The purpose of this study is to examine teachers' depression, anxiety, stress levels and attitudes towards receiving psychological help in terms of various variables (gender, age, marital status, previous psychological help. In order to collect the data of the study, Personal Information Form, Depression Anxiety Stress Scale (DASS 21), Attitudes Toward Seeking Professional Psychological Help Scale-Short Form (ATSPPHS-SF) were used. Independent samples t-Test and one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson product moment correlation were used for the analysis of the data obtained from the scales. Based on the results, teachers' attitude scores towards receiving psychological help show a statistically significant difference compared to the status of receiving psychological help before. It has been observed that teachers who have received psychological help before have a more positive view of receiving psychological help. A significant variable was also found for attitudes towards receiving psychological help towards gender. Female teachers have more positive attitudes about receiving psychological help than male teachers. Depression scores in teachers do not differ statistically significantly according to gender, seniority, and marital status. One of the most striking findings of the study is that the teachers participating in the study had moderate levels of anxiety and depression and mild stress. Therefore, it is recommended that studies to improve the mental health of teachers be carried out immediately. The study findings were discussed in the light of the prior scholarly works.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin depresyon, anksiyete, stres düzeyleri ve psikolojik yardım alma tutumlarının çeşitli değişkenler (cinsiyet, yaş, medeni durum, daha önce psikolojik yardım alma) açısından incelenmesidir. Bu araştırmanın amacı doğrultusunda veri toplamak için Kişisel Bilgi Formu, Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği (DASÖ 21), Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği (PYAİTO-KF) kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin analizi için bağımsız örneklemler t Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson momentler çarpımı korelasyon analizi kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin psikolojik yardım almaya ilişkin tutum puanları daha önce psikolojik yardım alma durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir. Daha önce psikolojik yardım almış olan öğretmenlerin psikolojik yardım almaya daha olumlu baktıkları görülmüştür. Cinsiyete yönelik psikolojik yardım alma tutumları için de anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre psikolojik yardım alma konusunda daha olumlu tutumlara sahiptir. Yapılan analizlerde cinsiyet, kıdem, medeni duruma göre depresyon puanları anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır. Çalışmanın en çarpıcı bulgularından biri ise çalışmaya katılan öğretmenlerin orta düzeyde anksiyete ve depresyon ile hafif düzeyde strese sahip olmasıdır. Dolayısıyla öğretmenlerin ruh sağlığını iyileştirici uygulamaların ivedilikle yapılması önerilmektedir. Çalışma bulguları daha önceki benzer çalışmalar ışığında tartışılmıştır.
Çalışmanın hiçbir aşamasında etik ilkeleri çiğneyecek bir ihlal yapılmamıştır. Bu çalışma için etik kurul izni Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Etik Kurulu'nun 04/05/2022 tarih ve 06 numaralı kararı ile alınmıştır.
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other), Teacher and Student Wellbeing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | January 3, 2024 |
Acceptance Date | January 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |