Today, as the dynamics of change in the twenty-first century
are effective and education methods and communication are
increasingly being global, health services in Turkey can no doubt
remain outside this constant change and universal interaction
wind. The aim of this paper is to display the story of qualitative
development and change of the Vocational School of Health
Services(VSHS), which has a history of 35 years in the health
education services in Turkey.
This paper aims to emphasize personal testimony to the
contributions made by health professions educators, who
attach importance to national standards and concerns about
“standardlessness”, to the development process of the universities,
in order to make of the Associate Degree Health Professions
Education (ADHPE) in our country meet the universal standards.
This paper proposes the revival and emphasizes the
interprofessionally unifying potential power of the Symposiums of
Health Service Vocational Schools, which initially aimed to miove
around the different universities of Turkey starting from the capital
Ankara as a “common mind movement”, but somehow failed
to maintain a continuous character. Maintainance of quality in
health services, economic gains in costs and ‘humanitarian health
service’ are only possible with trained, socioculturally enriched
and appreciated health workers.
To maintain the long-awaited standard, quality and high value
added in health care services in Turkey, and to attain innovation
and sustainability; ADHPE, with a high level of contemporary
knowledge, skill, and respect for Health Technicians should be
prioritised and supported in every aspect.
As a result, the solution to the problems of ADHPE, which
matters for “social-strategy” and health-economical aspects
for Turkey’s future, is based on creating new interprofessional
educational coopereations, appreciating universal developments
and updating the managerial and organizational approaches by
focusing on new dynamics in a more effective and competent way.
The solution to the ADHPE problems is to provide functionality
of the critical thinking education within the curriculum in order
to “provide humane healthcare services” with competent health
manpower fully equipped in terms of quality and efficiency.
Yirmibirinci yüzyılın değişim dinamiklerinin etkin olduğu, eğitim
yöntemleri ve iletişimin küreselleştiği günümüzde, Türkiye’deki
sağlık hizmetleri bu sürekli değişimin ve evrensel etkileşim
rüzgârının dışında kalamaz kuşkusuz. Bu çalışmada, Türkiye’deki
sağlık eğitim hizmetlerinde geçmişi 35 yılı bulan Sağlık Hizmetleri
Meslek Yüksekokulları (SHMYO)’nın niteliksel gelişim ve değişim
öyküsü gün yüzüne çıkarılmaktadır.
Bu amaçla, ülkemizde Önlisans Sağlık Meslekleri Eğitimi
(ÖSME)’nin evrensel standartlara ulaşması için, ulusal
standartları önemseyen, “standartsızlıkları” dert edinen sağlık
meslekleri eğitimcilerinin gelişim sürecine katkılarına tanıklığım
vurgulanmaktır.
Bu çalışmada, Başkent Ankara’dan “ortak akıl hareketi”
olarak yola çıkarak Türkiye üniversitelerini dolaşmayı amaçlayan,
fakat bir türlü süreklilik kazanamayan, Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulları Sempozyumları (SHMYOS)’nın canlandırılması
önerilmekte ve mesleklerarası potansiyel birleştirici gücü
vurgulanmaktadır. Sağlık hizmetlerinde kalite, maliyetlerde
ekonomik kazanım ve ‘insancıl bir sağlık hizmeti’ ancak eğitilmiş,
sosyokültürel yönüyle zenginleştirilmiş, değer verilen sağlık
çalışanlarıyla mümkündür.
Türkiye’de sağlık hizmetlerinde özlenen standart, kalite ve
yüksek katma değer için, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik için;
çağdaş bilgi, beceri nitelikleri yüksek, saygı duyulan Sağlık
Teknikerleri yetiştiren ÖSME öncelikli olarak ele alınmalı ve her
yönüyle desteklenmelidir.
Sonuç olarak, Türkiye’nin geleceği için “sosyal-strateji”
ve sağlık ekonomisi bakımından yaygın öneme sahip ÖSME
sorunlarının çözümüne giden yol, meslekler arası yeni eğitim iş
birlikteliklerinden, evrensel gelişmeleri değerlendirmekten, daha
etkin ve yetkin bir tutumla yeni dinamiklere yönelerek, yönetim ve
organizasyon yaklaşımlarını güncellemekten geçmektedir. ÖSME
sorunlarını çözüm yolu, nitelik ve verimlilik bakımından tam
donanımlı, yetkin sağlık insangücü ile “insancıl sağlık hizmetleri
sunulması” için eleştirel düşünce eğitimine önem veren öğretim
programlarında işlevsellik kazandırmaktan geçmektedir.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |