Bu çalışmada lise öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeylerinin eleştirel düşünme eğilimlerine etkisinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinin kullanılan bu araştırmada örneklem olarak Ankara ili Mamak ilçesinde resmi devlet okulu statüsündeki liselerde öğrenim gören 312’ si kız 193’ ü erkek olmak üzere toplam 505 lise öğrencileri oluşturmaktadır. Lise öğrencileri hakkında bilgi toplamak amacıyla kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Kişisel bilgi formunda öğrencilerden bazı demografik bilgilerinin (cinsiyet, sınıf seviyesi, sosyoekonomik düzeyi, ebeveynlerin öğrenim durumu, okul türü ve akademik başarı) toplanması amaçlanmıştır. Araştırmanın değişkenlerinden biri olan internet bağımlılığını ölçmek için, ''İnternet Bağımlılığı Ölçeği'', araştırmanın diğer değişkeni olan eleştirel düşünme eğilimini ölçmek için de ''Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği' kullanılmıştır. Veriler, analiz yapılmadan önce SPSS 24.0 programında normallik dağılımları test edilmiştir. Ardından çalışma kapsamında betimsel istatistiksel analizler, korelasyon analizi, bağımsız örneklemler t-testi ile ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda göre lise öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile internet bağımlılık düzeyleri arasında negatif yönde ve anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (r=-.268, p<.05). Alt boyutlarda internet bağımlılığına cinsiyet, sosyoekonomik düzey, ebeveyn eğitim düzeyi ve sınıf düzeyinin anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur. Eleştirel düşünme eğiliminde ise cinsiyet, kızların lehine anlamlı bir şekilde yüksek çıkarken sosyoekonomik düzey, ebeveyn eğitim düzeyi ve sınıf düzeyi açısından anlamlı bir farklılığa rastlanılmamıştır. Araştırma konusuyla ilgili yeni araştırmaların yapılması iki değişken arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılması açısından önemli olabilir.
TÜBİTAK
1919B012100412
This study, it is aimed to describe the effect of high school students' internet addiction levels on their critical thinking dispositions. In this study, in which the relational survey model, which is one of the quantitative research methods, was used, as a sample, a total of 505 high school students, 312 girls, and 193 boys studying at high schools with official state school status in Ankara province Mamak district. A personal information form was used to collect information about high school students. The personal information form is aimed to collect some demographic information (gender, class level, socioeconomic level, educational status of the parents, school type, and academic achievement) from the students. "Internet Addiction Scale" was used to measure internet addiction, which is one of the variables of the research, and the "Critical Thinking Disposition Scale" was used to measure the critical thinking disposition, which is the other variable of the research. Before the data were analyzed, normality distributions were tested in SPSS 24.0 program. Then, descriptive statistical analyzes, correlation analysis, independent samples t-test, and ANOVA were used within the scope of the study. As a result of the research, a negative and significant difference was found between high school students' critical thinking dispositions and internet addiction levels (r=-.268, p<.05). It was found that there was no significant effect of gender, socioeconomic level, parental education level, and class level on internet addiction in sub-dimensions. In the tendency to think critically, while gender was significantly higher in favor of girls, no significant difference was found in terms of socioeconomic level, parental education level, and class level. Conducting new research on the research topic may be important in terms of better understanding the relationship between the two variables.
1919B012100412
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012100412 |
Early Pub Date | June 28, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | May 19, 2022 |
Acceptance Date | June 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.