Dünya tarihi yazan klasik İslam
tarihçileri, tarih anlatılarını külli yaratılış anlayışı çerçevesinde
oluşturmuşlardır. Onlara göre tarih, sadece insanın değil Allah’ın yarattığı
bütün varlıkların tarihidir. Tevhid temelli tarih dediğimiz bu anlayışın
merkezinde insan olmakla birlikte klasik İslam tarihçileri zaman, gece ve
gündüz gibi tarihin bazı temel kavramlarını açıkladıktan sonra eserlerine,
yaratılan ilk şeyin ne olduğu sorusuyla başlamışlardır. Buna cevap olarak Hz.
Peygamberden rivayet edilen ve birçok hadiste ifade edilen kalem, arş, su, nur
ve karanlık gibi varlıkların yaratılış sırasını tartışma konusu yapmışlardır.
Makalemizde Taberî, İbnü’l-Esir ve İbn Kesîr gibi klasik dönem İslam
tarihçilerinin dünya tarihi olarak tasarladıkları eserlerinde konuyu nasıl ele
aldıklarını karşılaştırarak tasvir edeceğiz. Diğer yandan konu hakkında yapılan
tartışmalardan ziyade önemli olan klasik dönem İslam tarihçilerinin kalem
hakkında böyle bir tasavvur oluşturmalarıdır. İslam medeniyeti açısından kalem
ve yazının önemini ortaya koyan bu tasavvurun yeniden günümüze taşınması
gerektiği kanısındayız.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 25, 2017 |
Submission Date | March 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
ISSN: 1309-6087, e-ISSN: 2459-0711
Mukaddime is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).