Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sarmaşık Filmi ve Sinematik Mekân Kullanımı üzerine Bir İnceleme: İktidarın Evreleri ve (Erk)eklik - İktidar İlişkisi

Yıl 2016, , 143 - 161, 31.12.2016
https://doi.org/10.26835/my.273888

Öz

İktidar, hiyerarşi ve erkeklik olguları; birçok sanat ve sosyal bilim dalında
olduğu üzere sinemada da bazen tekil, bazen de farklı unsurlarla bağlantılı
olarak ve çeşitli yönleriyle mercek altına alınmıştır. Tüm bu konuların etkili
bir sinema diliyle izleyiciye aktarılmasında ise çeşitli sinematik unsurlar
yanında, mekânsal anlatı ile mekân seçimi ve kullanımındaki başarı düzeyinin de
belirleyici bir rolü vardır. Bu çerçevede yazıda, iktidar ve hiyerarşinin
kaynağı ve temel karakteristikleri ile iktidarın varlığını sürdürme adına
geçirebildiği değişimleri anlama düşüncesi üzerine yapılan 2015 yılı yapımı Sarmaşık adlı Türk filmi incelenecektir.
Film, hikâyesi, karakterleri, iktidar ve hiyerarşi olgularına yaklaşımı ve
getirdiği bakış açıları ile başta mekânın filmdeki rolü olmak üzere sinematik
özellikleri çerçevesinde değerlendirilecek; erkeklik olgusu ise filmin
bütününde durduğu yer üzerinden ve filmin ana temalarını oluşturan iktidar ve
hiyerarşi olguları ile ilişkisi bağlamında ele alınacaktır.


Kaynakça

  • Acaroğlu, Devrim & Günerbüyük, Çağdaş. “Emin Alper, ödüllü ikinci filmi ‘Abluka’yı anlattı: Gerçek hayatta abluka daha sert”, https://www.evrensel.net/haber/264514 İstanbul, (07 Kasım 2015)
  • Adorno, T. Otoritaryen Kişilik Üstüne. Doğan Şahiner (Çev.), İstanbul: Om Yayınları, 2003.
  • Arık, Hülya. “Kahvehanede Erkek Olmak: Kamusal Alanda Erkek Egemenliğin Antropolojisi”, Cins Cins Mekân. Ayten Alkan (Derl.), İstanbul: Varlık Yayınları, 2009: 168-202.
  • Arslan, Umut Tümay. Bu Kâbuslar Neden Cemil? Yeşilçam’da Erkeklik ve Mazlumluk. İstanbul: Metis Yayınları, Ekim, 2005.
  • Bıçak, Başak. “Tolga Karaçelik: Düğün Dernek’i Gişeye Gömeceğim”, http://www.otekisinema.com (10 Aralık 2015a)
  • Connell, R. W. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Çeviren: Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1998.
  • Connell, R. W. Masculinities, Ağustos, University of California Press, Berkeley, 2005.
  • Çiçekoğlu, Feride. Vesikalı Şehir. İstanbul: Metis Yayınları, 2. Baskı, Mart, 2014.

Sarmaşık Movie and A Study on Sinematic Space Usage: The Phases of Rulership and a Masculinity Phenomenon

Yıl 2016, , 143 - 161, 31.12.2016
https://doi.org/10.26835/my.273888

Öz

The power, hierarchy and masculinity facts are examined in cinema either
singularly or in connection with different factors as also made in art and
social science branches. The success level in spatial narrations and venue
selection and usages in addition to several cinematic components has a
determinant role on the transfer of all these issues to audiences with an
effective cinema language. In this framework, the Turkish movie Sarmaşık (2015) is examined in this
article which is produced on the idea of understading the sources of power and
hierarchy, their basic characteristics and the changes that power could undergo
for survival. It is evaluated within the framework of its story, approaches to
power and hierarchy and its cinematic properties that the role of space being
in the first place; as to masculinity fact, it is examined through its place in
the film and relationship with power and hierarchy.

Kaynakça

  • Acaroğlu, Devrim & Günerbüyük, Çağdaş. “Emin Alper, ödüllü ikinci filmi ‘Abluka’yı anlattı: Gerçek hayatta abluka daha sert”, https://www.evrensel.net/haber/264514 İstanbul, (07 Kasım 2015)
  • Adorno, T. Otoritaryen Kişilik Üstüne. Doğan Şahiner (Çev.), İstanbul: Om Yayınları, 2003.
  • Arık, Hülya. “Kahvehanede Erkek Olmak: Kamusal Alanda Erkek Egemenliğin Antropolojisi”, Cins Cins Mekân. Ayten Alkan (Derl.), İstanbul: Varlık Yayınları, 2009: 168-202.
  • Arslan, Umut Tümay. Bu Kâbuslar Neden Cemil? Yeşilçam’da Erkeklik ve Mazlumluk. İstanbul: Metis Yayınları, Ekim, 2005.
  • Bıçak, Başak. “Tolga Karaçelik: Düğün Dernek’i Gişeye Gömeceğim”, http://www.otekisinema.com (10 Aralık 2015a)
  • Connell, R. W. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Çeviren: Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1998.
  • Connell, R. W. Masculinities, Ağustos, University of California Press, Berkeley, 2005.
  • Çiçekoğlu, Feride. Vesikalı Şehir. İstanbul: Metis Yayınları, 2. Baskı, Mart, 2014.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Şener

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Şener, M. (2016). Sarmaşık Filmi ve Sinematik Mekân Kullanımı üzerine Bir İnceleme: İktidarın Evreleri ve (Erk)eklik - İktidar İlişkisi. Mimarlık Ve Yaşam, 1(1), 143-161. https://doi.org/10.26835/my.273888

Cited By

SANAT SİNEMASI BAĞLAMINDA SARMAŞIK FİLMİNİN ANALİZİ
Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi
https://doi.org/10.58455/cutsad.1166560

16299  16302  16303  18949   21920   30985 30986

download  downloaddownload