İktidar, hiyerarşi ve erkeklik olguları; birçok sanat ve sosyal bilim dalında
olduğu üzere sinemada da bazen tekil, bazen de farklı unsurlarla bağlantılı
olarak ve çeşitli yönleriyle mercek altına alınmıştır. Tüm bu konuların etkili
bir sinema diliyle izleyiciye aktarılmasında ise çeşitli sinematik unsurlar
yanında, mekânsal anlatı ile mekân seçimi ve kullanımındaki başarı düzeyinin de
belirleyici bir rolü vardır. Bu çerçevede yazıda, iktidar ve hiyerarşinin
kaynağı ve temel karakteristikleri ile iktidarın varlığını sürdürme adına
geçirebildiği değişimleri anlama düşüncesi üzerine yapılan 2015 yılı yapımı Sarmaşık adlı Türk filmi incelenecektir.
Film, hikâyesi, karakterleri, iktidar ve hiyerarşi olgularına yaklaşımı ve
getirdiği bakış açıları ile başta mekânın filmdeki rolü olmak üzere sinematik
özellikleri çerçevesinde değerlendirilecek; erkeklik olgusu ise filmin
bütününde durduğu yer üzerinden ve filmin ana temalarını oluşturan iktidar ve
hiyerarşi olguları ile ilişkisi bağlamında ele alınacaktır.
The power, hierarchy and masculinity facts are examined in cinema either
singularly or in connection with different factors as also made in art and
social science branches. The success level in spatial narrations and venue
selection and usages in addition to several cinematic components has a
determinant role on the transfer of all these issues to audiences with an
effective cinema language. In this framework, the Turkish movie Sarmaşık (2015) is examined in this
article which is produced on the idea of understading the sources of power and
hierarchy, their basic characteristics and the changes that power could undergo
for survival. It is evaluated within the framework of its story, approaches to
power and hierarchy and its cinematic properties that the role of space being
in the first place; as to masculinity fact, it is examined through its place in
the film and relationship with power and hierarchy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |