In this study, we aimed to determine the opinions of
administrators and teachers working in official secondary schools
and high schools regarding the values-based management
practices. The research employs a descriptive model and the
sample consisted of 390 people in total, 65 administrators and 325
teachers working in official secondary schools and high schools in
Mardin in the 2015-2016 academic year. The data were collected by
Yılmaz (2006) using the Management by Values scale. Percentages,
means and standard deviations were found during data analysis. In
addition, t-test was used for comparison of groups based on some
variables such as gender, Professional seniority and educational
status. According to findings of the study, while there was a
significant difference in terms of duty type and age, there was no
significant difference in terms of gender, educational status and
professional seniority. It can be said that values-based
management practices of secondary school and high school
administrators play an important role in the school's organizational
climate, realization of educational objectives, efficiency and
effectiveness of schools.
Bu araştırmada, resmî ortaokul ve liselerde görev yapan
yönetici ve öğretmenlerin değerlere dayalı yönetim uygulamaları ile
ilgili görüşlerini belirlemeyi amaçlanmıştır. Araştırma, tarama
modelinde olup, araştırma örneklemi, 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Mardin Merkez Artuklu ilçe merkezindeki resmi ortaokul ve
liselerde görev yapan 65 Yönetici ve 325 öğretmen olmak üzere
toplam 390 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri Yılmaz (2006)
tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılarak geliştirilen
“Değerlere Göre Yönetim Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Araştırmada verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, standart
sapma kullanılmıştır. Ayrıca “görev türü”, “cinsiyet”, “mesleki
kıdem” ve “eğitim durumu” değişkenleri için t- testi kullanılmıştır.
Araştırmada ortaya çıkan bulgulardan bazıları şu şekilde verilebilir.
Araştırmanın bulgularına göre “görev türü” ve “yaş” değişkenleri
açısından anlamlı bir fark bulunmuşken, “cinsiyet”, “öğrenim
durumu” ve “mesleki kıdem” değişkenleri açısından ise anlamlı bir
fark bulunmamıştır. Ortaokul ve liselerde görev yapan yöneticilerin
değerlere dayalı yönetim uygulamalarının, okulun örgütsel iklimini
oluşturma, öğretimsel amaçları gerçekleştirme, okulların verimliliği
ve etkililiğinde önemli bir rol oynadığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Submission Date | June 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |
ISSN: 1309-6087, e-ISSN: 2459-0711
Mukaddime is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).