ayrıca bu çalışmada düzenli kitap okumanın ve egzersiz yapmanın adölesan döneme etkileri de gösterilmiştir. Bu bulgular adölesan dönemin iyileştirilmesinde yararlı olabilirler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | January 8, 2019 |
Acceptance Date | October 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 38 |