Research Article
BibTex RIS Cite

An Evaluation of Students Graduating from Distance Education Programs

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 88 - 108, 31.01.2025

Abstract

This study aims to comprehensively understand the perceptions and emotions of students who graduated from distance education programs by analyzing both general and detailed aspects of their educational experiences throughout the distance learning process. Using a phenomenological approach from qualitative research methods, data were collected through an interview form from 22 graduates who completed associate degree distance education programs at a public university. Data were collected through a structured interview form and analyzed using content analysis. The findings reveal that graduates chose distance education primarily for its accessibility, flexibility, opportunities for individualized learning, and career development prospects. Participants expressed satisfaction with their academic experiences, including access to live lectures, course materials, and student resources, as well as the benefits of studying in a distance education environment. However, they also reported challenges such as technical infrastructure issues, lack of social interaction, and financial difficulties. Furthermore, graduates generally had positive experiences during their job search processes but noted encountering societal biases. This study emphasizes the need to enhance distance education systems through curriculum updates, improvements in technological infrastructure, increased opportunities for social interaction, and efforts to raise societal awareness about the value of distance education.

References

  • Albayrak, M., Şahin, Y., Ömeroğlu, G. ve Kocadağıstan, B. (2021). Uzaktan eğitimde uygulamalı derslerin uygulanabilirliği. Melike Arslan, Gökhan Ömeroğlu, Asiye Ata ve Mevlüt Albayrak (Ed.), Pandemi Sonrası Dönemde Açık Öğrenme ve Uzaktan Eğitim içinde (s.56-61), Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Andronic, A. O., Andronic, R. L., Doval, E., Lepădatu, I., Negulescu, O., & Răulea, C. (2012). Romanian graduates' opinions on distance learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, (2012), 2322-2326. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.478
  • Bakar, A., Shah, K., & Xu, Q. (2020). The effect of communication barriers on distance learners achievements. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 248-264.
  • Berge, Z.L. (1995). Facilitating computer conferencing: Recommendations from the field. Educational Technology, 35(1), 22-30.
  • Bilgiç, H. G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. AUAd, 1(3), 26-50.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Bukaliya, R., & Mubika, A. K. (2014). Exploring Parastatal Employers’ Perceptions of Open and Distance Learning Graduates: The Perspective of the Human Resources Managers/Officers. International Journal of Research in Business Studies and Management, 1(2), 27-35.
  • Can, E. (2019). Açık ve uzaktan yükseköğretim mezunları üzerine bir değerlendirme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 81-105.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • Çivril, H. (2018). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Laboratuvar Uygulamaları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi (1), 41-50.
  • Çivril, H. ve Aruğaslan, E. (2022). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-düzenleme becerilerinin incelenmesi: ISUBÜ Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 55-73. https://doi.org/10.51948/auad.1076895
  • Çivril, H., Aruğaslan, E., & Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59. https://doi.org/10.17943/etku.310168
  • Da Silva, K. K. A., & Behar, P. A. (2020). Digital competences for online students. Pedro Isaias, Demetrios G. Sampson ve Dirk Ifenthaler (Ed.), Online Teaching and Learning in Higher Education içinde, (s.3-22). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48190-2_1
  • Delaney, L., & Farren, M. (2016). No ‘self’left behind? Part-time distance learning university graduates: Social class, graduate identity and employability. Open Learning: The Journal of Open, Distance and E-Learning, 31(3), 194-208. https://doi.org/10.1080/02680513.2016.1208553
  • Demiray, E. (2013). Uzaktan eğitim ve kadın eğitiminde uzaktan eğitimin önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 155-168.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of educational technology systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
  • Durak, G. (2017). Uzaktan eğitimde destek hizmetlerine genel bakış: sorunlar ve eğilimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 160-173.
  • Galusha, J. M. (1998). Barriers to learning in distance education. Erişim Tarihi: 19.11.2024, Erişim Linki: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED416377.pdf
  • Genç Kumtepe, E., Toprak, E., Öztürk, A., Tuna Büyükköse, G., vd. (2019). Açık ve uzaktan öğrenmede destek hizmetleri: Yerelden küresele bir model önerisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 41-80.
  • Gümüş, M., & Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmenin tercih edilme nedenlerinin belirlenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 158-168.
  • Jain, A., Hisam, M. W., Azad, I., Dar, A. A., Malhotra, M., & Khan, M. S. (2024). Digitalization's Revolutionary Effect on Education and Career Development. Information Sciences Letters, 13(1), 149-157. http://dx.doi.org/10.18576/isl/130112
  • Kan Kılınc, B., Yazıcı, B., Gunsoy, B., Gunsoy, G. (2020). Perceptions and opinions of graduates about the effects of open and distance learning in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(1), 121-132. https://doi.org/10.17718/tojde.690369
  • Kırık, A. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, (21), 73-94.
  • Koçdar, S., Hamutoğlu, N. B., Erdoğdu, E., & Uçar, H. (2024). Academic performance of learners with special needs in open and distance learning: a study in Anadolu University open education system. European Journal of Special Needs Education, 1-16. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2380594
  • Kuboja, J., & Mwakobela, U. (2024). The advancement of technology and the concept of distance learning in the global context: Reaching out the unreachable. Journal of Education For Sustainable Innovation, 2(1), 32-37. https://doi.org/10.56916/jesi.v2i1.805
  • Latif, L. A., & Subramaniam, T. (2015). Employers’ expectation and satisfaction of open and distance learning graduates. ASEAN Journal of Open & Distance Learning, 7(2), 55-68.
  • Lawless, C., & Richardson, J. T. E. (2004). Monitoring the experiences of graduates in distance education. Studies in Higher Education, 29(3), 353–374. https://doi.org/10.1080/03075070410001682628
  • Lim, T., Fadzil, M., Latifah, A. L., Goolamally, N. T., & Mansor, N. (2011). Producing graduates who meet employer expectations: Open and distance learning is a viable option. Proceedings, ICLLL.
  • Martin, F., Wang, C., & Sadaf, A. (2018). Student perception of helpfulness of facilitation strategies that enhance instructor presence, connectedness, engagement and learning in online courses. The Internet and Higher Education, 37, 52-65. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2018.01.003
  • Moessenlechner, C., Obexer, R., Sixl-Daniell, K., & Seeler, J. M. (2015). E-Learning Degree Programs-A Better Way to Balance Work and Education?. Int. J. Adv. Corp. Learn., 8(3), 11-16.
  • Muilenburg, L. Y., & Berge, Z. L. (2005). Student barriers to online learning: A factor analytic study. Distance education, 26(1), 29-48. https://doi.org/10.1080/01587910500081269
  • Nasrullah, S., & Khan, M. S. (2015). The impact of time management on the students’ academic achievements. Journal of Literature, Languages and Linguistics, 11, 66-71.
  • Ofosuhene, D. (2023). Employability of distance education graduates of a public university in Ghana. Industry and Higher Education, 37(2), 183-192. https://doi.org/10.1177/09504222221115963
  • Ogunje, B. F., & Falode, O. C. (2019). Perception And Attitude Of Employers Of Labour Towards Open And Distance Learning Graduates In Minna Metropolis, Niger State, Nigeria. ADECT 2019 Proceedings.
  • Pregowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M., & Osial, M. (2021). A worldwide journey through distance education—from the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(3), 118. https://doi.org/10.3390/educsci11030118
  • Richardson, J. T. (2009). The role of ethnicity in the attainment and experiences of graduates in distance education. Higher Education, 58(3), 321-338. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9196-3
  • Ratnaningsih, D. (2013). Open and distance education systems: do they enhance graduates' soft skills? the results from 2009 universitas terbuka tracer study. Open Praxis, 5(4), 289-299.
  • Ryabikina, Z., Ozhigova, L., Barysheva, N., & Lupenko, N. (2021, November). Communication and motivation for success in distance-learning. XIV International Scientific Conference “Interagromash 2021” Precision Agriculture and Agricultural Machinery Industry, Volume 2 içinde (s. 447-455). Cham: Springer International Publishing.
  • Sadeghi, M. (2019). A shift from classroom to distance learning: Advantages and limitations. International Journal of Research in English Education, 4(1), 80-88.
  • Simons, J., Leverett, S., & Beaumont, K. (2020). Success of distance learning graduates and the role of intrinsic motivation. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 35(3), 277-293. https://doi.org/10.1080/02680513.2019.1696183
  • Teixeira, A. M. (2023). Administrative support system: An integrated approach to open, distance, and digital education ecosystems. Handbook of Open, Distance and Digital Education içinde (s. 861-880). Singapore: Springer Nature Singapore.
  • Waterhouse, P., Samra, R., & Lucassen, M. (2022). Distance education students’ satisfaction: Do work and family roles matter?. Distance education, 43(1), 56-77. https://doi.org/10.1080/01587919.2021.2020622
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhou, Z., & Zhang, Y. (2024). Intrinsic and extrinsic motivation in distance education: A self-determination perspective. American Journal of Distance Education, 38(1), 51-64. https://doi.org/10.1080/08923647.2023.2177032

Uzaktan Öğretim Programlarından Mezun Olan Öğrenciler Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 88 - 108, 31.01.2025

Abstract

Bu çalışmada, uzaktan öğretim programlarından mezun olan öğrencilerin eğitim sürecindeki deneyimleri hem genel hem de detaylı boyutlarıyla incelenmiş, öğrencilerin bu süreçteki algı ve duygularının derinlemesine anlaşılması amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yaklaşımı kullanılarak, bir devlet üniversitesinin önlisans uzaktan öğretim programlarından mezun olmuş 22 öğrenci ile görüşme formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Veriler, yapılandırılmış bir görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular, mezunların uzaktan eğitimi erişilebilirlik, esneklik, bireysel öğrenme fırsatları ve kariyer gelişimi gibi nedenlerle tercih ettiklerini göstermektedir. Katılımcılar, akademik yönden, canlı derslere ve ders materyallerine erişim ve öğrenci olanaklarından yararlanma açısından uzaktan öğretimde eğitim görmüş olmaktan memnun olduklarını belirtirken, teknik altyapı sorunları, sosyal etkileşim eksikliği ve maddi zorluklar gibi sorunlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca, mezunlar iş bulma süreçlerinde genellikle olumlu deneyimler yaşamış, ancak toplumsal önyargılarla karşılaştıklarını dile getirmişlerdir. Çalışma, uzaktan eğitim sistemlerinin müfredat ve teknolojik altyapı geliştirmeleriyle desteklenmesi, sosyal etkileşim fırsatlarının artırılması ve toplumsal farkındalığın yükseltilmesi gerektiğini önermektedir.

References

  • Albayrak, M., Şahin, Y., Ömeroğlu, G. ve Kocadağıstan, B. (2021). Uzaktan eğitimde uygulamalı derslerin uygulanabilirliği. Melike Arslan, Gökhan Ömeroğlu, Asiye Ata ve Mevlüt Albayrak (Ed.), Pandemi Sonrası Dönemde Açık Öğrenme ve Uzaktan Eğitim içinde (s.56-61), Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Andronic, A. O., Andronic, R. L., Doval, E., Lepădatu, I., Negulescu, O., & Răulea, C. (2012). Romanian graduates' opinions on distance learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, (2012), 2322-2326. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.478
  • Bakar, A., Shah, K., & Xu, Q. (2020). The effect of communication barriers on distance learners achievements. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 248-264.
  • Berge, Z.L. (1995). Facilitating computer conferencing: Recommendations from the field. Educational Technology, 35(1), 22-30.
  • Bilgiç, H. G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. AUAd, 1(3), 26-50.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Bukaliya, R., & Mubika, A. K. (2014). Exploring Parastatal Employers’ Perceptions of Open and Distance Learning Graduates: The Perspective of the Human Resources Managers/Officers. International Journal of Research in Business Studies and Management, 1(2), 27-35.
  • Can, E. (2019). Açık ve uzaktan yükseköğretim mezunları üzerine bir değerlendirme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 81-105.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • Çivril, H. (2018). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Laboratuvar Uygulamaları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi (1), 41-50.
  • Çivril, H. ve Aruğaslan, E. (2022). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-düzenleme becerilerinin incelenmesi: ISUBÜ Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 55-73. https://doi.org/10.51948/auad.1076895
  • Çivril, H., Aruğaslan, E., & Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59. https://doi.org/10.17943/etku.310168
  • Da Silva, K. K. A., & Behar, P. A. (2020). Digital competences for online students. Pedro Isaias, Demetrios G. Sampson ve Dirk Ifenthaler (Ed.), Online Teaching and Learning in Higher Education içinde, (s.3-22). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48190-2_1
  • Delaney, L., & Farren, M. (2016). No ‘self’left behind? Part-time distance learning university graduates: Social class, graduate identity and employability. Open Learning: The Journal of Open, Distance and E-Learning, 31(3), 194-208. https://doi.org/10.1080/02680513.2016.1208553
  • Demiray, E. (2013). Uzaktan eğitim ve kadın eğitiminde uzaktan eğitimin önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 155-168.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of educational technology systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
  • Durak, G. (2017). Uzaktan eğitimde destek hizmetlerine genel bakış: sorunlar ve eğilimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 160-173.
  • Galusha, J. M. (1998). Barriers to learning in distance education. Erişim Tarihi: 19.11.2024, Erişim Linki: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED416377.pdf
  • Genç Kumtepe, E., Toprak, E., Öztürk, A., Tuna Büyükköse, G., vd. (2019). Açık ve uzaktan öğrenmede destek hizmetleri: Yerelden küresele bir model önerisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 41-80.
  • Gümüş, M., & Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmenin tercih edilme nedenlerinin belirlenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 158-168.
  • Jain, A., Hisam, M. W., Azad, I., Dar, A. A., Malhotra, M., & Khan, M. S. (2024). Digitalization's Revolutionary Effect on Education and Career Development. Information Sciences Letters, 13(1), 149-157. http://dx.doi.org/10.18576/isl/130112
  • Kan Kılınc, B., Yazıcı, B., Gunsoy, B., Gunsoy, G. (2020). Perceptions and opinions of graduates about the effects of open and distance learning in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(1), 121-132. https://doi.org/10.17718/tojde.690369
  • Kırık, A. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, (21), 73-94.
  • Koçdar, S., Hamutoğlu, N. B., Erdoğdu, E., & Uçar, H. (2024). Academic performance of learners with special needs in open and distance learning: a study in Anadolu University open education system. European Journal of Special Needs Education, 1-16. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2380594
  • Kuboja, J., & Mwakobela, U. (2024). The advancement of technology and the concept of distance learning in the global context: Reaching out the unreachable. Journal of Education For Sustainable Innovation, 2(1), 32-37. https://doi.org/10.56916/jesi.v2i1.805
  • Latif, L. A., & Subramaniam, T. (2015). Employers’ expectation and satisfaction of open and distance learning graduates. ASEAN Journal of Open & Distance Learning, 7(2), 55-68.
  • Lawless, C., & Richardson, J. T. E. (2004). Monitoring the experiences of graduates in distance education. Studies in Higher Education, 29(3), 353–374. https://doi.org/10.1080/03075070410001682628
  • Lim, T., Fadzil, M., Latifah, A. L., Goolamally, N. T., & Mansor, N. (2011). Producing graduates who meet employer expectations: Open and distance learning is a viable option. Proceedings, ICLLL.
  • Martin, F., Wang, C., & Sadaf, A. (2018). Student perception of helpfulness of facilitation strategies that enhance instructor presence, connectedness, engagement and learning in online courses. The Internet and Higher Education, 37, 52-65. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2018.01.003
  • Moessenlechner, C., Obexer, R., Sixl-Daniell, K., & Seeler, J. M. (2015). E-Learning Degree Programs-A Better Way to Balance Work and Education?. Int. J. Adv. Corp. Learn., 8(3), 11-16.
  • Muilenburg, L. Y., & Berge, Z. L. (2005). Student barriers to online learning: A factor analytic study. Distance education, 26(1), 29-48. https://doi.org/10.1080/01587910500081269
  • Nasrullah, S., & Khan, M. S. (2015). The impact of time management on the students’ academic achievements. Journal of Literature, Languages and Linguistics, 11, 66-71.
  • Ofosuhene, D. (2023). Employability of distance education graduates of a public university in Ghana. Industry and Higher Education, 37(2), 183-192. https://doi.org/10.1177/09504222221115963
  • Ogunje, B. F., & Falode, O. C. (2019). Perception And Attitude Of Employers Of Labour Towards Open And Distance Learning Graduates In Minna Metropolis, Niger State, Nigeria. ADECT 2019 Proceedings.
  • Pregowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M., & Osial, M. (2021). A worldwide journey through distance education—from the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(3), 118. https://doi.org/10.3390/educsci11030118
  • Richardson, J. T. (2009). The role of ethnicity in the attainment and experiences of graduates in distance education. Higher Education, 58(3), 321-338. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9196-3
  • Ratnaningsih, D. (2013). Open and distance education systems: do they enhance graduates' soft skills? the results from 2009 universitas terbuka tracer study. Open Praxis, 5(4), 289-299.
  • Ryabikina, Z., Ozhigova, L., Barysheva, N., & Lupenko, N. (2021, November). Communication and motivation for success in distance-learning. XIV International Scientific Conference “Interagromash 2021” Precision Agriculture and Agricultural Machinery Industry, Volume 2 içinde (s. 447-455). Cham: Springer International Publishing.
  • Sadeghi, M. (2019). A shift from classroom to distance learning: Advantages and limitations. International Journal of Research in English Education, 4(1), 80-88.
  • Simons, J., Leverett, S., & Beaumont, K. (2020). Success of distance learning graduates and the role of intrinsic motivation. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 35(3), 277-293. https://doi.org/10.1080/02680513.2019.1696183
  • Teixeira, A. M. (2023). Administrative support system: An integrated approach to open, distance, and digital education ecosystems. Handbook of Open, Distance and Digital Education içinde (s. 861-880). Singapore: Springer Nature Singapore.
  • Waterhouse, P., Samra, R., & Lucassen, M. (2022). Distance education students’ satisfaction: Do work and family roles matter?. Distance education, 43(1), 56-77. https://doi.org/10.1080/01587919.2021.2020622
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhou, Z., & Zhang, Y. (2024). Intrinsic and extrinsic motivation in distance education: A self-determination perspective. American Journal of Distance Education, 38(1), 51-64. https://doi.org/10.1080/08923647.2023.2177032
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Emine Aruğaslan 0000-0002-8153-9117

Hanife Çivril 0000-0003-2925-3688

Publication Date January 31, 2025
Submission Date November 22, 2024
Acceptance Date December 30, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Aruğaslan, E., & Çivril, H. (2025). Uzaktan Öğretim Programlarından Mezun Olan Öğrenciler Üzerine Bir Değerlendirme. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 88-108.






open-access-logo.png                                                                                                        88x31.png